بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
در کمتر از ۱۰ روز دیگر انجام می‌شود؛

پرداخت درآمد افزایش قیمت بنزین به خانواده‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: کمتر از ۱۰ روز دیگر درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.
کد خبر : ۲۰۰۴۶۳
پرداخت درآمد افزایش قیمت بنزین به خانواده‌ها
به گزارش بورس نیوز، محمدباقر نوبخت اظهار کرد: دو روز آینده یارانه‌ها و کمتر از ۱۰ روز دیگر درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین به خانواده‌ها پرداخت می‌شود. حدود ۱۹ میلیون خانوار معادل بیش از ۶۰ میلیون نفر حائز شرایط دریافت درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین هستند و ممکن است افرادی که از دریافت یارانه انصراف داده باشند، مبلغ تعیین شده برای هر خانواده براساس درآمد اصلاح قیمت بنزین را دریافت کنند.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: از این به بعد سازمان برنامه و بودجه در ماه، حدود ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه، ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت حمایت معیشتی دارد.
 
وی افزود: دولت در جهت سیاست کاهش فقر مطلق و بهبود معیشت خانوار‌ها افزون بر سه تا پنج برابر کردن یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد، تورم را نیز مهار و آن را در دو سال تک رقمی کرد، اما تحریم‌های ظالمانه، قدرت خرید مردم را کاهش داده و دولت خود را موظف می‌داند با منابع محدود بودجه‌ای به معیشت مردم کمک کند.
 
نوبخت خاطرنشان کرد: بر این اساس باید منابع جدیدی شناسایی می‌شد و قانون به ما اجازه می‌دهد از یارانه انرژی برای تأمین این بودجه استفاده کنیم. افزایش نرخ بنزین یک گام به سوی قیمت واقعی آن است، زیرا این فرآورده نسبت به کالا‌های دیگر قیمت ارزانی دارد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رئیس‌جمهوری اجازه نداد حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که از افزایش قیمت بنزین به دست می‌آید وارد بودجه عمومی شود و بر این اساس در خزانه شماره حساب خاصی تعریف شد تا این درآمد به آن حساب واریز و از آن حساب نیز با مکانیزمی به خانواده‌های هدف برسد. این موضوع در شورای هماهنگی سه قوه تصویب شد.
 
وی تاکید کرد: هر کس خود را متقاضی دریافت درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین می‌داند تقاضایش را برای بررسی به وزارت رفاه ارائه دهد، افزود: درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین از حدود ۶۴ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۳۰ میلیون لیتر بنزین آزاد و سوپر است.
 
نوبخت ادامه داد: با سهمیه‌بندی بنزین پیش‌بینی حدود ۳ هزار میلیارد تومان صادرات بنزین می‌کنیم. بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منابع تحصیل شد که بخشی از آن به نظام مالیاتی، شهرداری‌ها، سازمان هدفمندی و... اختصاص می‌یابد و فقط ۴۸ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود، اما درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین کامل به مردم پرداخت می‌شود و در جای دیگری هزینه نخواهد شد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:، چون درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در حساب مشخص وارد و بر اساس مکانیزم شفاف و مشخصی توزیع می‌شود، دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان برنامه و بودجه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می‌توانند بر آن نظارت کنند.
 
وی بیان کرد: بر اساس تجربه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته مشخص شد افزایش نرخ این حامل‌ها تأثیر آن چنانی بر تورم ندارد، اما برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار در آمادگی کامل قرار دارند و برنامه‌ریزی کرده‌اند.
 
نوبخت گفت: در سال ۹۵ مصرف بنزین روزانه ۷۳ میلیون لیتر بود که اکنون به بیش از ۹۶ میلیون لیتر رسیده و در مقایسه با سال گذشته ۱۴.۲ دهم درصد افزایش یافته است. سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش مصرف و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود. با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه مسئول پرداخت‌های دولت است، موضوع پرداخت درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نیز بر عهده این سازمان گذاشته شد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی وجود دارد که باید برای این رقم برنامه داشته باشیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی:

افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی دیگر خدمات نیست

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد:

تعیین سهیمه بنزین خودروها

ارسال نظر