بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
روند رو به صعود این سهم تکرارپذیر است؛

یکه‌تازی «شاملا» با طعم انحصار

«شاملا» بدون دغدغه محصول تولیدی خود را به بازار عرضه می‌کند و نگران وجود رقیب و از دست دادن بازار فروش خود نیست. در بازار سرمایه نیز همواره از روی شاخص کل عبور کرده است.
کد خبر : ۲۰۴۶۵۴

یکه‌تازی «شاملا» با طعم انحصار

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که مزیت رقابتی بالا دارد و به صورت انحصاری محصول تولید می‌کند، شرکت «معدنی املاح ایران» است.

این شرکت پودر سولفات سدیم تولید می‌کند که تنها تولیدکننده در کشور است و به صورت کامل در انحصار خود دارد. مهمترین دلیل این انحصار این است که تولید سولفات سدیم آلایندگی شدیدی به دنبال دارد و به محیط زیست آسیب‌رسان است. از همین رو، دولت تنها به یک شرکت مجوز تولید این محصول را داده و میزان تولید شرکت «معدنی املاح ایران» جوابگوی بازار داخل هست و کمبودی از این جهت احساس نمی‌شود.

به این ترتیب، این شرکت بدون دغدغه محصول تولیدی خود را در بازار عرضه می‌کند و نگران وجود رقیب و از دست دادن بازار فروش خود نیست. به نوعی می‌توان گفت، درآمدزایی «شاملا» تضمین شده است و با افزایش نرخ در دوره‌های مختلف، مبلغ فروش روند رو به رشد دارد؛ به خصوص آن که در نرخ‌گذاری سولفات سدیم دولت دخالت نمی‌کند و نرخ آن توسط هیئت مدیره شرکت تعیین می‌شود.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، نرخ فروش سولفات سدیم هیچ زمانی از ۱۲.۵ میلیون ریال پایین‌تر نیامده است و به طور کلی میل به صعود دارد.

یکه‌تازی «شاملا» با طعم انحصار

در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه سال ۹۸ «شاملا» ۲۰۷۰ میلیارد ریال درآمد عملیاتی شاسایی کرده که از مبلغ فروش دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷، حدود ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد و به این ترتیب، در حالی که هنوز سه ماه از سال جاری باقی مانده، این شرکت از رکورد فروش سال قبل عبور کرد و سطوح تازه درآمدزایی را لمس کرد.

یکه‌تازی «شاملا» با طعم انحصار

با توجه به موارد گفته شده انتظار ادامه روند صعودی درآمدزایی «شاملا» چندان انتظار بی‌جایی نیست و در صورتی که بتواند بر هزینه‌های خود کنترل داشته باشد سود سودآوری نیز از حالت نوسانی خارج می‌شود و گام در مسیر صعود می‌گذارد. هر چند که تا دوره ۶ ماهه سال جاری خود را به شدت به سودآوری سال قبل نزدیک کرده و توانایی جهش دو برابری را دارد.

در نظرسنجی چند روز پیش آبسیم پلاس در خصوص معاملات «شاملا»، ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان ابراز تمایل به خرید این سهم کردند و باقی گزینه فروش را برگزیدند.

از ابتدای سال جاری تا به امروز این سهم بیش از ۲۴ هزار خریدار و ۱۸ هزار فروشنده داشته که در این میان، حقوقی‌ها نقش فروشنده را برعهده گرفتند. طی این مدت، حقوقی‌ها حدود ۹ میلیون سهم «شاملا» را به حقیقی‌ها واگذار کردند.

این سهم در بازار سرمایه نیز عملکرد خوبی داشته و تا با امروز بیش از ۱۹۳ درصد رشد قیمت داشته است. نگاهی به روند قیمت سهام «شاملا» نشان می‌دهد که به نوعی همگام با شاخص کل حرکت می‌کند و هر زمان دماسنج بازار سهام میلی به صعود شدید نداشته، بازدهی این سهم نیز در ارقام پایین قرار گرفته و هر بار که شاخص‌ها جهش یافتند، این سهم نیز بازدهی سنگینی را عاید همراهان خود کرده است.

با همه این اوصاف، بازدهی «شاملا» در تمام سال‌ها بیش از شاخص کل بوده است.

یکه‌تازی «شاملا» با طعم انحصار

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در مجمع شرکت معدنی املاح ایران؛

"شاملا" ۴۰۰ تومان تقسیم کرد

در پی انتخاب پیمانکار این شرکت معدنی؛

"شاملا" کارخانه می سازد

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران در گفتگو با بورس‌نیوز خبرداد: 

خبر‌های صادراتی از "روسیه" برای "شاملا"

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران در گفتگو با بورس‌‌نیوز عنوان کرد:

امتیاز‌های معافیتی ورود به بورس کالا

ارسال نظر