بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
بازدهی این متانول‌ساز از شاخص بالا می‌رود!

دنده معکوس متانول «شخارک»

در شرایطی که تورم را در نرخ فروش اغلب محصولات شرکت‌ها را شاهد هستیم، روند در محصول اصلی «شخارک» متفاوت بوده و همین موضوع عاملی برای کاهش درآمد‌ها شده است.
کد خبر : ۲۰۶۴۲۱

دنده معکوس متانول «شخارک»

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از نماد‌های پالایشی که در سال جاری بازدهی نسبتا مطلوبی عاید سهامداران خود کرده، «شخارک» است. این سهم در سال جاری ۸۲ درصد رشد قیمت داشته که البته هنوز به طور کامل انتظار سهامداران خود را برآورده نکرده است.

به طور کلی، در دهه ۹۰ «شخارک» جز در سال‌های ۹۱ و ۹۴، در باقی دوره‌ها همواره بالاتر از شاخص کل بورس تهران حرکت کرده و بازدهی‌های مناسبی به ثبت رسانده است. از همین رو، انتظار می‌رود روند سال‌های اخیر در سال جاری نیز تکرار شود و باز هم بازدهی بیش از شاخص کل، رقم بزند.

دنده معکوس متانول «شخارک»

چندی قبل وضعیت معاملات در نماد «شخارک» به نظرسنجی گذاشته شد که طی آن، ۴۶ درصد اعلام موضع خرید در این سهم کردند و باقی سهامداران گزینه فروش را برگزیدند.

این سهم از زمانی که نظرسنجی برگزار شد تا به امروز حدود ۲۲۲۰ خریدار و ۲۰۲۴ فروشنده به خود دیده است. به علاوه، از ابتدای سال جاری تا به امروز بالغ بر ۲۴ میلیون سهم از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها فروخته شده و این افراد میدان را به سرمایه گذاران حقیقی واگذار کرده‌اند.

بررسی عملکرد ماهانه این شرکت حاکی از عقبگرد مبلغ درآمد‌ها است که علت آن را باید ناشی از کاهش نرخ متانول دانست.

یکی از متانول‌ساز‌های حاضر در بازار سرمایه «پتروشیمی خارک» است که در آذر ماه ۲۵۳۰ میلیارد ریال محصول به فروش رساند و جمع کل درآمد‌های عملیاتی خود در ۹ ماهه سال جاری را به رقم ۱۹۰۵۵ میلیارد ریال رساند. نکته جالب توجه آن است که این میزان درآمد نسبت به ۹ ماهه سال قبل افت ۱۹ درصدی را حکایت می‌کند. در حالی که اغلب شرکت‌ها به سبب تورم قیمتی موجود در سطح جامعه، حتی با وجود افت مقدار فروش، افزایش درآمد‌ها را تجربه کردند.

دنده معکوس متانول «شخارک»

در آذر ماه سال جاری افت نرخ فروش این متانول‌ساز نسبت به میانگین ۸ ماه قبل از آن، را شاهد هستیم. این مساله در «زاگرس» و «شفن» نیز رخ داده و از نظر مقدار فروش اوضاع کمی متفاوت است.

از نظر قیمت محصولات، اولفین فروخته شده در آذر ماه ۶ درصد بالاتر از میانگین ۸ ماه قبل است اما؛ نرخ متانول حدود ۱۶ درصد تنزل یافته است. در مجموع، در حالی که در سال ۹۷ میانگین نرخ فروش متانول ۲۶.۷ میلیون ریال بود، در سال ۹۸ به طور متوسط به ۲۶.۵ میلیون ریال کاهش یافت.

دنده معکوس متانول «شخارک»

هر چند که مقدار فروش متانول در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته اما، مقدار فروش کل محصولات «شخارک» افت ۹ درصدی را نمایش می‌دهد.

بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده، «شخارک» در ۶ ماه اول سال جاری بالغ بر ۳۰۰ هزار تن متانول به بازار‌های خارجی صادر کرده که با فرض فروش متانول ۲۰۰ دلاری توانایی تحقق حدود ۲۴۰۰ ریال و با متانول ۲۵۰ دلاری ۳۰۰۰ ریال سود به ازای هر سهم در سال ۹۸ را دارد. در این بین، سود ناشی از تسعیر ارز در تحقق ارقام ذکر شده بسیار کمک کننده خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهامداران "حباب" نخرند

کارشناس بازارسرمایه و پیش‌بینی درخصوص شاخص‌کل؛

فتح قله ۴۲۰ هزار واحدی

رشد فروش تمامی محصولات بجز متانول؛

"شخارک" بخشی از افت فروش را جبران کرد

ارسال نظر