بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
تحلیل‌گر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

زور نقدینگی به تحریک تقاضا در بازارهای موازی نمی‌رسد

به نظر نمی‌رسد مسیری که بانک مرکزی با اعمال قوانینی، چون کاهش سقف تراکنش، عملیات بازار باز و kyc شدید برای شناسایی جریان پولی در پیش گرفته اثرات مثبتی به همراه داشته باشد.
کد خبر : ۲۱۰۲۴۸
 
مسیر
 
میثم رادپور، تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به اقدامات بانک‌مرکزی در خصوص کنترل ارز به بورس نیوز گفت: بانک مرکزی اقداماتی را آغاز کرده و مدعی کنترل بازار ارز بوده اما؛ مطلقا تصور نمی‌شود که کاهش سقف تراکنش‌های بانکی، عملیات بازار باز و kyc شدیدی بانک‌ها برای شناسایی جریان پولی، اثرات مثبتی داشته باشد.
 
این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ادامه داد: در شرایط موجود انتظار می‌رود دوره ثبات یکسال به طول بیانجامد تا فرصت تجهیز دوباره نقدینگی، بازگشت قدرت خرید و خلق پول برای بانک‌ها فراهم شود.

وی افزود: باید توجه داشت که این امر به زودی میسر نخواهد شد چراکه به شدت قدرت خرید کاهش یافته و موانع جلوی تحریک طرف تقاضا و تخلیه طرف عرضه، می‌ایستند.

رادپور با ذکر فرضیه‌ای در خصوص اقدامات بانک‌مرکزی خاطر نشان کرد: برخلاف تصور عموم که بازار ارز تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد در این فرضیه، بانک عاملی محرک برای تمامی مشکلات بوده و نگرانی‌های زیادی در بازار‌ها رقم زده است.
 
وی ادامه داد: اقداماتی در راستای افزایش هزینه معاملات، تغییر قوانین و کاهش سقف تراکنش‌های بانکی موجی از نگرانی را درمیان صاحبان کسب‌و‌کار و فعالان بازارسرمایه ایجاد کرده و نه‌تنها باعث ثبات نشده بلکه پتانسیلی برای به هم ریختگی در بازار ارز نیز رقم زده است.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در پایان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که افزایش قیمت ارز جهت‌دار نبوده و یک روند را ایجاد نخواهد کرد، اما از سویی دیگر مسیری که رئیس کل بانک مرکزی در پیش گرفته نگران کننده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر