بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
با توجه به برنامه واگذاری دارایی‌های گروه بانکی و همچنین احتمال شناسایی سود تسعیر مناسب توسط آن‌ها در پایان سال می‌تواند مجددا استقبال از نماد‌های اصلی این گروه را نیز در پی داشته باشد.
کد خبر : ۲۱۰۳۵۲

پیش گشایش؛


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افت در حدود یک درصدی شاخص کل و کاهش آن به کمتر از ۴۷۲.۱۳۰ واحد بودیم. کاهش قیمت‌ها در گروه فلزات، کانه‌های فلزی و همچنین پالایشگاهی منجر به این افت اندک در بازار شد. همچنین شاخص هم وزن نیز با کاهش مواجه شد و ۵۰۹ واحد کاهش این نماگر را در جریان معاملات دیروز شاهد بودیم. ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال رسید که اندکی کمتر از میانگین ارزش معاملات هفته‌های اخیر بوده است.
سیاست و اقتصاد کلان

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص التهابات بازار ارز در روز‌های اخیر عنوان داشت که برخی به خاطر اجلاس آتی FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی همان طور که گفتم تصمیم اجلاس FATF تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت. بهای دلار آمریکا در روز‌های اخیر مجددا روند صعودی خود را آغاز کرده و در روز گذشته به بیش از ۱۴.۳۰۰ تومان نیز رسید. رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از تاثیر افزایش نقدینگی بر تورم چیست گفت: رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده و طبق آمار غیررسمی تا آخر بهمن‌ماه نیز همین حدود بوده است. وی درباره تورم هدف تعیین شده در این بانک برای سال آینده گفت: که هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است، هیچ کدام از پیش‌بینی‌های همکاران بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای ۲۰ درصد را نشان نمی‌دهد؛ بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند، صحت ندارد.

در خبری در حوزه بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه فروش تعهدی از یکشنبه آینده با سهام ۵ شرکت در بورس تهران شروع می‌شود، برنامه سال آینده سازمان را تقویت نقش بازار سرمایه در اقتصاد اعلام کرد. محمدی با اعلام اینکه فروش تعهدی از یکشنبه آینده با سهام ۵ شرکت در بورس تهران شروع می‌شود ادامه داد: دو سوم ارزش بورس‌های دنیا مربوط به اوراق بدهی و یک سوم هم سهام است، اما در بورس ایران حجم بازار بدهی همچنان ناچیز است. در این میان سازمان بورس آماده انتشار اوراق بدون نیاز به ضمانت بانکی و مبتنی بر سهام است.

در بازار خودرو و در حالی که شاهد قیمت‌های عجیب و بعضا غیرقابل باور در برخی مدل‌ها از جمله خودروی پراید هستیم، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: کسانی که اقدام به خرید بیش از یک خودرو با هدف کسب سود و دلالی کنند، قطعاً متضرر خواهند شد. وی با بیان اینکه نرخ بالای خودرو موجب رنجش مردم شده گفت: البته این نرخ بالا ناشی از مسائلی است که خارج از حوزه کنترل خودروسازاناست و مسائلی نظیر تورم و نرخ ارز و حجم بالای نقدینگی، روی آن اثرمی‌گذارد. معاون طرح و برنامه گفت: مقدمات وضع مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شده که در آن لحاظ شده تا از کسانی که بیش از یک خودرو دارند مالیات دریافت کند. این اظهارات با واکنش سریع و عجیب کمیسیون صنایع مجلس روبرو که وضع هر گونه مالیات بر خودرو را منوط به قانون گذاری مجلس کردند. رفتار این اشخاص به گونه‌ای است که اولین حدس خواننده به این سو می‌رود که برخی مقامات در ارکان قانونگذاری با شنیدن خبر وضع مالیات بر دارندگان بیش از یک خودرو با ضرر و زیان مواجه می‌شدند.


بازار امروز

بازار امروز را با بهبود روند معاملات در اکثر گروه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم. رشد قیمت ارز در روز‌های باقیمانده سال جاری و احتمال افزایش معاملات بورس کالا و به علاوه گزارش‌های مطلوب ماهیانه شرکت‌های تولیدی، می‌تواند مجددا استقبال از سهام شرکت‌های بنیادی و بزرگ را در پی داشته باشد.

با توجه به برنامه واگذاری دارایی‌های گروه بانکی و همچنین احتمال شناسایی سود تسعیر مناسب توسط آن‌ها در پایان سال می‌تواند مجددا استقبال از نماد‌های اصلی این گروه را نیز در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر