بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
پیش گشایش؛

بلدوزر نقدینگی

بازار روز‌ها و ماه‌های اخیر نشان داده که با کمترین توجه نسبت به قیمت‌های جهانی، با ورود نقدینگی بالا مسیر خود را طی می‌کند.
کد خبر : ۲۰۹۷۷۹

ورود نقدینگی بالا


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد ۱۱۹۲۷ واحدی شاخص کل در بازار روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که بسیاری از شرکت‌های معدنی و فلزاتی و البته نماد‌های بانکی، بیشترین تاثیرات را بر شاخص کل داشتند. شاید سوالی که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت چگونگی رشد‌های چشمگیر و عجیب قیمت سهام شرکت‌ها آن هم در رکود بسیاری از صنایع است.

تاثیر ۵۱۰ واحدی نماد "کگل" در شرایطی در روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که آمار‌ها نشان دهنده شیفت بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به صنایع بنیادی‌تر است. صنایع معدنی و فلزاتی، بانکی و حتی برخی شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های وابسته به این صنایع، این روز‌ها مد نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه نیز است.

عرضه‌های سنگین و معاملات منفی نماد‌های خودروسازی در روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که گزارش افزایش سرمایه شرکت سایپا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعم از زمین، سرمایه‌گذاری‌ها بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه را به تامل وا داشت. ارزش افزوده‌ای بالا برای شرکتی همچون پارس خودرو که این روز‌ها در رقابتی عجیب با دیگر شرکت‌ها بر سر زیاندهی به سر می‌برند، اتفاقی است که تنها در این شرکت‌ها و تنها در این سازمان بورس رقم خواهد خورد.
اخبار بین الملل:
شاید مهمترین اخبار بین المللی روز گذشته را بتوان به تصویب قطعنامه مجلس سنای آمریکا در خصوص کاهش اختیارات ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران اشاره داشت.

بر این اساس قطعنامه موسوم به «اختیارات جنگ با ایران» که به دنبال ممنوع کردن اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره بوده با ۵۵ رأی موافق و ۴۵ رأی مخالف به تصویب سنا رسید. دونالد ترامپ پیش از این با بیان این ادعا که تصویب این طرح به معنای نشان دادن ضعف در برابر ایران خواهد بود از سناتور‌ها خواسته بود از تصویب آن خودداری کنند.

ترامپ روز چهارشنبه در توییتر نوشت: برای امنیت کشورمان بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به قطعنامه "اختیارات جنگ ایران" رأی [مثبت]ندهد. در موضوع ایران داریم بسیار خوب عمل می‌کنیم و الان وقت ضعف نشان دادن نیست.

وی با بیان این ادعا که اکثریت قاطع مردم آمریکا از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند، گفت: اگر دستان من بسته بود، ایران وضع خوبی داشت. [این قطعنامه]سیگنال بسیار بدی ارسال می‌کند. دموکرات‌ها فقط دارند این کار را می‌کنند تا به حزب جمهوری‌خواه ضربه بزنند. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.


اقتصاد کلان و بین الملل:
از مهمترین اخبار داخلی می‌توان به انتشار آمار‌های بانک مرکزی اشاره داشت. براساس آمار‌های بانک مرکزی از متغیر‌های پولی و بانکی در پایان آذر ماه، دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان این ماه به ۴۹۴ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۹ درصد و در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته ۶.۳ درصد رشد داشته است.

بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی با ۱۶.۲ درصد افزایش در ۹ ماهه سال جاری و رشد ۵۷.۲ درصدی در یک سال منتهی به آذر ماه به عدد ۱۱۱ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان رسیده است. بخشی زیادی از این رشد بدهی در بازه ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۸ مربوط به اجرای بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ بوده که براساس آن بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تهاتر شد؛ بنابراین این میزان رشد بدهی، رشد واقعی بدهی دولت به بانک مرکزی نبوده و رشد واقعی صرفا همان ۱۶ درصدی بوده که در ۹ ماهه سال جاری افزایش یافته است. البته دولت طبق قانون می‌تواند ۳ درصد از کل بودجه را از بانک مرکزی تنخواه دریافت کند، اما باید این مبلغ را تا پایان سال تسویه کند.

همچنین از جمله خبر‌های منتشر شده در ارتباط با بازار سهام نیز می‌توان به داغ شدن خبر‌های پذیرش شرکت‌های کارگزاری در بازار بورس اشاره داشت که در این خصوص میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اظهار داشت:

این طرح در صف تصویب هیأت مدیره سازمان بورس قرار دارد، اما هنوز به تصویب نرسیده و فکر می‌کنم تا آخر سال این طرح در هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب برسد و شرایط عرضه سهام کارگزاری‌های سهامی عام شده در بورس فراهم شود. وی افزود: اول باید مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس در مورد سهامی عام شدن کارگزاری‌ها تصویب شود، بعد در مورد فرایند پذیرش کارگزاری‌ها در بورس صحبت کنیم که احتمالاً این فرآیند چند ماه طول می‌کشد و به نظر من سال آینده سهام اولین کارگزاری سهامی عام شده از طریق بورس به مردم عرضه می‌شود.

میرصانعی در مورد اینکه آیا باید حتماً مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس وجود داشته باشد که کارگزاری‌ها در بورس عرضه شوند، گفت: بله همین طور است. هیأت مدیره سازمان بورس باید اساسنامه تیپ شرکت‌های سهامی عام کارگزاری را تصویب کند و چند مورد از شرایط عرضه را تعیین تکلیف کند و بعد از آن شرکت‌های کارگزاری در فرایند عرضه در بورس قرار گیرند.

 

ارز و سکه، بورس کالا:
پس از رشد قیمت دلار در دو ماه اخیر از ۱۱.۰۰۰ تومان به بیش از ۱۴.۰۰۰ تومان در روز‌های اخیر و رشد مجدد قیمت‌های جهانی طلا به بیش از ۱۵۸۱ دلار به ازای هر انس در روز جمعه و همچنین کاهش احتمالی سرعت گردش پول با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، به نظر نمی‌رسد در روز جاری و حتی هفته پیش رو شاهد تغییرات چشمگیری در قیمت‌های نرخ ارز و طلا باشیم.

قیمت‌های جهانی فلزات اساسی نظیر روی، مس، آلومینوم نیز در روز جمعه به صورت دستجمعی شاهد کاهش بودند، نفت سبک آمریکا با افزایش بیش از ۱.۳ درصدی قیمت‌های بیش از ۵۲ دلار را به ثبت رساند.

بازار امروز:
بازار روز‌ها و ماه‌های اخیر نشان داده که با کمترین توجه نسبت به قیمت‌های جهانی، با ورود نقدینگی بالا مسیر خود را طی می‌کند. با این حال کاهش قیمت‌های جهانی در روز گذشته و افت قیمت‌های جهانی مس، روی و ...، می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر بازار امروز و به ویژه سهام شرکت‌های بنیادی باشد.
علیرغم عرضه‌های سنگین در ساعات انتهایی بازار روز چهارشنبه، به نظر می‌رسد در روز جاری همچنان شاهد استقبال سهامدارن و سرمایه گذاران از گروه‌های معدنی، فلزات و بانکی باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر