بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

جنس بازی در "بورس" عوض شد!

ریسک نگهداری پول نقد به مراتب بیشتر از ریسک خرید و نگهداری سهام است. در این شرایط، فروش سهام توجیه ندارد؛ مگر پول حاصل از فروش سهام را در کدام بازار موازی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد که بازدهی مشابه بازار سرمایه داشته باشد؟!
کد خبر : ۲۱۰۴۴۱

جنس بازی در

به گزارش بورس نیوز، تنور بورس این روزها حسابی داغ بوده و در آخرین روز معاملات هفته بورس تهران باردیگر روند صعودی به خود گرفت.

در این میان برخی انتظار این رشد را نداشته و نگران حباب قیمت سهم‌ها هستند و برخی دیگر خود را به جریان پرفشار نقدینگی سپرده و پیش می‌روند.

پشوتن مشهوری نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و پیش بینی روند آتی بیان کرد: جنس بازار در حال تغییر است؛ سال‌ها کنترل بازار سرمایه در اختیار حقوقی‌ها و بازیگران اصلی سهم‌ها بود و نقش دستوری و کنترلی سازمان بورس بیشتر بود اما اکنون نقدینگی قابل توجهی از سوی تازه واردان و به اصطلاح کد اولی‌ها به سمت بورس جاری شده و قدرت این نقدینگی به قدری است که شاید بتوان گفت عمده جریان پولی بازار سرمایه در اختیار افراد حقیقی قرار گرفته است.

وی افزود: چه بپذیریم و چه نپذیریم، جنس بازی عوض شده و دیگر برخی نمی‌توانند به راحتی به بازار جهت دهند و از این حیث به بورس‌های جهانی نزدیک‌تر شده‌ایم. در حال حاضر بازار سرمایه در اختیار مردم عادی است و باید پذیرفت که نباید برای بازار و سهامدارانش تعیین تکلیف کرد. بخش عمده‌ای از قدرت بازار در دست حقیقی‌های تازه وارد است و البته نباید این توهم را داشت که تصمیم‌های این افراد همواره کاملا اشتباه است. باید پذیرفت که بازار سرمایه همیشه مسیر درست را در نهایت انتخاب می‌کند و در این بین، کسی برنده است که تغییرات را زودتر تشخیص دهد، انعطاف پذیر باشد و خود را با تغییرات همراه کند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه گفت: در وضعیتی به سر می‌بریم که ریسک نگهداری پول نقد به مراتب بیشتر از ریسک خرید و نگهداری سهام است. در این شرایط، فروش سهام توجیه ندارد؛ مگر پول حاصل از فروش سهام را در کدام بازار موازی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد که بازدهی مشابه بازار سرمایه داشته باشد؟! سرمایه‌گذاری در بازار ارز و طلا، محدودیت‌ها و مشکلات و ریسک‌های خاص خود را دارد و برای سرمایه‌گذاری توسط حقیقی‌ها مناسب نیست. با توجه به نقدشوندگی و شفافیت بالای بازار سرمایه، به نظر می‌رسد کماکان این بازار مطمئن‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی خواهد بود.

مشهوری نژاد در توصیه به سرمایه‌گذاران اظهار کرد: برای کسانی که قصد ورود به سایر بازارها را دارند توصیه می‌کنم پول خود را بین بازارهای مختلف تقسیم کنند و سبدی از سرمایه‌گذاری‌های مختلف تشکیل دهند. ضمن اینکه اگر قصد خروج از بازار سرمایه و خرید طلا را دارند، بهتر است سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا مثل لوتوس پارسیان و معیار را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه قطعا دچار حباب نشده و صنایع مادر مثل فلزی‌ها، فولادی‌ها و پتروپالایشی‌ها هنوز پتانسیل رشد دارند و اثر دلار ۱۲ تا ۱۳ هزار تومانی در آنها لحاظ نشده است. اگر سرمایه‌گذاران چشم‌انداز بازار ارز را صعودی تصور می‌کنند، قطعا قیمت‌های کنونی هنوز هم جای رشد داشته و جذاب هستند.
یکی از علل منفی شدن شاخص در این روزها، نزدیکی به ایام تعطیلات نوروز است؛ چرا که برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری روزهای پایانی سال مالی خود را سپری می‌کنند و نیاز به فروش سهام دارند. از سوی دیگر، برخی حقیقی‌ها نیز که با قرض و وام وارد بازار سرمایه شده‌اند، برای مخارج عید، نیاز به نقدینگی دارند. به طور معمول در این ایام فشار فروش وجود دارد و کاملا طبیعی است اما با نزدیک شدن به فصل مجامع، فشار خرید مجددا بالا می رود؛ چرا که اغلب شرکت‌ها در سال جاری سود مناسبی شناسایی کرده‌اند و بسیاری از سهامداران چشم به سودهای نقدی دارند. افت قیمت‌ها در این روزها اصلا جای نگرانی ندارد و بعید است نزول شدیدی در پیش داشته باشیم و بیشتر به استراحت زمانی شبیه است.
پیش‌بینی می‌شود در بهار 99 مرحله بعدی رشد بورس آغاز شود و انشالله در سال آینده شاخص کل یک میلیون واحدی را هم تجربه خواهیم کرد!

مشهوری نژاد در رابطه با پیش بینی سودآوری شرکت ها در سال ۹۹ گفت: صرفا افزایش نرخ ارز نمی‌تواند‌ به‌ تنهابی عاملی برای پیش‌بینی رشد درآمدهای شرکت‌ها باشد. زیرا باید در کنار آن، میزان فروش را نیز لحاظ کنیم. در واقع، رشد یکی از این دو عامل به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده رشد سودآوری باشد و باید دید با توجه به شرایط رکودی بازار داخل و فشار تحریم ها، میزان فروش شرکت‌ها چگونه تغییر خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تکرار واگذاری بانکی‌ها در روز‌های آخر سال

رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پُررنگی سهم دولتی‌های "معدنی"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بی‌تاثیری FATF بر "بانکی‌ها"

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سهامداران سبد سهام را فراموش نکنند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
دیگر سهام داران به سیو سود در بورس فکر نمی کنن بلکه بفکرسیو و اضافه کردن سهام خود هستن
مریم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
اگه کرونا اجازه بده البته
پرویز
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
بورس از فردا تا یه هفته بخاطر کرونا ریزش داره
ناشناس
France
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
آقای مشهوری نژاد سیگنال نده