بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
برای بازار امروز انتظار داریم که با توجه به احتمال روند نزولی بازار‌های جهانی، در گروه فلزات و پالایشگاهی همچنان شاهد معاملات احتیاط آمیز سرمایه‌گذاران باشیم.
کد خبر : ۲۱۱۷۱۰

معاملات احتیاط آمیز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، پس از افت سنگین قیمت‌ها در روز شنبه، روز گذشته شاهد بهبود روند معاملات و جبران بخش مهمی از کاهش شاخص‌ها در روز شنبه بودیم. شاخص کل با ۹ هزار و ۷۸۲ واحد افزایش به ۵۱۵ هزار و ۵۸۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن با بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ واحد رشد، رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۱۷۴ هزار و ۴۷۰ واحد رسید. ارزش معاملات روز گذشته نیز به ۷۳ هزار میلیارد ریال رسید. نماد‌های "فارس"، "وامید" و "همراه" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و "شپنا" و "فخاس" نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

شیوع ویروس کرونا همچنان خبر اول کشور و خبر اول جهان است. کمبود وسایل بهداشتی و ماسک و سایر تجهیزات مورد نیاز مردم در روز‌های اخیر نشان‌دهنده فضای سنگین دلالی و سود‌های غیراخلاقی بوده که توسط بخشی از جامعه پیگیری می‌شود. مسلم است در فضای اقتصادی‌ای که رانت‌خوار‌ها و دلالان و مرتبطین آن‌ها در دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی، در حال کسب سود‌های چند صد درصدی هستند و از سوی دیگر، کارآفرینان و افراد بالیاقت و تولیدکننده در حال محاسبه زیان‌ها و بدهی‌های خود به سازمان‌های مختلف از مالیات و بیمه تا شهرداری و محیط زیست، هستند، طبیعی است که اخلاق اقتصادی در کشور به تدریج رنگ ببازد و شاهد سختی‌ها و معضلات سنگین رشد چند صد درصدی قیمت لوازم و مایحتاج ضروری مردم هستیم. در جدیدترین واکنش و پس از افتضاحات اخیر، وزارت اطلاعات جهت جمع کردن قضیه احتکار ماسک و لوازم ضدعفونی‌کننده به میدان آمده و امید است با شدت عمل قوه قضاییه با این محتکران، شاهد بهبود شرایط باشیم.

در بازار‌های جهانی، همچنان شاخص‌های آتی بورس‌های جهانی منفی بوده و این موضوع پس از فوت اولین آمریکایی بر اثر کرونا منجر به تشدید روند نزولی شاخص‌های بازار سرمایه در آمریکا از جمله شاخص داوجونز هستیم.

در خبری از اقتصاد کلان کشور، شاهد اعمال محدودیت‌های بیشتر بانک مرکزی در خصوص نقل و انتقال وجوه هستیم. بر اساس اعلام بانک مرکزی، دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص توسط مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پول‌شویی اداره مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم بانک مرکزی ابلاغ شد. براساس این دستورالعمل، تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرم‌های مربوط و ارائه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه برای انتقال وجه بالای ۲ میلیارد ریال از حساب‌های شخصی و انتقال وجه بالای ۱۰ میلیارد ریال از حساب‌های تجاری الزامی شد.

در خصوص افت سنگین قیمت طلا در بازار‌های جهانی، برخی از سرمایه‌گذاران بر این عقیده هستند که افت قیمت‌ها غیرواقعی بوده و انتظار می‌رود که در هفته جاری شاهد شروع مجدد روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلا باشیم. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز با وجود ریزش سنگین قیمت‌ها در معاملات جمعه، خوش‌بینی خود را از دست نداده و انتظار دارند این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری روند افزایشی خود را بازیابد. توضیح دیگری در خصوص افت بازار طلا وجود دارد و معامله‌گران و تحلیلگران در توضیح کاهش قیمت طلا به افت شدید بازار‌های سهام اشاره کردند که سرمایه‌گذاران را ناچار کردند برای پوشش ضرر خود به نقد کردن دارایی‌های دیگر از جمله فلزات ارزشمند بپردازند.

هر اونس طلا در بازار معاملات آتی آمریکا ۷۵ دلار و ۸۰ سنت معادل ۴.۶ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۵۶۶ دلار و ۷۰ سنت بسته شد که بزرگترین کاهش روزانه از ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۳ بود. قیمت طلا برای کل هفته حدود پنج درصد کاهش نشان داد که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۶ بود. ریزش شدید قیمت جمعه، رشد ماهانه طلا را از بین برد و طلا را با ۱.۳ درصد کاهش ماهانه روبرو کرد.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار داریم که با توجه به احتمال روند نزولی بازار‌های جهانی، در گروه فلزات و پالایشگاهی همچنان شاهد معاملات احتیاط آمیز سرمایه‌گذاران باشیم. با این حال، با توجه به شروع اعمال حجم مبنا برای شرکت‌های فرابورسی و افزایش حجم مبنا در برخی از شرکت‌های بورسی، به نظر می‌رسد که سرعت رشد قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو با کاهش مواجه شود. همچنین با توجه به درج نماد سه شرکت تامین سرمایه بانک ملت، پتروشیمی تندگویان و شرکت رایان هم‌افزا، به نظر می‌رسد که نگاه برخی سرمایه‌گذاران به عرضه‌های اولیه و نقدینگی مورد نیاز جهت این عرضه‌ها معطوف شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر