بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
با توجه به جمع شدن صف‌های فروش اکثر نماد‌های بازار در جریان معاملات روز گذشته، امروز انتظار روند متعادلی در بازار را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۱۱۵۷۵

متعادل شدن بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، شاخص بورس با افت سنگینی مواجه شد. افت قیمت ارز در کنار سقوط سنگین قیمت کالا‌ها و شاخص‌های بورس‌های جهانی منجر به افت سنگین بازار سرمایه شد. شاخص کل با بیش از ۱۸ هزار واحد کاهش به ۵۰۵ هزار و ۸۰۱ واحد تنزل یافت. نماد‌های "فولاد"، "فارس"، "فملی" و "پارس" بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. شاخص هم وزن نیز با ۲.۱۴ درصد کاهش به ۱۶۹ هزار و ۵۸۵ واحد کاهش یافت. ارزش معاملات نیز همچنان روند خوبی را دارد و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۷۹ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار سرمایه شاهد اعمال محدودیت‌های جدیدی در خصوص شروع به معاملات سرمایه‌گذاران جدید هستیم. اعمال فاصله زمانی یک ماهه از زمان اخذ کد، سپری کردن آزمون‌های مربوطه و همچنین ارائه تعهد عدم سیگنال فروشی و...، از جمله محدودیت‌های جدید تعیین شده است.

از سوی دیگر، اعمال حجم مبنا برای نماد‌های فرابورسی و افزایش حجم مبنای شرکت‌های بورسی، می‌تواند منجر به کاهش حضور نقدینگی در بازار سرمایه شود. تصمیم‌گیری‌های یک باره و متناقض مسئولین اقتصادی کشور در خصوص بازار سرمایه، سابقه قدیمی‌ای دارد و در حالی که در رسانه‌ها شاهد تشویق مردم به حضور در بازار هستیم، از دیگر سو این گونه محدودیت ها، می‌تواند منجر به دلسردی بخش مهمی از جامعه شود.

این در حالی است که با اتخاذ برخی راهکار‌های ساده‌تر همچون حضور شرکت‌های بزرگ غیربورسی و همچنین افزایش سهام شناور شرکت‌های حاضر در بازار، نسبت به افزایش عمق بازار و همچنین تثبیت و حفظ نقدینگی تزریق شده، مسائل فعلی همچون رشد حباب‌گونه قیمت‌ها روی نمی‌داد.

در بازار ارز، سقوط بیش از یکهزار تومانی قیمت دلار را شاهد بودیم. قیمت دلار که در روز چهارشنبه و در برخی از ساعات به ۱۶ هزار تومان نیز رسیده بود، دیروز به کمتر از ۱۵ هزار تومان رسید و در ساعات پایانی دیروز به ۱۴ هزار و ۹۷۰ تومان رسید. قیمت سکه طلا نیز در پی این کاهش قیمت ارز و همچنین سقوط قیمت جهانی طلا به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

همچنین بر اساس خبری از سامانه نیما، میزان ارز به فروش رسیده توسط صادرکنندگان در سامانه نیما معادل ۲۶ میلیارد و ۵۷۰ میلیون یورو بوده، اما صرافان عضو این سامانه فقط ۲۲ میلیارد و ۳۸۲ میلیون یورو را برای واردات پرداخت کرده‌اند و در واقع ۴ میلیارد و ۱۸۸ میلیون یورو را ذخیره کرده‌اند.

در بازار نفت، منابع آگاه خبر دادند: چند عضو اوپک در حال بررسی کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت اوپک پلاس به جای ۶۰۰ هزار بشکه در روز هستند و عربستان از این رقم حمایت کرده است. به گفته این منابع، عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک و چند عضو دیگر در حال بررسی توافق بر سر کاهش حدود یک میلیون بشکه در روز نفت برای سه ماهه دوم ۲۰۲۰ هستند. این رقم بیش از رقم ۶۰۰ هزار بشکه در روز است که قبلا پیشنهاد شده بود.

بازار امروز
با توجه به جمع شدن صف‌های فروش اکثر نماد‌های بازار در جریان معاملات روز گذشته، امروز انتظار روند متعادلی در بازار را خواهیم داشت. برخی گروه‌ها انتظار می‌رود که در بازار امروز با روند مثبت نیز همراه باشند. با توجه به ارزش معاملات بالای بازار در شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد که ریسک سنگینی با شرایط فعالی متوجه بازار سرمایه باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر