بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
با توجه به کاهش سنگین قیمت‌ها در بازار‌های جهانی از جمله افت ۱۰ درصدی قیمت نفت، ۳ درصدی قیمت مس و کاهش سایر فلزات و محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی به نظر می‌رسد که مجددا در این گروه‌ها فشار عرضه سنگینی را مشاهده کنیم.
کد خبر : ۲۱۳۲۷۳
فشار سنگین کامودیتی‌‌ها و پتروپالایشی‌ها
آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد بهبود روند معاملات در بازار سرمایه پس از چند روز افت سنگین قیمت‌ها بودیم. شاخص کل با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی مجددا به بیش از ۵۰۰ هزار واحد رسید و در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس با افزایش ۲.۳۶ درصدی به ۵۰۶ هزار و ۷۹ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز افزایش ۱.۳ درصدی داشت و شاخص فرابورس نیز با ۴۳ واحد افزایش به ۶ هزار و ۵۴۸ واحد رسید. 
ارزش معاملات نیز ۷۷ هزار میلیارد بود که بیش از میانگین معاملات روز‌های اخیر بوده است. 
نماد‌های "فملی"، "فولاد"، "فارس"، "اخابر" و "رمپنا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 
 
سیاست و اقتصاد کلان
در بازار‌های جهانی همچنان التهابات محسوسی علیرغم بسته‌های حمایتی بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف وجود دارد. دیشب و در زمان تنظیم این گزارش، شاخص داوجونز افت سنگین ۱۰ درصدی را در یک روز کاری را تجربه کرد تا عمق بحران سرایت کرونا به آمریکا بیش از پیش نمایان شود. حمایت بیش از ۱.۵۰۰ میلیارد دلاری از بازار‌ها درکنار کاهش سنگین و تقریبا بی سابقه نرخ‌های بهره در اقتصاد آمریکا به ۰.۲۵ درصد نتوانست نگرانی‌ها را در این بزرگ‌ترین اقتصاد سرمایه داری جهان نجات دهد. میزان بازدهی بورس آمریکا با افت قیمت‌های سنگین ۱۰ روز گذشته از زمان روی کار آمدن ترامپ به صفر رسیده است. در واقع ترامپ یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده خود را که انتخاب وی را به عنوان رییس جمهور آمریکا برای ۴ سال آینده تضمین می‌کرد، از دست داده است.
 
 از سوی دیگر ضعف مفرط بیمه‌های اجتماعی این کشور در کنار افت سرمایه‌های بازنشستگان و خانوار‌ها در پی سقوط سنگین وال استریت، این کشور و دولت آن را می‌توان در بحران‌های عمیق تری فرو ببرد. در کشور‌های اروپایی نیز وضعیت تفاوت چندانی با آمریکا ندارد. شاخص بورس‌های معتبر اروپایی از جمله فوتسی انگلستان، دکس آلمان و کک فرانسه با کاهش ۸ تا ۹ درصدی مواجه بودند. قیمت نفت نیز طبق انتظار‌ها کاهش سنگینی داشت و با ۹ درصد کاهش روبرو بود. همزمان، قیمت طلا نیز ۳ درصد سقوط کرد و به کمتر از ۱.۵۰۰ دلار رسید تا به این ترتیب شاهد یکی از استثنایی‌ترین وضعیت‌های بازار‌های مالی در تاریخ باشیم.
 
در اخباری از بازار سرمایه کشورمان، شاهد ارائه مجوز‌های سازمان بورس به برخی شرکت‌ها در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده ایم که از آن جمله می‌توان به مجوز‌های ارائه شده به شرکت‌های صدرا و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اشاره کرد. همچنین انتظار می‌رود که در روز‌های پیش رو شاهد انتشار گزارش مجوز افزایش سرمایه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باشیم. بانک ملت نیز پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۳۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی را ارائه کرده است.
 
دربازار ارز مجددا شاهد فعال شدن دلالان و سفته بازان هستیم و قیمت هر دلار آمریکا با سواستفاده همیشگی دوستان قمارباز و سفته باز، مجددا روند افزایشی به خود گرفته است. بهای هر دلار آمریکا به بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که در هفته‌های اخیر عملا تجارت خارجی کشور به جز ورود کالا‌های اساسی و دارویی بهداشتی به حد بسیار نازلی رسیده و عملا ایجاد فضا به این اشخاص از سوی نهاد‌های حاکمیتی و عدم برخورد شدید با فعالیت‌های مخرب آن‌ها که عمدتا در فضای مجازی و قابل پیگیری و ردیابی است، جای تعجب فراوانی دارد.
 
بازار امروز
با توجه به کاهش سنگین قیمت‌ها در بازار‌های جهانی از جمله افت ۱۰ درصدی قیمت نفت، ۳ درصدی قیمت مس و کاهش سایر فلزات و محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی به نظر می‌رسد که مجددا در این گروه‌ها فشار عرضه سنگینی را مشاهده کنیم. با این حال، ارائه مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی نیز می‌تواند پایانی بر رشد حباب گونه قیمت‌ها در برخی گروه‌ها باشد که به این ترتیب شاهد افزایش عرضه‌ها و روند نزولی در سهام کوچک و سفته بازی نیز خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر