بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
ادامه روند صعودی بازار را می‌توان محتمل‌ترین گزینه این روز‌ها برشمرد اما؛ هیچ یک از اقدامات سازمان بورس و سایر متولیان بازار نتوانسته از شدت و هیجان رشد بازار بکاهد.
کد خبر : ۲۱۴۹۶۰

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد رشد خیره کننده دیگری در بازار سرمایه بودیم و رکورد شکنی دیگری را شاهد بودیم. رشد ۲۰ هزار واحدی شاخص کل در بازار امروز ناشی از رشد قیمت اکثر گروه‌های بازار بوده است. ارزش معاملات به ۷۷ هزار میلیارد ریال رسید و همچنان شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه هستیم.
در معاملات دیروز بیشترین اثر مثبت بر بازار را نماد‌های فارس، فولاد، فملی و وبملت داشتند.
شاخص هم وزن نیز با افزایش در حدود ۳ درصدی به رکورد بی نظیر ۲۰۰ هزار و ۹۸۹ واحد رسید تا برای اولین بار به بیش از ۲۰۰ هزار واحد برسد.


سیاست و اقتصاد کلان
در خبری در حوزه کلان، بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فصل زمستان نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو بوده و به ۱۰.۶ درصد رسید. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ١,٧ درصد کاهش یافته است.

در زمستان ١٣٩٨، به میزان ٤٢,٤ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش داشته است.

در خبری از حوزه مسکن، وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه در سال ۹۹ خبر داد و گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه موجب تحرک در بخش مسکن می‌شود.

در بازار ارز همچنان شاهد نوسان قیمت دلار در قیمت‌های بیش از ۱۶ هزار تومان هستیم و با کاهش در حدود ۳۰۰ تومانی بهای هر دلار آمریکا به ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. نرخ دلار صرافی ملی نیز پس از تعطیلات دو هفته‌ای اخیر در محدوده ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. تعطیلی صرافی‌ها و تحرک سفته بازان و دلالان این بازار منجر به رشد غیرمنطقی قیمت‌ها در بازار ارز شده است.

در حوزه بین الملل، درحالی که ایران درخواست دریافت وام ۵ میلیارد دلاری به صندوق بین المللی پول ارائه داده است، اما نام ایران در میان فهرست کشور‌های دریافت کننده کمک‌های اضطراری برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا توسط بانک جهانی و صندوق بین المللی پول دیده نمی‌شود.

سیاسی کاری‌های سازمان‌های به اصطلاح بین المللی برای اولین بار نیست که مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد که فشار‌های دولت آمریکا در این خصوص نیز بی تاثیر نبوده است.

بازار امروز
ادامه روند صعودی بازار را می‌توان محتمل‌ترین گزینه این روز‌ها برشمرد اما؛ هیچ یک از اقدامات سازمان بورس و سایر متولیان بازار نتوانسته از شدت و هیجان رشد بازار بکاهد. در آخرین اقدام ضرایب اعتباری به ۳۵ درصد کاهش یافت تا به این ترتیب شاهد کاهش معاملات اعتباری در بازار سرمایه باشیم.

همچنین عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ همچون آریاساسول، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و سرمایه گذاری صبا تامین که جزو شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شوند را می‌توان تا حدی در تعدیل حضور نقدینگی در سطح بازار موثر دانست. امید است که شاهد بهبود مدیریت عرضه‌های اولیه و تعجیل در عرضه شرکت های بزرگ باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در بازار اول فرابورس انجام می شود؛

"صبا" نخستین عرضه اولیه سال

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تبدیل شدن عرضه های اولیه به "یارانه"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
موسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
جهت کنترل رشد شاخص باید معاملات دو سویه در بازار اجرا شود تا خود سرمایه گذاران با معاملات دو سویه جلوی رشد حبابی را بگیرند....