بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
پیش گشایش؛

صعود بازار

به نظر می‌رسد که بازار روند صعودی خود را همچنان حفظ خواهد کرد. کاهش ارزش معاملات در روز گذشته نشان از کمبود فروشنده در بازار را دارد.
کد خبر : ۲۱۶۱۰۹

صعود بازار

آنچه در بازار گذشت
به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بازار سرمایه با قدرت به پیشروی خود ادامه می‌دهد. شاخص کل با بیش از ۲۳ هزار واحد افزایش رکورد جدیدی را ثبت کرد و با بیش از ۳.۵ درصد افزایش به رکورد و رقم بی نظیر ۶۶۸ هزار و ۹۰۵ واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز با ۳.۵۳ درصد رشد و با افزایشی معادل رشد شاخص کل به ۲۳۳ هزار و ۵۲۶ واحد رسید.
ارزش معاملات به بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال رسید که همچنان در ارقام میانگین معاملات روز‌های اخیر است و با در نظر گرفتن صف‌های خرید سنگینی که منجر به عرضه توسط سهامداران نشد، شاهد ادامه روند فزاینده حضور نقدینگی در بازار سرمایه کشورمان هستیم.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "رمپنا" و "کگل" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. پس از آن‌ها نماد‌های "تاپیکو"، "وبملت" و "وغدیر" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.


روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید سنگین بیش از ۲ میلیارد سهمی در نماد تازه وارد "شستا" بودیم که در نوع خود بسیار جالب توجه بود. بیش از ۲۵ درصد از سهام شرکت در روز گذشته در صف خرید بود که صرفا منجر به عرضه کمتر از ۱۰ میلیونی سهام این شرکت شد و به این ترتیب این شرکت در اولین روزکاری فعالیت خود پس از عرضه اولیه نتوانست به میزان حجم مبنای تعیین شده مورد معامله قرار بگیرد. لازم به ذکر است، با توجه به مشکلات هسته معاملات بازار سرمایه، ساعات معاملات نماد "شستا" از ساعت ۱۳:۳۰ لغایت ۱۴:۳۰ تعیین شده است.

کدال نگر
شاهد ارائه گزارش‌های فصلی شرکت‌ها در سامانه کدال هستیم. از این جمله می‌توان به رشد قابل ملاحظه سودآوری شرکت‌های سیمان بجنورد و سیمان غرب در گروه سیمانی اشاره داشت. همچنین شرکت هلدینگ خلیج فارس در گزارش ۹ ماهه خود موفق به کسب سود خالص ۲۲۲ ریالی به ازای هر سهم شده که به طور قطع این شرکت در سه ماهه پایانی سال مالی خود و با توجه به ساختار آن، با سود بسیاری مواجه خواهد بود. سرمایه گذاری خوارزمی نیز سود ۱۶۴ ریالی به ازای هر سهم را در دوره ۹ ماهه محقق کرد که بخش عمده آن از محل سود ناشی از فروش سرمایه گذاری‌ها محقق شده است.

شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس نیز در عملکرد ۶ ماهه خود موفق به کسب سود خالص ۱۲۲ میلیارد ریالی و معادل ۸۷ ریال به ازای هر سهم شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران عملکرد ضعیفی داشت و صرفا موفق به کسب سود خالص ۴ ریالی به ازای هر سهم شد که ۹۸ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در میان شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیز شاهد انتشار گزارش عملکرد سه ماهه شرکت سامان پرداخت کیش بودیم که این شرکت موفق به کسب سود خالص ۵۶۷ میلیارد ریالی و معادل ۱۸۹ ریال به ازای هر سهم شده است.

شرکت پاکسان، اما با کاهش سودآوری روبرو بود و با ۴۰ درصد کاهش سودآوری در سه ماهه نخست سال جاری همراه بود. سود خالص سه ماهه این شرکت معادل ۳۳۵ میلیارد ریال محقق شده است و با توجه به رشد هزینه‌های عملیاتی و کاهش حاشیه سود محقق شده، شاهد افت ۴۰ درصدی سودآوری شرکت بوده ایم.
اما شاید بهترین گزارش را شرکت پتروشیمی پردیس در روز گذشته ارائه کرده باشد. سود خالص محقق شده ۶ ماهه شرکت به ازای هر سهم معادل ۳.۴۰۹ ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش جالب توجه ۸۷ درصدی را نشان می‌دهد. ادامه روند صعودی نرخ فروش اوره در ماه‌های اخیر علی رغم افت سنگین نرخ سایر محصولات پتروشیمی منجر به رشد سودآوری شرکت‌های گروه اوره شده است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار روند صعودی خود را همچنان حفظ خواهد کرد. کاهش ارزش معاملات در روز گذشته نشان از کمبود فروشنده در بازار را دارد. بسیاری از شرکت‌ها با عدم عرضه حجم‌های مبنا مواجه هستند و این به دلیل تقاضای سنگین در بسیاری از نماد‌ها است. با این حال به نظر می‌رسد که در برخی گروه‌ها همچون پالایشگاه‌ها و برخی صنایع کوچک دیگر حباب‌های بزرگی تشکیل شده و صرفا ادامه تزریق نقدینگی سنگین می‌تواند در کوتاه مدت روند صعودی این گروه‌ها را حفظ کند و سرمایه گذاران حتی در شرایط فعلی نیز می‌بایست ریسک سرمایه گذاری خود را در محاسبات خود لحاظ کنند

اشتراک گذاری :
ارسال نظر