بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
به نظر می‌رسد که بازار بدون هیچ منطق و دلیلی و تنها بر پایه تزریق نقدینگی سنگین همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد.
کد خبر : ۲۱۵۶۲۷

پیش گشایش؛

آنچه در بازار گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند صعودی و رکوردشکنی‌های بازار سرمایه بودیم. شاخص کل ۱۵ هزار و ۴۰۴ واحد و معادل ۲.۵۳ درصد افزایش را تجربه کرد و به بیش از ۶۲۳ هزار و ۲۶۰ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز ۲ درصد رشد دیگر را ثبت کرد تا به این ترتیب به رقم بی نظیر ۲۱۹ هزار و ۷۵۵ واحدی رسید.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "تاپیکو" و "کگل" داشتند تا به این ترتیب مجددا شاهد اثر مثبت سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی و همچنین پتروشیمی در بازار سرمایه باشیم.

همچنین برای دومین روز پیایی رشد شاخص کل بیش از شاخص کل هم وزن تجربه شد و این به معنی افزایش قیمت بیشتر سهام شرکت‌های بزرگ در مقایسه با شرکت‌های کوچک‌تر هستیم.

ارزش معاملات نیز به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید و در این روز شاهد تزریق نقدینگی در حدود ۱.۰۰۰ میلیارد تومانی توسط سهامداران حقیقی بودیم.

بیشترین ارزش معاملات متعلق به شرکت‌های انفورماتیک به ارزش ۲.۱۹۳ میلیارد ریال، پالایش نفت تهران به ارزش ۲.۱۴۰ میلیارد ریال و سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به ارزش ۱.۹۱۵ میلیارد ریال بوده است.

اخبار سیاسی و اقتصادی
عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی بورس گفت: فعلا مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس در مورد نوسان ۲۰ و ۵۰ درصدی سهام تعلیق شده و هم‌چنین قرار است باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های بزرگ به صورت واحد‌های صندوق‌های قابل معامله در بورس ارائه شود. وی در مورد ارزش دارایی‌های قابل واگذاری دولت گفت: حجم واگذاری‌ها بستگی به قیمت دارد و البته این تکلیف از سال ۹۷ پس از تصویب در جلسه سران قوا قرار بوده باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از طریق بورس و فرا بورس عرضه شود، اما عملیاتی شدن آن به دلایل مختلف انجام نشد، تا این که در قانون بودجه سال جاری آمده که باید واگذاری سهام دولت از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی به مردم انجام شود.

در خبری دیگر در زمینه اقتصاد کلان، براساس اخبار برخی رسانه‌ها از روز گذشته تلاش‌هایی برای تشکیل جلسات بازنگری مزد کارگران به جریان افتاده و خبر‌ها حاکی از آن است که ظاهرا جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت به منظور بررسی مجدد مزد سال ۱۳۹۹ برگزار شده است.

اواخر هفته گذشته شورای عالی کار پس از ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره فشرده میان گروه‌های کارفرمایی و کارگری و دولت، افزایش حداقل حقوق کارگران را برای سال جاری ۲۱ درصد تصویب کرد.


این افزایش بدون جلب نظر نمایندگان کارگری و امضای صورتجلسه مزد از سوی آن‌ها در سایه رای گیری گروه کارفرمایی و دولت تصویب شد.


در خبری از بازار نفت، نشست فوق العاده وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس برای نهایی کردن توافق کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای، شامگاه یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) از طریق وبینار برگزار می‌شود. توافق کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

کشور‌های تولیدکننده نفت حاضر در توافقنامه همکاری سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود. تا زمان تنظیم این گزارش نتیجه نهایی این نشست مشخص نشده است. با این حال انتظار می‌رود که با اجماع کشور‌های اوپک و غیراوپک شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نفت باشیم.


در اخباری از بازار سرمایه، شاهد ارائه صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده شرکت همراه اول بودیم. سود خالص محقق شده این شرکت در سال ۹۸ به ۳۶ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال و معادل ۱.۹۱۰ ریال به ازای هر سهم رسید که نسبت به سال گذشته تنها ۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که قیمت فعلی سهام این شرکت که انتظار رشد سودآوری سنگینی را ندارد در ماه‌های اخیر با رشد سنگینی مواجه شده و به حدود ۲۵.۰۰۰ ریال رسیده است. از دیگر گزارش‌ها می‌توان به ارائه صورت سود و زیان سالیانه شرکت سیمان ارومیه اشاره داشت که با افزایش تقریبا دو برابری سودآوری همراه بوده و موفق به کسب سود خالص ۹۱۶ میلیارد ریالی و معادل ۱.۳۱۰ ریال به ازای هر سهم شده است.

شرکت بورس انرژی نیز در سال گذشته با ۲۹ درصد افزایش سودآوری مواجه بوده و موفق به کسب سود خالص ۳۲۶ میلیارد و ۶۱۸ میلیون ریالی شده که این سود معادل ۵۴۴ ریال به ازای هر سهم بوده و به این ترتیب نسبت قیمت به درآمد این شرکت در حال حاضر به بیش از ۲۲۰ واحد رسیده که در نوع خود عجیب و قابل تامل است بوده و جای تقدیر و تشکر از مسئولین بازار سرمایه را دارد که رشد حبابی و عجیب سهام شرکت‌های تحت کنترل خود را بدون هیچ واکنش و حساسیت خاصی مشاهده می‌کنند.

همچنین شاهد توقف نماد شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات حداکثر تا تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ خواهیم بود.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار بدون هیچ منطق و دلیلی و تنها بر پایه تزریق نقدینگی سنگین همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد.

این در حالی است که ظاهرا تنها عاملی که در تصمیم گیری فعالان بازار اهمیت ندارد، عملکرد مالی شرکت‌های بازار سرمایه است. به عنوان نمونه قیمت متانول طی ۶ماه اخیر با حدود ۵۰ درصد کاهش قیمت مواجه بوده، اما نه تنها شاهد تعدیل قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده این محصول نیستیم بلکه رشد تقریبا ۶۰ تا ۸۰ درصدی قیمت‌ها را در این گروه شاهد هستیم. در سایر گروه‌ها نیز تقریبا روند مشابهی حاکم است.

برای بازار امروز همچنان انتظار رشد قیمت‌ها را خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد ۱۳۶ درصدی این سیمان‌ساز غرب نشین در ۶ ماهه امسال؛

تحقق ۷۰درصدی مقادیر فروش پیش‌بینی شده "ساروم"

وقتی این پالایشی دست به شفافیت‌ می‌زند؛

ذخیره کاهش ارزش موجودی "شتران"

پیش گشایش؛

صعود بازار

ارسال نظر