بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
روز گذشته شاهد صف‌های خرید نه چندان محکم در سطح بازار بودیم که با کاهش ارزش معاملات نیز همراه بود.
کد خبر : ۲۱۹۹۰۲

تعادل مثبت در بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، دیروز همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. با این که ارزش معاملات همچنان به سطح معاملات هفته‌های گذشته نرسیده و رشد بازار با احتیاط صورت می‌گیرد، ولی روز گذشته شاهد افزایش ۳۵ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن این نماگر به ۹۷۳ هزار و ۴۹۴ واحد بودیم. شاخص هم وزن نیز رشد ۲.۲ درصدی را تجربه کرد و به ۳۱۸ هزار و ۸۹۷ واحد افزایش یافت.

ارزش معاملات نیز به ۹۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به میانگین ارزش معاملات صورت گرفته در طی دو ماه اخیر افت محسوسی را نشان می‌دهد. میانگین ارزش معاملات در دو ماه اخیر در طی یک روز کاری بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "شستا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

خبر‌های در خصوص سهام عدالت همچنان بخش مهمی از توجهات را به خود اختصاص داده است. در آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت عنوان شد که امکان وثیقه گذاری این سهم جهت دریافت امکان خرید اعتباری توسط دولت در حال بررسی است. این موضوع علاوه بر اینکه منجر به عدم فروش هیجانی سهام عدالت توسط اقشار کمتر برخوردار جامعه شود، ریسک ناشی از سنگین شدن عرضه‌ها در نماد‌های که در سبد سهام عدالت وجود دارند را نیز کاهش خواهد داد. همچنین عنوان شد که ممکن است فروش‌های ارائه شده در سامانه معاملات در خصوص سهام عدالت صرفا در ساعات پس از بازار امکان معاملاتی شدن را داشته باشد. به هر حال دولت اعلام کرده که تا پایان سال ۹۹ آزاد سازی کامل سهام عدالت صورت خواهد گرفت.

در خبری از گروه دارویی، شاهد اعلام حذف ارز ۴.۲۰۰ تومانی از برخی از اقلام دارویی به خصوص اقلام مکمل و دارو‌هایی که مشابه داخلی دارند، اعلام شد. به این ترتیب انتظار می‌رود که در جریان معاملات امروز شاهد بهبود وضعیت گروه دارویی باشیم.

همچنین در خبری مشابه از صنعت لاستیک، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت طی نامه‌ای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک و مواد اولیه آن، حذف شده است.

در خصوص بازار ارز و در جدیدترین اظهارات رییس بانک مرکزی، ایشان اعلام داشتند از ابتدای سال تاکنون حدود ۳.۷ میلیارد دلار از روش‌های مختلف اعلامی بانک مرکزی برای واردات تأمین شده است. رئیس کل بانک مرکزی درباره تامین ارز متقاضیان واردات اعلام کرد: بعد از افت عرضه ارز در اوایل سال به علت شیوع ویروس کرونا در ایران و کشور‌های همسایه، امروز که تقریباً همه بازار‌ها فعال شده‌اند روند تأمین و انتقال ارز حالت عادی به خود گرفته است.

بانک مرکزی در چارچوب هدفگذاری تورم، امکان سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد خود و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه به بانک را فراهم کرده است. بانک مرکزی در راستای تکمیل سازوکار عملیاتی اجرای سیاست‌های پولی در چارچوب هدفگذاری تورم، امکان سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد خود و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه به بانک‌ها را در چارچوب اختیارات واگذارشده از سوی شورای پول و اعتبار فراهم آورده است. بر اساس مواد (۶) و (۱۱) دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی» و مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند ذخایر مازاد خود را در نرخ سود ۱۰ درصد و به صورت یک‌شبه نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنند. همچنین بانک‌ها در صورت کسری ذخایر می‌توانند با نرخ ۲۲ درصد و با ارائه وثایق کافی نسبت به تامین وجوه مالی مورد نیاز خود اقدام کنند.

همچنین امروز شاهد مظنه گیری اوراق مرابحه عام دولت خواهیم بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، علاوه بر بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های تامین سرمایه نیز می‌توانند در حراج اوراق دولتی یکشنبه شرکت کنند. این اوراق با نرخ سود ۱۵ ماهه و پرداخت سود در مقاطع ۶ ماهه و به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از فردا قابلیت مظنه‌گذاری را خواهند داشت. نرخ معاملاتی این اوراق و نرخ سود مورد انتظار بازار سرمایه در خصوص این اوراق می‌تواند جهت و روند نرخ‌های بهره و استقراض را در بازار سرمایه و همچنین تا حدی در بازار پول کشور مشخص کند.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار تعادل مثبت را خواهیم داشت. روز گذشته شاهد صف‌های خرید نه چندان محکم در سطح بازار بودیم که با کاهش ارزش معاملات نیز همراه بود. علیرغم کاهش ریسک فروش هیجانی توسط دارندگان سهام عدالت و همچنین رشد قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت کالا‌ها در بازار‌های داخلی، همچنان بازار سرمایه در مرز یک میلیون واحدی با مواردی همچون شناسایی سود سهامداران کوتاه مدت و گزارش‌های ضعیف و کمتر از انتظار ماهیانه و سالیانه مواجه هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پیش گشایش؛

ادامه صعود ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

انتخاب‌های جذاب و کم ریسک "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
بسوی کانال یک میلیون و پانصد بورس