بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
احتمال اصلاح قیمت دلار در بازار ارز و همچنین انتشار گزارش‌های سه ماهه دوم امسال نیز می‌تواند بر روند معاملات امروز اثر گذار باشد.
کد خبر : ۲۲۹۴۱۱

آثار احتمال اصلاح قیمت دلار بر روند معاملات امروز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد افزایش عرضه‌ها در اکثر نماد‌های بازار سرمایه بودیم و روندی نوسانی بر کلیت بازار حاکم بود. ارزش معاملات نیز در پی این نوسانات رشد خوبی را داشت و پس از چند روز کاری به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل با افت ۱۷ هزار و ۶۱۷ واحدی و معادل ۱.۱ درصدی به یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد رسید تا همچنان سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در کوتاه مدت به عنوان سطح مقاومتی شاخص کل فعال باشد. شاخص کل هم وزن نیز ۰.۶ درصد کاهش یافت و به رقم ۴۱۶ هزار و ۴۳۰ واحد رسید.

بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را نماد‌های "فولاد"، "فملی"، ت"اپیکو" و "کگل" داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۲۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که ۴۰ هزار میلیارد ریال بیشتر از معاملات روز یکشنبه و دو برابر ارزش معاملات روز شنبه محسوب می‌شود.

روز گذشته شاهد سفارش‌های خرید حمایتی سنگین و با نحوه معاملات منحصر به فردی در برخی از نماد‌های اصلی بازار بودیم. از آن جمله می‌توان به ایران خودرو اشاره داشت. در حالی که شاهد عرضه‌های پیاپی در این نماد بودیم و قیمت سهام شرکت به کمتر از یک درصد مثبت نیز رسیده بود، در عرض کمتر از ۵ دقیقه شاهد رنج‌های مثبت پیاپی در این نماد و تشکیل مجدد صف خرید در این نماد بودیم و پس از آن و علیرغم عرضه‌های سنگین صورت گرفته این نماد مجددا و با سفارش‌های خرید چند میلیونی در عرض چند ثانیه به صف خرید ۴۰۰ میلیونی در پایان بازار رسید.

این در حالی بود که اکثر نماد‌های این گروه با روند منفی و بعضا تشکیل صف‌های فروش همراه بودند. در گروه بانکی نیز روند مشابهی را شاهد بودیم. در حالی که در نماد‌های صادرات، تجارت و بانک ملت صف فروش و معاملات در قیمت‌های منفی ۵ درصد را شاهد بودیم، سفارش‌های خرید سنگین حمایتی در دقایق پایانی بازار منجر به رشد قیمت‌ها تا درصد‌های صفر تابلو شد.

به نظر می‌رسد که بخشی از این منابع توسط بازارگردان‌ها و بدون اضافه شدن خرید آن‌ها در بخش خریداران حقوقی صورت گرفته و به طور مشخص می‌توان از منابع خود بانک‌ها و به خصوص منابع ناشی از وجوه تزریقی از سمت صندوق توسعه ملی اشاره داشت. خرید‌های حمایتی ازبرخی نماد‌های خاص همواره ظن فساد و تبانی را در بین اهالی بازار سرمایه به وجود آورده و مشخص نیست در تاریک خانه تصمیم گیران صندوق توسعه بازار نحوه حمایت از بازار با چه سازوکاری تعیین می‌شود. بهتر است که مسئولین این صندوق نسبت به شفاف سازی عملکرد خود در مقاطع زمانی هفتگی اقدام کنند تا ظن معاملات مشکوک و مبهم کمرنگ شود.

سیاست و اقتصاد کلان

در حوزه اقتصاد کلان شاهد سفر رییس کل بانک مرکزی به کشور عراق بودیم. این سفر با هدف بازگشت برخی از منابع ارزی مسدود شده کشورمان در کشور عراق صورت گرفت. بر اساس اخبار منتشره و همچینن اعلام آقای همتی، این سفر با موفقیت همراه بوده و بخشی از منابع به کشور بازخواهد گشت و سایر منابع ایران در بانک‌های عراقی نیز صرف واردات کالا‌های اساسی خواهد شد.

این موضوع در کنار افزایش عرضه‌های اسکناس توسط بازار ساز در بازار ارز می‌تواند موجبات کاهش التهابات ارزی و افت تدریجی قیمت‌ها در بازار ارز را فراهم آورد. از سوی دیگر و بر اساس نظر سنجی‌های صورت گرفته در خصوص انتخابات آمریکا شاهد افزایش شکاف آرای بایدن و ترامپ به بیش از ۱۰.۵ درصد هستیم. این میزان شکاف بر اساس نظر کارشناسان سیاسی یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری امریکا محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که تحولات انتخابات آمریکا هر چه بیشتر و موثرتر اثر خود را بر روند قیمت‌ها در بازار ارز خواهد داشت.

این در حالی است که در نظرسنجی‌های صورت گرفته در کشور خودمان و پیش بینی فرد پیروز انتخابات، دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا انتخاب خواهد شد.

به نظر می‌رسد که در کشور ما که برخی از آحاد جامعه صرفا اقدام به سفته بازی و دلالی در حوزه‌های مختلف ارز، سکه، خودرو، سهام، رب، فولاد، روغن جامد و ...، کرده اند به هر قیمتی حاضر به از دست دادن ترامپ نیستند و به بهای فشار و محرومیت بیشتر هموطنان خود آرزوی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را در سر می‌پرورانند.

در خبری از حوزه فولاد، وزیر جدید صمت اعلام کرده که می‌بایست تمامی فولاد تولید شده در واحد‌های فولادی کشور در بورس کالا عرضه شود.

این در حالی است که مجددا در دو هفته اخیر شاهد کاهش عرضه‌های برخی فولادسازان در بورس کالا هستیم. کاهش عرضه‌هایی که با هدف افزایش التهابات بازار فولاد و رشد قیمت فولاد عرضه شده در بازار خارج از بورس صورت می‌گیرد. در خبری مرتبط روز گذشته شاهد کشف ۲۵.۰۰۰ تن ورق فولاد احتکار شده در شهر مبارکه اصفهان بودیم که نشانی دیگر از ولنگاری بازار‌ها در کشورمان در سایه خواب طولانی متولیان اجرایی آن است.

در خبری از بازار سرمایه شاهد آغاز انتشار گزارش‌های عملکرد سه ماهه دوم سال هستیم. به نظر می‌رسد که یکی از آیتم‌های اصلی تعیین کننده روند کلی بازار در روز‌های پیش رو این گزارش‌ها باشد. در گزارش‌های منتشر شده شاهد رشد سودآوری محسوس شرکت‌های پتروشیمی آریاساسول، بانک پاسارگاد و بیمه پارسیان هستیم. رشد نرخ ارز و افزایش سود عملیاتی این شرکت‌ها اصلی‌ترین عوامل رشد سودآوری آن‌ها محسوب می‌شود.

بازار امروز
بازار امروز را نیز همچون روز گذشته نوسانی پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که تا سه هفته آینده و زمان مشخص شدن رئیس جمهور آتی امریکا که می‌تواند اثرات مهمی بر نرخ ارز و باالتبع آن سایر بازار‌های مالی و همچنین بازار سرمایه داشته باشد، نوسان قیمت‌ها و فاز احتیاطی برخی سرمایه گذاران، اصلی‌ترین اتفاق بازار باشد. احتمال اصلاح قیمت دلار در بازار ارز و همچنین انتشار گزارش‌های سه ماهه دوم امسال نیز می‌تواند بر روند معاملات امروز اثر گذار باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
«ثالث اجباری»، بیشترین میزان حق بیمه صادر شده آبان ماه بوده است؛

رشد ۱۹ درصدی حق بیمه صادر شده "پارسیان"

«ثالث-اجباری» بیشترین حق بیمه صادر شده سالانه بود؛

افزایش ۳۰ درصدی حق بیمه صادر شده پارسیان

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
جزو کاردانان بود. زمانی که امور دست امثال ایشان بود کارهای بزرگ بدست ادمهای بزرگ بود. خدا رحمت کند ایشان را