بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
بازار امروز با توجه به تعطیلی طی سه روز آینده، با افزایش عرضه‌ها همراه خواهد بود، همچنین انتشار گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال جاری می‌تواند بر روند بازار اثر گذار باشد.
کد خبر : ۲۲۹۴۹۶

اثر انتشار گزارش عملکرد سه ماهه دوم بر بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد شرایط نوسانی در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل در نهایت با رشد اندک ۱۶۹ واحدی به یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن، اما با کاهش همراه بود و همچون دوشنبه با کاهش ۰.۵ درصدی همراه بود تا به این ترتیب به ۴۱۴ هزار و ۳۹۴ واحد برسد.

جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به ۱۵۸ هزار میلیارد ریال رسید که ۶۰ هزار میلیارد ریال کاهش را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه ارز، بانک مرکزی اعلام کرد: در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه شد که صرفا۱.۵ میلیون دلار خریداری شد. این در حالی است که همچنان قیمت‌های اسکناس در بازار آزاد در محدوده ۳۱.۷۰۰ تومان بود و شاهد کاهش اندک ۱۰۰ تومانی بودیم.

به نظر می‌رسد که فضاسازی دلالان حوزه ارز همچنان قدرت بیشتری را نسبت به بازار ساز دارند و شاید با نگاه از زاویه دیگر به این نتیجه رسید که شاید هم بانک مرکزی نسبت به کاهش قیمت ارز بی میل است و مشخص نیست در حالی که ۷۸ میلیون ارز عرضه می‌شود و صرفا برای ۱.۵ میلیون دلار تقاضا وجود دارد، به چه دلیل و با چه مکانیزمی قیمت‌ها در بازار آزاد تعدیل نمی‌شود و همچنان شاهد فشار تورمی قیمت تمامی کالا‌ها و اجناس به دلیل دلال بازی عده‌ای سفته باز هستیم؟ و در نهایت به قدرت و توانایی بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی کشور در مقابل این جماعت محدود به شک و ابهام جدی میرسیم. در هر حال نگارنده بر این اعتقاد است که در صورت صحت ادعا‌های بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز در بازار متشکل ارزی، هیچ دلیل منطقی‌ای در خصوص حفظ قیمت‌های فعلی ارز در بازار آزاد وجود نخواهد داشت.

در خبری از حوزه بازار سرمایه، دکتر حسن قالیباف اصل، دبیر و سخنگوی شورای عالی بورس عنوان داشت که در جلسه شورایعالی بورس در خصوص دو محور فرآیند داد و ستد سهام عدالت و تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه تصمیم گیری شد. وی ضمن بیان اینکه تا به حال ۲۷ شرکت آماده پذیرش در بورس شده اند، به آخرین وضعیت سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اشاره کرد و افزود: در جلسه امروز آخرین وضعیت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و سهام عدالت بررسی و گزارشی در این خصوص به شورای عالی بورس ارائه شد. بر اساس آیین نامه ابلاغ شده در مرداد ماه، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی موظف بودند سهامداران خود را شناسایی و اسامی آن‌ها را در سامانه ثبت کنند.

دو ماه از ابلاغ آیین نامه سپری شده و اکنون شرکت‌های سرمایه گذاری باید به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره سهامداران را برای حضور در مجمع دعوت کنند.

شرکت‌های سرمایه پذیر هم باید سود سهامدارانی که روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کرده اند مطابق سایر سهامداران پرداخت کنند. به این ترتیب سود سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند به حساب شخصی واریز و سود افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند به حساب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی واریز می‌شود.

دکتر قالیباف به ضرورت اصلاحات مصوبه سال ۹۱ شورایعالی بورس در خصوص شرکت‌های تامین سرمایه نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به مصوبات شورا در سال ۹۱ تاسیس شرکت‌های سرمایه گذاری موسسین می‌توانستند حداکثر ۳۵ درصد یک شرکت تامین سرمایه را داشته باشند. اما امروز با اصلاحاتی که در این مصوبه صورت گرفت موسسین شرکت‌هایی که سهام عام تشکیل می‌دهند، فارغ از این که یک گروه یا چند گروه باشند، می‌توانند حداکثر۶۰ درصد یک شرکت تامین سرمایه را داشته باشند و مجاز هستند که ۴۰ درصد مابقی را پذیره نویسی عمومی کنند. همچنین اگر گروه یا گروه‌هایی عضو هیات مدیره و سهامدار یک شرکت تامین سرمایه باشند نمی‌توانند در دیگر شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان عضو هیات مدیره حضور داشته باشند.

در خبری از حوزه فولاد، روز گذشته شاهد عرضه در حدود ۹۶ هزار تنی شمش فولاد بودیم که با تقاضای ۸۵ هزار تنی همراه بود. این در حالی بود که در هفته‌های گذشته که عرضه‌های کمتری صورت می‌گرفت، شاهد فزونی تقاضا بر عرضه بودیم. به این ترتیب مشاهده می‌شود که عرضه‌های منظم و قانونی می‌تواند در کمترین زمان ممکن التهابات بازار‌ها را از بین ببرد. نرخ هر تن شمش فولاد به ۱۰ میلیون و ۴۶۹ هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته و علیرغم رسیدن نرخ دلار سامانه نیما به بیش از ۲۴ هزار تومان تغییر خاصی را نشان نمی‌دهد. بر اساس اعلام وزارت صمت قرار است که ۱۰۰ درصد عرضه‌های داخلی محصولات اصلی فولادی در داخل کشور در بورس کالا صورت بگیرد.


بازار امروز
بازار امروز با توجه به تعطیلی سه روزه آن در دو روز پایانی هفته و تعطیلی شنبه، با افزایش عرضه‌ها همراه خواهد بود. همچنین انتشار گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال جاری می‌تواند بر روند بازار اثر گذار باشد. به نظر می‌رسد که شرکت‌های ارز محور و دارای مانده دارایی ارزی با توجه به شناسایی سود تسعیر گزارش‌های بهتری را در مقایسه با سایر شرکت‌ها ارائه نمایند. به طور قطع ادامه روند افزایشی سودآوری شرکت‌های ارز محور منوط به ادامه روند صعودی نرخ ارز خواهد بود که این موضوع با توجه به تحولات اخیر حوزه بین الملل با، اما و اگر‌های زیادی همراه است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر