بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
بااین‌حال درصورتی‌که شاهد برخی خبر‌های حاشیه‌ای از مجلس نباشیم به نظر می‌رسد که به‌تدریج شاهد بهبود روند معاملات بازار در ساعات میانی و پایانی بازار باشیم.
کد خبر : ۲۳۱۵۷۶

دوری از حاشیه، تایم میانی بازار را مثبت می‌کند

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد نوسانات منفی در ساعات میانی و پایانی بازار بودیم. پس از رشد مثبت در تمامی روز‌های معاملاتی هفته قبل، شاهد افزایش عرضه‌ها و منفی شدن روند قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌های اصلی بازار سرمایه بودیم.

دراین‌بین برخی اظهارنظر‌های سطحی و غیر کارشناسانه در خصوص عللی غیر از روند‌های طبیعی بازار موجب حیرت و تعجب بسیاری از فعالین بازار سرمایه شده است.

درحالی‌که شاهد تحمیل فشارهای اقتصادی سنگین به اقشار مختلف مردم هستیم دولت نه‌تنها روند افزایش قیمت‌ها را کاهش نداده بلکه به‌صورت پیاپی در حال اعطای مجوز افزایش نرخ به صنایع مختلف است.

درحالی‌که رشد و کاهش قیمت در بازار‌ها یک پدیده رایج و معمول است برخی به دنبال برخورد‌های دستگاه‌های خارج از بورس با فروشندگان برخی نماد‌ها شده‌اند که در نوع خود این دست اظهارنظر‌های سطحی و خنده‌دار صرفاً در بازار سرمایه ایران یافت می‌شود.

شاخص کل علی‌رغم کاهش قیمت‌های روی‌داده در ساعات میانی و پایانی بازار، همچنان مثبت بود و با بیش از ۲۱ هزار واحد رشد به ۱ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۰.۶ درصد افزایش به ۳۸۳ هزار و ۵۷۰ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز همچنان در سطح بالایی است و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۳۸ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در پی خدمات ارزنده و پیاپی دولت شاهد رشد بدون توقف تورم در کشور هستیم. در آخرین آمار اعلام‌شده نرخ تورم به ۴۶ درصد رسیده است که این میزان تورم در ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه است. درحالی‌که شاهد تحمیل فشار‌های اقتصادی سنگین به اقشار مختلف مردم هستیم دولت نه‌تن‌ها روند افزایش قیمت‌ها را کاهش نداده بلکه به‌صورت پیاپی در حال اعطای مجوز افزایش نرخ به صنایع مختلف است.

این در حالی است که این صنایع در حال حاضر نیز حاشیه سود‌های بالایی رادارند و نگاهی بسیار ساده و گذار به‌صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در صنایعی که افزایش نرخ دریافت نموده‌اند نشان می‌دهد که دولت در برخی اوقات بدون هیچ توجیه معقول و اقتصادی‌ای افزایش نرخ‌های سنگینی را ارائه کرده است.

بعید به نظر می‌رسد شاهد تغییرات خاصی در ضوابط بازار فولاد پس از ابلاغیه هفته گذشته نحوه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا باشیم

به‌عنوان نمونه می‌توان به صنعت لاستیک اشاره کرد. تولیدکنندگان این صنعت با خیال راحت از بابت واردات و با در اختیار داشتن انحصاری بازار ۸۰ میلیونی کشورمان در آخرین مورد ۵۰ درصد افزایش نرخ لاستیک را اعمال کردند تا به‌این‌ترتیب فشار سنگین اقتصادی به اقشار مختلف رانندگان باری، مسافربری، شهری و سایر اقشار مردم به وجود آید.

در خبری دیگر و درواقع نمونه‌ای دیگر از صداقت و خدمت دولت به کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: نرخ بیکاری واقعی بهار امسال تحت تأثیر شیوع کرونا برابر با ۲۴ درصد و ۲.۵ برابر نرخ بیکاری اعلامی مرکز آمار ایران است.

این گزارش نشان‌دهنده کاهش ۱.۱ درصدی نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار ۱۳۹۸ است؛ اما با توجه به اینکه در این فصل، جمعیت غیرفعال افزایش قابل‌توجهی داشته است، لذا کاهش نرخ بیکاری به دلیل کاهش نرخ مشارکت بوده است و بهبود این شاخص نمی‌تواند بهبود وضعیت بازار کار را نشان دهد. همان‌گونه که مشخص است سطح صداقت و بازی با آمار دولتمردانمان بسیار حرفه‌ای و پیچیده است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز با روند منفی آغاز به کار نماید. برخی خبر‌ها حکایت از در دستور کار قرار گرفتن طرح ساماندهی به بازار فولاد در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی دارد. به نظر می‌رسد که نگاه‌ها در بازار به مجلس خواهد بود.

هرچند که بعید به نظر می‌رسد شاهد تغییرات خاصی در ضوابط بازار فولاد پس از ابلاغیه هفته گذشته نحوه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا باشیم، بااین‌حال اهالی مجلس نشان داده‌اند که بعضاً برنامه‌ها و خواسته‌های خاص خود را بدون توجه به شرایط واقعی اقتصاد پیش می‌برند.

بااین‌حال درصورتی‌که شاهد برخی خبر‌های حاشیه‌ای از مجلس نباشیم به نظر می‌رسد که به‌تدریج شاهد بهبود روند معاملات بازار در ساعات میانی و پایانی بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فروهر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
سرمایه گذاری امید کثیفترین حقوقی بازار هستش که در نماد ثامید با وجود وارد کردن زیان 40% به سهامداران... پی در پی رنج منفی میکشد و اجازه رشد قیمت و جبران زیان سهامداران را نمیدهد....بورس سیاسی...
مدیران فاسد و دست نشانده بورس به جهت حفظ موقعیت و جایگاه خودشون هیچ برخوردی با این فساد آشکار نمیکنند....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
چرا رای منفی نمی توان داد؟ سایت مشکل دارد و دگمه منفی کار نمی کند.