بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
بازار روز جاری را در ساعات ابتدایی بازار مثبت ارزیابی می‌کنیم که با احتمال بالا و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۱۲۰۷

ارزیابی مثبت بازار در ساعات ابتدایی


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، شاید پذیرفتن و اعلام خبر پیروزی بایدن در رای شماری ایالت آریزونا در روز پنجشنبه تا حدود زیادی تکلیف برنده انتخابات آمریکا را مشخص کرد و می‌توان با احتمالی نزدیک به ۱۰۰ درصد بایدن را رئیس جمهور آینده آمریکا قلمداد کرد. این خبر از این حیث با اهمیت بوده که در هفته گذشته همچنان بسیاری از دلسوزان مملکت و بازار سرمایه دلخوش به برد احتمالی ترامپ، رشد قیمت دلار و افزایش قیمت سهام و یا دارایی‌های دلارمحور بودند و این موضوع تا حدودی به عرضه‌های محتاطانه این دارایی‌ها منجر شده بود.

اما آنچه از شواهد بر می‌آید می‌بایست بایدن را رییس جمهور آتی آمریکا دانست که این موضوع با توجه به تمایلات به برگشت به برجام و احتمال کاهش تورم انتظاری از مهمترین عوامل موثر بر بازار‌های مالی و کالایی کشور در ماه‌های آتی خواهد بود.

بی شک کاهش انتظارات نرخ تورم را به راحتی می‌توان از نحوه معاملات روز‌های گذشته محصولات فولادی در بورس کالا دید. معاملاتی که در بسیاری از محصولات حتی کمتر از ۱۰ درصد میزان عرضه پایه بود و این خود نوید عدم تمایلات خریداران و سرمایه گذاران در کالا‌های دلار بیس در روز‌های گذشته دارد.

بازار چهارشنبه به دلیل آنچه انتظار سرمایه گذاران از برد احتمالی ترامپ بر اساس توئیت‌های منتشره از سوی وی و البته رشد عجیب نرخ دلار که بسیاری آنرا مرتبط به ترخیص کالا‌ها از گمرک می‌دانستند، شاهد افزایش تقاضا در اکثر نماد‌ها و به ویژه نماد‌های گروه خودرویی و بانکی بود.

رشد ۹۱۳۳ واحدی شاخص کل در شرایطی در بازار روز چهارشنبه رقم خورد که در اکثر نماد‌های معدنی، خودرویی و بانکی شاهد تشکیل صف خرید بودیم که البته به نظر نمی‌رسد شاهد این موضوع در بازار روز جاری باشیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را می‌توان به انتخابات آمریکا مرتبط دانست چرا که این موضوع منجر به نوسانات گسترده بازار ارز‌های خارجی و همچنین بازار‌های بورس‌های آسیایی و اروپایی شد.

در این راستا در روز جمعه شبکه‌های آمریکایی از جمله شبکه‌های سی‌ان‌ان، سی‌بی‌اس» و ای‌بی‌سی نیوز به نقل از مرکز تحقیقاتی «ادیسون» اعلام کردند بایدن در ایالت آریزونا پیروز می‌شود و ۱۱ رأی الکترال این ایالت به او اختصاص خواهد یافت.

بدین ترتیب آراء الکترال بایدن با پیروزی در این ایالت به ۲۹۰ و آراء الکترال «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور مستقر آمریکا به ۲۱۷ می‌رسد.

از سال ۱۹۹۶ تا کنون هیچ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانسته بود در ایالت آریزونا - که اداره آن در دست جمهوری‌خواهان قرار دارد، پیروز شود.

این در حالی است که ترامپ طی بیانیه‌ای از پذیرش شکست خود در انتخابات خودداری و اعلام کرده که هنوز چیزی پایان نیافته است. طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزد‌های انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد.

در این راستا دولت چین که تا پیش از این نیز در اتخاذ استراتژی محتاطانه‌ای پیروزی بایدن را تبریک نگفته بود، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به انتخاب مردم آمریکا احترام می‌گذاریم.

شاید این موضوع مهمترین دلیل برای رشد بیش از یک درصدی شاخص داوجونز در روز جمعه و البته برخی دیگر از شاخص‌های با اهمیت نظیر اس اند پی و نزدک نیز بود.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار اجتماعی و مرتبط به اقتصاد داخلی را نیز می‌توان به احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران و البته بازار‌های مالی دانست که احتمالا در روز جاری در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد. نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران اظهار داشت: وضعیت استان تهران وضعیت بحرانی است و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تقریبا در حال جلو رفتن است؛ مصوبات اولیه گرفته شده و مصوبات نهایی آن را نیز از طریق ستاد کرونای استان تهران به شدت پیگیری می‌کنیم تا استان تهران به مدت دو هفته تعطیل شود.

وی با اشاره به جزئیات طرح تعطیلی استان تهران، افزود: لاک دان یا قفل کردن کامل مدنظر است؛ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ابراز داشت: ما به شدت در حال رایزنی برای اعمال این تعطیلی دو هفته‌ای هستیم و خوشبختانه بسیاری از مسؤولان استان تهران نیز روی این موضوع توافق نظر دارند.

همچنین از دیگر اخبار مرتبط با بازار سرمایه می‌توان به تغییر زمان بازگشایی بازار‌های بورس و فرابورس اشاره کرد. پیش‌گشایش معاملات بورس و فرابورس، از شنبه (۲۴ آبان) به مدت ۱۵ دقیقه از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ صبح خواهد بود. شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه کارگزاران و فعالان بازار سرمایه می‌رساند از روز شنبه ۲۴/۰۸/۱۳۹۹ مطابق مصوبه هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران، زمان سفارش‌گیری پیش گشایش در تمامی بازار‌های بورس اوراق بهادار تهران به مدت ۱۵ دقیقه از ساعت ۸:۴۵ الی ۹:۰۰ است.

این در شرایطی است که شرکت فرابورس ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای مشابه اعلام کرد: به اطلاع معامله‌گران، سهامداران و فعالان بازار می‌رساند مطابق مصوبه دوشنبه (۱۹ آبان امسال) هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، مدت زمان پیش‌گشایش از روز شنبه ۲۴ آبان در کلیه بازار‌های فرابورس ایران به مدت ۱۵ دقیقه و از ساعت ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ در هر جلسه معاملاتی خواهد بود.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد کاهش نرخ تورم انتظاری و اخبار مثبت در خصوص انتخابات آمریکا در روز‌های آتی از جمله تاثیرگذارترین عوامل بر روند آتی بازار سرمایه است. عدم معاملات جدی در  بورس کالا، افت احتمالی قیمت ارز، تعطیلی احتمالی دو هفته‌ای بازار بورس همه و همه از اصلی‌ترین دلایل عرضه‌های سنگین احتمالی در نماد‌های مختلف بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی است.


بازار روز جاری را در ساعات ابتدایی بازار مثبت ارزیابی می‌کنیم که با احتمال بالا و با نزدیک شدن به ساعات انتهایی بازار شاهد افزایش حجم عرضه خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهران
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
بگذارید بازار مسیرشو پیدا کنه، الان با هر تلگری می ریزه شماهم دارید کار واعظی را می کنید
صفر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
لطفا اسم این کارشناستون هم بنویسید
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
گند زدین با این تحلیلتون به نظرم کسی که دقیقا برعکس تحلیل های شما عمل کنه موفق میشه هر موقع شما میگین بخرید من میفروشم و هر موقع گفتین بفروش میخرم خیلی هم واسم خوب بوده برعکس شما رفتار کردن