بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌ر سد که به تدریج و با انتشار گزارش‌های عملکرد سه ماهه سوم و کاهش تنش‌های سیاسی نظامی در روز‌های پیش رو، شاهد کاهش جو هیجانزده‌ فعلی در سمت فروش باشیم.
کد خبر : ۲۳۳۷۱۸

کاهش جو هیجانزده‌ فعلی در فروش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته همان گونه که پیش بینی می‌شد شاهد افت شاخص‌ها در بازار سرمایه بودیم. با این حال، تشکیل صف فروش در پایان بازار و علیرغم حمایت‌های سهامداران عمده از برخی نماد‌های اصلی بازار، نشان دهنده شدت زیاد هیجانات در سمت عرضه و فروش است.

این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که قیمت برخی از شرکت‌ها به کمتر از عرضه اولیه رسیده و همچنین در برخی شرکت‌ها انتظار گزارش عملکرد ۹ماهه خوبی می‌رود. برخی شایعات تاییدنشده در خصوص احتمال برخورد نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس و در سالگرد ترور شهید سپهبد سلیمانی منجر به رفتار هیجانی در سطح بازار شده و سهامداران سهام خود را به هر قیمتی به فروش می‌رسانند.

شاخص کل با افت کم نظیر ۴۵ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحد سقوط کرد تا در یک روز کاری بیش از ۳ درصد افت را تجربه کند. همچنین شاخص کل هم وزن نیز بیش از ۱.۸ درصد کاهش را داشت.

ارزش معاملات به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد ریال در جمع بورس و فرابورس رسید و ارزش معاملات خرد به ۱۱.۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "فارس" و "شستا" بیشترین اثر را بر افت شاخص کل داشتند.


سیاست و اقتصاد کلان

وزیر خارجه کشورمان در هشداری به رئیس جمهور آمریکا در توئیتر، نوشت: ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی همراه خواهد داشت، به خصوص علیه همان دوستان صمیمی‌ات. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در هشداری به رئیس جمهور آمریکا در توئیتر، نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسرائیل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند- تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند.

با این حال به نظر می‌رسد که با خروج یکی از ناو‌های هواپیمابر آمریکایی از خلیج فارس، تا حدی تنش‌های فعلی کاهش یافته است.

طبق گزارش فصلی اقتصاد ایران که از سوی مرکز آمار در تابستان ۹۹ منتشر شده، جمع کل پایه پولی برابر ۳۷۲۰.۶ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۸، رشد ۵.۴ درصدی داشته است.

پایه پولی به معنای پول پرقدرت و تورم‌زا است که توسط بانک مرکزی از طریق خلق اعتبار یا چاپ اسکناس صورت می‌گیرد.

اجزای پایه پولی عبارتند از: خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و خالص سایر موارد. طبق گزارش فصلی اقتصاد ایران که از سوی مرکز آمار در تابستان ۹۹ منتشر شده جمع کل پایه پولی برابر ۳۷۲۰.۶ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۸، رشد ۵.۴ درصدی داشته است. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی نیز در فصل دوم سال جاری، ۳۶۳۱.۸ هزار میلیارد ریال بود که رشد ۴.۵ درصدی را به ثبت رساند به نحوی که در سال ۹۸ این میزان ۳۴۷۵.۷ هزار میلیارد ریال بود.

امروز در جریان معاملات بورس کالا برای اولین بار کنسانتره سنگ آهن در این بازار و در حجم ۳۵ هزار تن عرضه خواهد شد. نرخ پایه هر تن از این محصول ۱۸.۸ میلیون ریال تعیین شده است. از دیگر عرضه‌های مهم بورس کالا در معاملات امروز این بورس می‌توان به عرضه کاتد مس شرکت ملی مس ایران اشاره کرد. همچنین روز گذشته در عرضه‌ای خارج از نوبت، ذوب اهن اصفهان بیش از ۱۱ هزار تن تیرآهن را عرضه کرد که با استقبال خوب بازار مواجه شد. قیمت میانگین هر تن از این محصول به حدود ۱۳۰ میلیون ریال رسید تا شاهد اوج گیری مجدد قیمت تیراهن در بازار بورس کالا باشیم.

 

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار، امروز را نیز با روند منفی و بعضا تشکیل صف فروش در ابتدای معاملات آغاز کند.

علیرغم حاکم بودن جو کاهشی در بازار سرمایه، به نظر می‌ر سد که به تدریج و با انتشار گزارش‌های عملکرد سه ماهه سوم و کاهش تنش‌های سیاسی نظامی در روز‌های پیش رو، شاهد کاهش جو هیجانزده‌ فعلی در سمت فروش باشیم. برای بازار امروز افت مجدد قیمت‌ها و البته در سطحی کمتر از معاملات روز گشته را پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
خدا لعنتشون کنه.نابود شدیم