بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
انتظار ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر
برای بازار امروز نیز ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر را انتظار خواهیم داشت. کاهش دامنه نوسان در سمت منفی قیمت‌ها و عدم ثبت شدن قیمت‌های منفی همچنان فشار فروش را نگه داشته و انگیزه برای خرید نیز در سطح بازار به‌طور حداقلی باقی‌مانده است.
کد خبر : ۲۳۶۲۰۵

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد کاهش شاخص کل بودیم. این نماگر با کاهش بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۰۰ واحد رسید. از شعبده‌بازی‌های تیم جدید مدیریتی در سازمان بورس می‌توان به یکسان بودن اثر مثبت ملی مس بر شاخص کل با ۳.۲۷۰ واحد و چهار سهم بزرگ دیگر بازار یعنی "فارس"، "شستا"، "فولاد" و "تاپیکو" که اکثراً صف فروش بودند اشاره کرد. درواقع با دامنه نوسان مثبت ۶درصدی و منفی ۲درصدی، شاخص کل درحالی‌که اکثر شرکت‌های صف فروش یا روند منفی دارند با کاهش کمتر از نیم درصد مواجه می‌شود و این موضوع از ابداعات بی‌نظیر و بی‌بدیل رئیس جدید سازمان بورس و تیم سراسر کارشناس و کاربلد ایشان محسوب می‌شود.

همان‌گونه که در روز‌های گذشته اشاره شد شاهد کم شدن نقدشوندگی بازار با اجرای شرایط دامنه نامتقارن هستیم. ارزش معاملات بازار به ۱۰۰هزار میلیارد ریال رسید و این در حالی است که بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال از این معاملات مربوط به اوراق بدهی است.


سیاست و اقتصاد کلان

عملکرد بودجه نشان می‌دهد در ۹ماهه سال جاری ۸۶ درصد از منابع محقق شده و دولت توانسته در شرایط تحریمی ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان از فروش نفت و گاز درآمد کسب کند. عملکرد ۹ماهه منابع بودجه ۹۹ نشان می‌دهد حدود ۸۷ درصد بودجه محقق شد؛ بنابراین از ۴۲۸ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان مصوب ۹ ماهه بالغ‌بر ۳۷۱ هزار و ۳۰۶ میلیارد تومان عملکرد وجود دارد. سهم مالیات‌ها ۱۴۶ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان شده که اشخاص حقوقی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداختند. مالیات بر درآمد ۲۷.۸ هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت ۱۷.۴ هزار میلیارد تومان، مالیات بر واردات ۱۰.۷ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالا‌ها و خدمات ۵۰.۷ هزار میلیارد تومان بود. ۲۳.۳ هزار میلیارد تومان حاصل شد که ۸.۲ هزار میلیارد تومان ناشی سود سهام شرکت‌های دولتی و ۱۵ هزار میلیارد تومان از سایر درآمد‌های این بخش به دست آمد. باوجودآنکه هنگام ارائه لایحه بودجه سال جاری به مجلس، مسئولان دولتی معتقد بودند امکان فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز وجود دارد، اما تحریم‌ها اجازه چنین کاری را نداده و عملکرد این بخش ناشی از ناکارآمد بودن رویکرد در پیش گرفته‌شده است. تحقق عملکرد ۹ ماهه به رقم مصوب این مدت ۱۵.۸ درصد بوده و ۶.۷ هزار میلیارد تومان فروش ثبت شده است.

به‌عبارت‌دیگر دولت ماهانه ۷۴۰ میلیارد تومان از محل فروش نفت و میعانات گازی درآمد کسب می‌کند. سومین بخشی که دولت در بودجه از آن کسب درآمد می‌کند فروش اوراق و استقراض بوده و باید در سررسید اصل و سود آن را بپردازد. در ۹ ماهه ۱۷۲.۷ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی به دست آمد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه گزارش کمیسیون تلفیق بودجه درباره لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ را بررسی می‌کنند.

در بازار ارز و سکه، روز گذشته شاهد سقوط سنگین قیمت‌ها بودیم. قیمت هر سکه طلا با بیش از ۳.۵ درصد کاهش قیمت به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم‌سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت دلار آمریکا نیز با کاهش در حدود ۲۰۰ تومانی به کمتر از ۲۵ هزار تومان رسید و به ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر را انتظار خواهیم داشت. کاهش دامنه نوسان در سمت منفی قیمت‌ها و عدم ثبت شدن قیمت‌های منفی همچنان فشار فروش را نگه داشته و انگیزه برای خرید نیز در سطح بازار به‌طور حداقلی باقی‌مانده است. از سوی دیگر کاهش مجدد قیمت ارز و بهبود فضای سیاسی بین‌المللی می‌تواند رکود بازار را تشدید کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
بورس نیوز دیروز گفتی بازار اولش بده آخرش بهتر میشه که بر عکس شد به نظر میاد سازمان بورس مخالف نظرات کانالها و کارشناسا عمل میکنه همه میگفتن دهه فجر بازار سبزه دیدی قرمز بود امروزم فکر کنم نظرت برعکس بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
این تغییر دامنه نوسان کاملا غلط است باید برعکس باشد یعنی دامنه منفی بااز باشد حتی تا ده درصد ودامنه مثبت 2 باشد بهتر است حداقل نقدشوندگی بهتر میشود. ریسس جدید بورس باید کاندید نوبل اقتصاد شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
بورس نیوز عزیز: بازار بورس تا چند ماه آینده ریزشی هست! ابلاغ دستورالعملها و قوانین های من درآوردی توسط شورای عالی بورس به نوعی آینده نگری سیاسی و اجتماعی نسبت به عواقب ریزش شارپی قیمت های سهام می باشد! به زبان ساده تر صرفا در راستای جلوگیری از تجمع سهامداران خشمگین و متضرر مقابل سازمان بورس دامنه نوسان غیر متقارن تصویب و اجرا شده! نه در جهت منافع سهامداران حقیقی که 70 درصد سرمایشون قبلا نابود شده!؟! به نظرم با این قانون من درآوردی توسط تصمیم گیران بیسواد سازمان بورس فقط سهامداران خرد را آهسته آهسته به نابودی کامل میکشونه.