بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
امیدواران و بی‌اعتمادها ...
همان‌گونه که در ابتدای این گزارش اشاره‌شده است، به نظر می‌رسد بازار روز جاری نیز شاهد تقابلی جدی بین امیدواران به تأثیر قوانین غیر کارشناسی جدید و بی‌اعتمادها نسبت به این قانون باشد.
کد خبر : ۲۳۵۷۴۴

پیش گشایش


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که بسیاری از فعالین بازار سرمایه تا ساعات انتهایی روز گذشته در انتظار قوانین جدید من درآوردی مربوط به نحوه محاسبات جدید حجم مبنای سهام با توجه به اعلام قبلی مدیران سازمان بورس بودند، اما خبری از اعلام این موضوع نشد.

تجربه چندین ساله نگارنده نشان می‌دهد که هرگونه دستکاری در روند طبیعی بازار سرمایه در سال‌های اخیر محکوم به شکست، افزایش نااطمینانی و کاهش شدید نقدشوندگی و در نهایت ادامه روند گذشته بوده؛ از این رو به نظر می‌رسد بازار روز جاری نیز شاهد تقابلی جدی بین امیدواران به تاثیر قوانین غیرکارشناسی جدید و بی اعتماد‌ها نسبت به این قانون است.

شاید بخش عمده‌ای از عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار را در روز چهارشنبه را بتوان نگرش منفی سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به روند آتی بازار و احتمال قفل شدن در صفوف فروش سهام بسیاری از شرکت‌ها دانست.

بخش عمده‌ای از رشد ۲۱.۶۷۲ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه را می‌توان به معاملات مثبت در نمادهای" فولاد"، "فملی"، "تاپیکو" و "فارس" دانست که به نظر می‌رسید بخش از این معاملات مربوط به حمایت‌های معنادار در این نماد‌ها بود.


اخبار اقتصاد بین الملل:
مهمترین اخبار سیاسی و بین المللی روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با برجام اشاره داشت. به گزارش وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه مشترک این کشور با آلمان و انگلیس در روز جمعه آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده (انگلیس) با نگرانی بسیار تاییدیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که طی آن اعلام شده، ایران در حال تولید اورانیوم فلزی بوده را نگاه کردیم، اقدامی که نقض برجام است.

طبق برجام، ایران متعهد شده که طی ۱۵ سال در زمینه فعالیت‌های تولید یا به دست آوردن اورانیوم فلزی یا تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم اقدام نکند».

تروئیکای اروپایی مدعی شدند: ایران هیچ توجیه معتبری در زمینه فعالیت غیرنظامی (در زمینه برنامه هسته‌ای) در خصوص این اقدامات ندارد؛ اقداماتی که گامی کلیدی در مسیر تولید سلاح اتمی هستند.

آن‌ها در پایان بیانیه ادعایی خود ادعا کردند: ما قویا از ایران می‌خواهیم بدون هرگونه تاخیری این اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات جدیدی در حوزه عدم پایبندی (به تعهدات برجامی) در برنامه هسته‌ای خود برندارد.

ایران با تشدید اقدامات خود در زمینه عدم پایبندی (به برجام)، در حال تضعیف کردن فرصت احیای دیپلماسی برای رسیدن کامل به اهداف برجام است.

در این ارتباط، اما ظریف در پیامی توییتری نوشت: آیا سه شریک اروپایی ما بند ۳۶ برجام و نامه‌های متعدد ایران بر این اساس را خوانده‌اند؟

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: طبق کدام منطق ایران موظف به متوقف کردن آن دسته از اقدامات اصلاحی بوده که یک سال تمام بعد از خروج آمریکا از برجام که همچنان به نقض توافق ادامه می‌دهد- اتحاذ کرده است؟ ظریف در پایان این پیام توییتری تاکید کرد: سه کشور اروپایی برای انجام وظایف خود چه کاری انجام داده‌اند؟

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه را می‌توان شروع اجرای دامنه نوسان غیرمتقارن در بازار امروز دانست. در این رابطه دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران زمان محدودسازی دامنه نوسان سهام در بورس بین منفی ۲درصد و مثبت ۶درصد را یک ماهه دانست و گفت: تصمیم محدودکردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس‌های دنیا نیز وجود دارد و برای کوتاه مدت اتخاذ می‌شود.

وی افزود: در زمانی که نگرانی‌های جدی برای کاهش ارزش سهام ایجاد شد، رفتار‌های هیجانی بیش از رفتار‌های بنیادی بر معاملات تاثیر می‌گذاشت و لذا پیشنهادِ کاهش دامنه نوسان جدی شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان بازارسرمایه از جمله بنده معتقدیم کلا دامنه نوسان باید تعادل بخشی را سهل کند. اسلامی در عین حال گفت: در دورانی که رفتار‌های هیجانی بیشتر بود و کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار سیاسی و جو اقتصادی صورت می‌گرفت، مجددا پیشنهاد کاهش دامنه نوسان مطرح شد که منفی و مثبت ۲درصد را در بر گرفت.

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران گفت: در نهایت قرار شد دامنه منفی، که کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد به منفی دو درصد کاهش یابد و دامنه مثبت نیز به مثبتِ ۶ درصد برسد تا سیگنالی بلندمدت برای باز شدن دامنه نوسان باشد.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد به نظر می‌رسد بازار روز جاری نیز شاهد تقابلی جدی بین امیدواران به تاثیر قوانین غیرکارشناسی جدید و بی اعتماد‌ها نسبت به این قانون است.

این سوال که آیا سرمایه گذاران تمایلی دارند برخی سهام را ۲۳ درصد بالاتر از قیمت‌های روز شنبه هفته گذشته خریداری کنند و یا مایلند برای قفل نشدن در صفوف فروش هر مثبتی را فرصتی برای فروش بدانند، سوالی است که پاسخش روند بازار در روز‌های آتی را نیز مشخص می‌کند.

با این وجود با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با تقاضایی نسبی در بسیاری از نماد‌ها پیش بینی می‌کنیم که ممکن است این شرایط در ساعات انتهایی بازار اندکی متفاوت و با عرضه‌هایی به مراتب سنگین‌تر همراه باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
بورس نیوز چرا فازت منفی شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
نقدی
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
شما فاز منفی ندی امیدی هس من نمیدونم چرا یه عده میخان بورس با صورت به زمین بخوره