بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
رشد بازار ادامه می یابد؟
در این بین فعالیت سفته‌بازی کوتاه‌مدت و چندروزه برخی فعالان حقیقی در روز‌های پیش رو می‌تواند در هفته آینده که شاهد اعمال دامنه نوسان متقارن خواهیم بود نقدشوندگی بازار را با مشکلات مهمی مواجه کند.
کد خبر : ۲۳۵۵۵۱

پیش گشایش

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و پس از تصویب تغییر دامنه نوسان قیمت سهام شرکت ها، شاهد تشکیل صف خرید در اکثر نماد‌های شاخص ساز بازار بودیم و شاخص کل با رشد بیش از ۳‌درصدی به رقم یک‌میلیون و ۱۷۰‌هزار و ۵۰۰ واحد رسید تا به این ترتیب افت سنگین روز شنبه جبران شود. شاخص کل هم وزن نیز با ۱.۲ درصد رشد به ۴۲۰ هزار و ۹۶۹ واحد رسید.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "شستا" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس نیز به ۱۲۷ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران خواهد بود، خاطرنشان کردند: اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: با نشستن و تماشا کردن هیچ کاری پیش نمی‌رود. مسئولان با حضور در میدان کار و عمل، و با اعتماد به خدا، دائماً مولفه‌های قدرت ملی را افزایش دهند و در عمل تولید قدرت کنند.

رئیس جمهوری آمریکا که پیش از این از خروج ترامپ از برجام انتقاد می‌کرد، گفت تا متوقف نشدن غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. جو بایدن روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس این مطلب را مطرح کرد. بایدن در نخستین مصاحبه خود با این شبکه پس از ریاست جمهوری، در پاسخ به این سوال که «آیا ایالات متحده ابتدا می‌تواند تحریم‌ها را لغو کند تا ایران را به میز مذاکره برگرداند»، گفت: "نه".

در خبری از حوزه نفت و پتروشیمی، وزیر نفت اظهار داشت: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود و پتروشیمی‌ها تحریم‌پذیر هستند، اما کارکنان و مدیران پتروشیمی با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند.

وی درباره اینکه، شنیده شده دولت طرحی برای تخفیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها تدوین کرده آیا آن را تایید می‌کنید، افزود: هرگونه تخفیف اضافی برای خوراک پالایشگاه‌ها نیاز به مجوز قانونی دارد که این مجوز را هم مجلس باید بدهد. از جانب دولت پیشنهادی مبنی بر تخفیف خوراک به مجلس ارائه نشده است.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت مواد اولیه خوراک صنایع پایین‌دستی هم گفت: قیمت دست ما نیست، دست خداست. هیچ دولتی هم نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند و تنها فساد و رانت به همراه دارد. وقتی قرار شد دولت در زنجیره قیمت‌گذاری دخالت نکند، تا آخر هم نباید دخالت کند و آن را به قواعد بازار واگذار کند. فقط این که رقابت باشد و رانت نباشد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار به تعویق افتادن بررسی طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» شد. بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خواستار به تعویق افتادن زمان بررسی طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» شد.

در بخشی از این نامه آمده که صنعت فولاد در حال حاضر با بیش از ۲۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و بیش از ۳میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم، پتانسیل صادرات و ارزآوری بیش از ۶میلیارد یورو برای کشور را دارد و در توسعه صنایع پایین‌دستی نقش مهم و استراتژیک داشته است. در بازار سرمایه نیز ۲۳درصد از ارزش بورس اوراق بهادار و بیش از ۳۰درصد سود این بازار را به خود اختصاص داده که مردم و خصوصاً سهامداران عدالت، به عنوان ذینفعان اصلی این شرکت‌ها انتظار حمایت از این صنعت از سوی نمایندگان محترم مجلس را دارند.

بازار امروز
برای بازار امروز افزایش عرضه‌ها را پیش‌بینی می‌کنیم. از یک سو فشار محسوس بر حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها درخصوص عدم عرضه در روز‌های جاری این تصور را به وجود می‌آورد که شاهد رشد پیوسته بازار خواهیم بود، اما باید توجه داشت که مثبت کردن دستوری و اجباری بازار سرمایه از طریق محدودکردن فعالیت اشخاص، نهاد‌ها و یا ایجاد دامنه نوسان‌های غیرمتقارن می‌تواند نشان از عدم تخلیه هیجان‌های فروش در روز‌های آتی باشد.

در این بین فعالیت سفته‌بازی کوتاه‌مدت و چندروزه برخی فعالان حقیقی در روز‌های پیش رو می‌تواند در هفته آینده که شاهد اعمال دامنه نوسان متقارن خواهیم بود نقدشوندگی بازار را با مشکلات مهمی مواجه کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
بورس نیور عزبز شما تکلیفت با خودت هم مشخص نیست شاخص پایین میاد انتقاد میکنی بالا میره هم انتقاد میکنی شدی ملا نکته گیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
قوانین خلق الساعه و بدون پشتوانه سرمایه گذاری صرفا برای جیب پرکنی رانتی ها و نور چشمی هاست!! از روز شنبه نوسانگیری توسط بازار گردانها و ... وارد مرحله جدیدی خواهد شد. یکبار برای همیشه تصمیم درست گرفته بشه بهتره: حذف دامنه نوسان تنها راهکار نجات بازار بورس از این منجلاب می باشد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
بورس نیوز سلام معلومه نوسانگیرا را دوست داری