بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
لالایی
برای بازار امروز نیز ادامه روند کاهشی قیمت‌ها را انتظار داریم و با کاهش قدرت خرید بازارگردان‌ها به دلیل معاملات یک‌طرفه‌ای که آن‌ها در ماه‌های اخیر داشته‌اند (و صرفاً در سمت خرید فعال بودند و به دلیل تصمیمات غیر کارشناسانه مسئولین بازار از فروش منع شدند)، شاهد سنگین شدن صف‌های فروش از یک‌سو و عدم‌تغییر قیمت‌ها هستیم.
کد خبر : ۲۳۶۲۷۰

خواندن ۵دقیقه

پیش گشایش بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند کاهشی بازار سرمایه بودیم و بااین‌حال، اتفاق جدیدی که در معاملات روز گذشته مشاهده شد، ضعف شدید نقدشوندگی بازار بود، آن‌هم به‌گونه‌ای که اکثر صف‌های فروشی که در ساعت ۹صبح تشکیل‌شده بودند تا پایان معاملات همچنان پابرجا بودند و حجم معاملات در برخی نماد‌های بزرگ بازار مثل “وتجارت”، "وبصادر"، "خودرو" و "خساپا" کمتر از ۱۰ میلیون سهم بود.

ارزش معاملات خرد بازار به کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان رسید تا به‌این‌ترتیب سومین روز کم‌ارزش بازار از حیث معاملات در ۵ ماه اخیر ثبت گردد.

شاخص کل با بیش از ۱۰هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۲۲۲هزار واحد رسید، درحالی‌که اکثر نماد‌های بازار صف فروش بودند اما؛ شاخص کل تنها ۰.۸ درصد افت را تجربه کرد و دلیل آن نیز عدم ثبت قیمت‌های منفی به دلیل معاملات ضعیف بازار و به‌اصطلاح پر نشدن حجم‌مبنا بود.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۰.۲۶ درصدی به ۴۳۷ هزار و ۱۷۱ واحد رسید.

گاو و خرس بورس + بورس نیوز

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز همچنان شاهد روند کاهشی قیمت‌ها بودیم. قیمت هر دلار آمریکا با بیش از ۵۰۰ تومان کاهش به ۲۴هزار و ۲۰۰ تومان در عصر روز گذشته رسید.

از سوی دیگر و با توجه به کاهش تقریباً شدید نرخ دلار، سقوط قیمت‌ها در بازار طلا نیز ادامه داشت تا حدی که بهای هر سکه طرح امام به مرز ۱۱میلیون تومان رسید و به نظر می‌رسد که کانال ۱۱میلیون تومانی سکه در معاملات امروز از دست برود.

در حوزه بین‌المللی برخی خبر‌ها حکایت از تسهیل صادرات نفت کشورمان در روز‌های پیش رو دارد و به نظر می‌رسد که در ادامه تحولات مربوط به برجام شاهد کاهش فشار‌های آمریکا در بحث فروش نفت کشورمان هستیم.

اجلاس آتی اوپک نیز با حضور ایران و با درخواست مشورت از کشورمان در خصوص برنامه‌های فروش ایران در بازار نفت برگزار خواهد شد و در حال حاضر کشورمان آمادگی دارد که در اولین روز کاهش تحریم‌ها حجم صادرات خود را حتی تا ۳میلیون بشکه در روز نیز افزایش دهد.

با توجه به اینکه بخش زیادی از نفت کشورمان در نفت‌کش‌های غول‌پیکر وجود دارد، به نظر می‌رسد که مشکلی در خصوص فروش صادراتی نفت در حجم ۲.۵ تا ۳ میلیون بشکه در روز وجود نداشته باشد.

در خبری از همین حوزه، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان به تهران سفرکرده، روز گذشته با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تلاش آژانس برای حل‌وفصل موضوعات فی‌مابین و همچنین همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب پادمان از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این دیدار بود.

ذره‌بین مجلس بر لایحه بودجه

روز گذشته شاهد آغاز بررسی‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه کل کشور بودیم.

مهم‌ترین تصمیم نمایندگان، تعیین سقف درآمد‌های نفتی بود. بر این اساس، نمایندگان با میزان «یک‌میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال» (معادل یک‌میلیون بشکه در روز) به‌عنوان سقف منابع حاصل از درآمد‌های نفتی، میعانات گازی و خالص صادرات گاز برای سال آینده کشور موافقت کردند.

اهالی بهارستان همچنین با تصویب بند (الف) تبصره (۱) ماده واحده لایحه بودجه، با سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد‌های حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی تا سقف یک‌میلیون بشکه در روز، موافقت کردند.

البته نمایندگان با تصویب بند (ج) تبصره (۱) ماده واحده، این اجازه مشروط را هم به دولت دادند که در صورت کاهش منابع حاصل از درآمد‌های نفتی، از حساب ذخیره ارزی برداشت کند. ازجمله بخش‌های درآمدی امروز که موردبررسی مجلس قرار خواهد گرفت تصمیم‌گیری در خصوص ادامه یا حذف تخصیص ارز ۴.۲۰۰ تومانی در خصوص واردات کالا‌های اساسی خواهد بود.

به نظر می‌رسد که حداقل در ۶ماهه ابتدایی سال آینده نیز شاهد برقراری نظام ارز ۴.۲۰۰ تومانی در خصوص محصولات و کالا‌های اساسی باشیم.

بازار امروز

برای بازار امروز نیز ادامه روند کاهشی قیمت‌ها را انتظار داریم و با کاهش قدرت خرید بازارگردان‌ها به دلیل معاملات یک‌طرفه‌ای که آن‌ها در ماه‌های اخیر داشته‌اند (و صرفاً در سمت خرید فعال بودند و به دلیل تصمیمات غیر کارشناسانه مسئولین بازار از فروش منع شدند)، شاهد سنگین شدن صف‌های فروش از یک‌سو و عدم‌تغییر قیمت‌ها هستیم.

این رویه می‌تواند نقدشوندگی بازار سرمایه را که یکی از مهم‌ترین ارکان آن محسوب می‌شود را به‌شدت به مخاطره بیندازد و در حال حاضر شاید تنها کار معامله‌گران قرار دادن سهام شرکت‌ها در صف فروش و پس‌ازآن عدم هیچ‌گونه فعالیت معاملاتی است.

رویه‌ای که با روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی سازمان بورس آغاز شد و با سکوت یا تائید به‌اصطلاح خبرگان بازار صورت گرفت منجر به تحمیل ریسک‌های جدیدی به بازار شده که در نوع خود جای تأسف و نگرانی دارد.

مسئولین ذی‌ربط به‌جای بدعت‌گذاری در فرآیند‌های معمول بازار‌های مالی به وظیفه اصلی خود که نظارت بر عملکرد صحیح شرکت‌ها و معامله گران است بپردازند.

بیشتر بخوانید:

انتظار ادامه روند کلی بازار در چند روز اخیر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
با این وضعیت که شاهد هستیم به گمانم تا انتخابات یا تا چند هفته بازار رو تعطیل کنن بهتره چون عملا میشه گفت بازار تعطیله !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
یکی از دلایل صف فروش شاید این پیش بینی های شما باشه که معمولا قبل از شروع بازار اعلام میکنید. لطفا به این مسئله هم فکر کنید.