بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
مشخص شدن جهت بازار در هفته آتی با معاملات امروز
برای بازار امروز افزایش نوسانات را پیش بینی می‌کنیم و چگونگی پایان یافتن معاملات امروز می‌تواند تا حدی جهت بازار در هفته آینده را مشخص کند.
کد خبر : ۲۳۵۶۱۸

پیش گشایش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار بودیم و شاهد حضور پرقدرت‌تر فروشندگان در بازار بودیم. در نهایت، شاخص کل با رشد ۲۲هزار و ۲۰۰واحدی که ۱۱هزار واحد کمتر از رشد روز یکشنبه بود، به رقم یک میلیون و ۱۹۲هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

این در حالی بود که شاخص کل هم وزن که صرفا میانگین ساده تغییرات قیمتی سهام شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن ارزش بازار آن‌هاست، با کاهش ۰.۲۱ درصدی به ۴۲۰ هزار واحد رسید.

نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی" و "کگل" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز با توجه به معاملات سنگین در اوراق بدهی دولتی (اراد) به بیش از ۳۲۶ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
جزئیات درآمد ۸ماهه مالیات در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که درآمد ناشی از مالیات بر ثروت ۲۷۹ درصد تحقق یافته است.

جزئیات درآمد‌های مالیاتی ۸ماهه سال جاری نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۱۲۱هزار میلیارد تومان از محل مالیات برکالا و خدمات و مستقیم بدست آمده که از این میزان سهم مالیات‌های مستقیم ۷۶هزار میلیارد تومان و مالیات کالا و خدمات ۴۵،۵ هزار میلیارد تومان بود.

اشخاص حقوقی یا به تعبیری شرکت‌های دولتی و غیردولتی بیش از ۳۴هزار و ۷۵۲میلیارد تومان مالیات به خزانه واریز کردند. همچنین ۲۵،۷ هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد وصول شده که سهم مالیات بر ثروت نیز ۱۵،۷۶۷ هزار میلیارد تومان گزارش شد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با تشریح ابعاد طرح گواهی اعتباری مولد، گفت: به جای دریافت تسهیلات توسط همه زنجیره تولید، تسهیلات به یک حلقه از کل زنجیره در سررسید اوراق پرداخت می‌شود. بدهی بانک‌های خصوصی و غیردولتی به بانک مرکزی در سال ۹۸ کاهش قابل توجهی پیدا کرد و از ۸۷هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۷ به ۵۹هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۸ رسید، اما در ۹ماهه ۹۹دوبار افزایش یافت و به ۷۲هزار و ۷۶۰میلیارد تومان رسید.

بدهی بانک‌های تجاری دولتی هم از ۴هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان به ۹۱۹۰ میلیارد تومان در آذر ۹۹ رسیده که این ارقام نشان می‌دهد اضافه برداشت بانک‌ها در سال جاری از منابع بانک مرکزی رشد قابل توجهی داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه کنترل قیمت‌ها معتقدم که کار باید در دست خود بازاریان باشد، به شخصه با مدیریت بازار موافق هستم، اما به دنبال مداخله مستقیم و دستوری نیستم، البته مداخله دستوری با نظارت متفاوت بوده و اعتقاد دارم که باید از ابزار‌های بازار مانند تعرفه‌های وارداتی و حقوق گمرکی برای تنظیم بازار استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای مدل و الگوی توسعه پایدار با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور، تصریح کرد: در حوزه اصناف نیز باید از اینگونه مدل‌های تجربه شده برای توسعه استفاده شود و بسته حمایت مالی همانند بسته تعریف شده در حوزه صنعت و معدن در این حوزه نیز تعریف شود.

در خبری از بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مصوبات جدید شورای عالی بورس در خصوص تغییر دامنه نوسان در بازار سهام، بازار صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار را اعلام کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت:  در خصوص صندوق‌ها هم که قبلاً مثبت و منفی ۱۰ بود، روی مثبت ۱۰ و منفی ۴ تنظیم شد. بقیه موارد مانند قبل ادامه پیدا خواهند کرد. وی از دیگر مصوبات شورای عالی بورس را تعیین حجم مبنا عنوان و اظهار کرد: اختیار تعیین این شاخص، به سازمان بورس واگذار شد. دبیر شورای عالی بورس یادآور شد: این اختیار که ناشران را ملزم به انتشار اوراق اختیار تبعی کنیم، یکی دیگر از تصمیمات این شورا بود.

بازار امروز
برای بازار امروز و با توجه به در پیش رو بودن تعطیلات سه روزه پایان هفته انتظار رشد مجدد عرضه‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر از روز شنبه هفته آینده شاهد اعمال تغییرات در دامنه نوسان قیمتی سهام و سایر اوراق بهادار هستیم و این موضوع منجر به افزایش ریسک معاملات در هفته آینده و به خصوص با توجه به رشد قیمت‌ها در دو روز اخیر شده است.

در بعد سیاسی و بین المللی نیز شاهد نزدیک شدن به موعد تعیین شده توسط کشورمان در خصوص اجرای تعهدات برجامی سایر کشور‌ها هستیم و در خصوص عدم رفع تحریم‌ها تا ۳اسفند شاهد خروج کشورمان از پروتکل الحاقی خواهیم بود.

این موضوع می‌تواند منجر به رشد قیمت دلار در کوتاه مدت و افزایش ابهامات و رشد ریسک سرمایه گذاری در هفته‌های پایانی سال شود.

با این حال بعید به نظر می‌رسد که دولت جدید آمریکا قصد داشته باشد که رویه ترامپ و دولت تندروی وی را ادامه دهد و در نهایت ممکن است طی فرآیندی مرحله‌ای تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی علیه کشورمان را رفع کند.

برای بازار امروز افزایش نوسانات را پیش بینی می‌کنیم و چگونگی پایان یافتن معاملات امروز می‌تواند تا حدی جهت بازار در هفته آینده را مشخص کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر