بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
کدام سهم لیدر بازار می‌شود؟
با توجه به عرضه‌های روز گذشته که در برخی نماد‌ها پایین‌تر از قیمت‌های صف فروش روز گذشته به نظر می‌رسد که امروز کلیت بازار با جو منفی و کاهشی روبرو باشد و تشکیل صف‌های فروش نیز دور از انتظار نخواهد بود.
کد خبر : ۲۳۷۱۸۲

خواندن ۳دقیقه

کدام سهم لیدر بازار می‌شود؟

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها در بازار بودیم. در حالی که شاهد معاملات مثبت در نماد‌های اصلی بازار در ساعات ابتدایی بازار بودیم، به تدریج شاهد افزایش عرضه‌ها و ایجاد روند منفی در اکثر نماد‌ها بودیم و عرضه‌ها با از بین رفتن صف خرید "شپنا" که در این روز‌ها لیدر بازار محسوب می‌شود، شدت گرفت و بعضا شاهد تشکیل صف فروش در برخی نماد‌های بازار همچون "خساپا" و "خودرو" نیز بودیم. در نهایت، شاخص کل با رشد ۱۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد رسیدکه کمتر از یک درصد افزایش را نسبت به روز دوشنبه نشان می‌دهد.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد اندک ۰.۰۷ درصدی به ۴۳۲ هزار و ۳۴۸ واحد رسید. همچنین، روز گذشته شاهد خروج بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالی توسط سهامداران حقیقی از سطح بازار بودیم.

سیاست و اقتصاد کلان
در خبری از حوزه انرژی و برق، مدیرکل دفتر بودجه و تامین منابع شرکت برق حرارتی گفت: قیمت گواهی ظرفیت از ابتدای سال آینده به منظور کنترل بازار و جلوگیری از تبعات ناشی از رشد یکباره افزایش خواهد یافت. علی صابری با اشاره به اینکه اوراق گواهی ظرفیت دارای یک قیمت تئوریک بوده، افزود: این قیمت تئوریک به گونه‌ای تعیین می‌شود که زیان ناشی از حمایت در قالب خرید تضمینی برق جبران شود، اما نرخ واقعی این اوراق در بورس از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ بنابراین قیمت‌ها ممکن است با ارزش ذاتی اوراق متفاوت (کم یا زیاد) باشد و این مسئله در مورد هر اوراقی صادق است.

در بازار‌های جهانی شاهد کاهش یک درصد قیمت نفت خام بودیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت به کمتر از ۶۷ دلار رسید. این در حالی است که در ابتدای هفته کاری میلادی قیمت هر بشکه نفت تا ۷۲ دلار نیز رسیده بود. قیمت جهانی مس نیز همچنان ناتوان در ثبات در قیمت‌های بالای ۹ هزار دلار با کاهش بیش از یک درصدی نسبت به دوشنبه به ۸ هزار و ۸۸۰ دلار رسید. همچنین بهای جهانی فلز روی نیز با کاهش اندک به ۲ هزار و ۷۷۶ دلار رسید. بهای جهانی هر اونس طلا نیز به ۱۷۱۲ دلار رسید.

در بازار سرمایه شاهد لغو عرضه اولیه سهام دو شرکت مدیریت سرمایه مدار و همچنین ریل پرداز نوآفرین بودیم. به نظر می‌رسد که نگرانی در خصوص کمبود نقدینگی فعالین بازار و افزایش فشار بر عرضه در سایر نماد‌های بازار علت اصلی لغو این عرضه بوده است.

با این حال این انتقاد به مسئولین بورس و فرابورس وارد بوده که آیا این چنین موارد قبل از آگهی عرضه امکانپذیر نبود و یا اینکه قرار است حتی عرضه اولیه شرکت‌های کوچک نیز به دلیل کمبود نقدینگی بازار لغو شود؟

بازار امروز
با توجه به عرضه‌های روز گذشته که در برخی نماد‌ها پایین‌تر از قیمت‌های صف فروش روز گذشته (با توجه به نوسان محدود ۲درصدی در سمت منفی) صورت گرفت، به نظر می‌رسد که امروز کلیت بازار با جو منفی و کاهشی روبرو باشد و تشکیل صف‌های فروش نیز دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین روند معاملات "شپنا" به عنوان لیدر بازار می‌تواند جهت بازار را تا حدی در جریان معاملات امروز مشخص کند.

نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال و نیاز به تامین نقدینگی اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌تواند افزایش بیشتر عرضه‌ها را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
کمپین آری به جمهوری اسلامی و نه به بورس