بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تاثیر تصمیم قطع یا ادامه دامنه نامتقارن بر بازار
به نظر می‌رسد که امروز بخشی از تحرکات بازار مربوط، واکنشی در خصوص تصمیم گیری شورای عالی بورس در خصوص ادامه یا قطع فرآیند‌های مربوط به ساز و کار دامنه نامتقارن خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۷۵۱۰

خواندن ۴دقیقه

پیش گشایش+ بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز علیرغم قیمت‌های منفی در بسیاری از سهام شرکت‌های بازار، شاهد رشد شاخص کل و شاخص کل هم وزن بودیم. شاخص کل با بیش از ۹هزار واحد افزایش به یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۵۴۸ واحد افزایش به ۴۳۴ هزار و ۸۴۹ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: دامنه نوسان نامتقارن به منظور کنترل فضای نااطمینانی و فرصت تحلیل به سهامداران مصوب شد. این تصمیم موقت، برای شرایط موقت گرفته شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به بررسی هزینه و فایده این تصمیم پرداخت و ابراز داشت: ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل، جو آرام بازار سرمایه و رفع نگرانی از سهام دارانی که به روند منفی بازار نگاه می‌کنند، از مزایای این تصمیم به شمار می‌رود. اما در مقابل، نقدشوندگی بازار کاهش یافت که برای رفع این مساله، نصاب صندوق‌های درآمد ثابت تغییر کرد. هم اکنون حداقل نصاب این صندوق‌ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است.

در کنار این موضوع، بازارگردانی به شکل مسولیت‌پذیری ناشر نسبت به بازار مدنظر قرار گرفت و به طور گسترده در حال انجام است. البته دستورالعمل بازارگردانی هم اکنون درحال بازنگری است. دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دامنه نوسان نامتقارن، امروز در جلسه شورای عالی بورس بررسی می‌شود و از ابتدا قرار بود این تصمیم ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: برای شرایط موقت تصمیم موقت می‌گیریم. این روزها، فضای اقتصادی به سمت روشنی پیش رفته و شرایط اقتصادی از غبارآلودگی خارج شده است.

وی با تاکید بر اینکه به منظور مقررات‌زدایی، موضوع مجوز کارگزاری‌ها مورد بازنگری قرار گرفته، ابراز کرد: طی روز‌های اخیر، مجوز یک تامین مالی و هفت سبدگردان صادر شد و از این پس صدور مجوز‌ها سرعت خواهد گرفت. رییس سازمان بورس تصریح کرد: در سال جاری تلاطم زیادی در بازار سرمایه داشتیم. بخشی از این صعود و نزول ناشی از متغیر‌های کلان از جمله جهش ارزی بوده، اما بخش دیگر ناشی از عوامل غیراقتصادی از جمله اظهارنظر‌های غیرتخصصی بودند که باید با آن‌ها مقابله کنیم. علاوه بر این موارد، راجع به قانون گذاری و مقررات‌زدایی هم باید ثبات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بورس، بازاری تخصصی و مبتنی بر دانش بوده، خاطرنشان کرد: نهاد ناظر بازار سرمایه درخواست می‌کند، کسانی در خصوص بازارسرمایه اظهار نظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار باشند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیش‌بینی‌های سود هر سهم بر اساس تفسیر، تحلیل و سناریو در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد نه صرفا اعلام یک عدد.

فرهاد دژپسند درباره واریز سود سهام عدالت اظهار کرد: از ۱۰ روز گذشته در تلاش هستیم که سود را از شرکت‌ها بگیریم و قبل از عید پرداخت کنیم. سعی می‌کنیم چهارشنبه و پنجشنبه سود سهام عدالت به حساب افراد واریز شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: رقم سود، عدد خوبی است؛ مثلاً برای یک خانواده چهار نفره حدود ۸۰۰ هزار تومان واریز می‌شود. می‌خواهیم آن را کامل به افراد بدهیم. می‌توانیم الان نفری ۱۰۰ هزار تومان بدهیم، اما تلاش‌مان این است که تا آخر همین هفته به طور کامل پرداخت شود.

سازمان بورس از امروز فروش اوراق جدیدی را در دستور کار قرار داده که بر مبنای آن، تنها آن دسته از سهامدارانی که ارزش دارایی آن‌ها کمتر از ۱۰میلیون تومان بوده اجازه خرید این اوراق را خواهند داشت.

سازمان بورس و اوراق بهادار در اقدامی برای حمایت از سهامداران خرد که سهام آن‌ها کمتر از ده میلیون تومان باشد، اوراق جدیدی را از امروز منتشر کرده که فروش آن تا ۲۷ اسفندماه ادامه خواهد داشت.

بر این اساس تنها سرمایه‌گذاران حقیقی که ارزش دارایی‌های آن‌ها کمتر از ۱۰میلیون تومان است، می‌توانند این اوراق را خریداری نمایند.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که امروز بخشی از تحرکات بازار مربوط، واکنشی در خصوص تصمیم‌گیری شورای عالی بورس در خصوص ادامه یا قطع فرآیند‌های مربوط به سازوکار دامنه نامتقارن خواهد بود.

با توجه به اینکه در بازار‌های جهانی شاهد رشد یا کاهش قیمت خاصی نبودیم و قیمت دلار در بازار آزاد نیز کاهش اندکی را تجربه کرده، به نظر می‌رسد که امروز نیز شرایط نوسانی همانند چند روز گذشته در بازار حاکم باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر