بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
یک تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

انتظارات خوش‌بینانه در اقتصاد بیمار، ممنوع!

انتظارات خوش‌بینانه در اقتصاد بیمار، ممنوع!
سرمایه‌گذاران بهتر است حداقل مقدار وجه نقد را داشته باشند و اگر قصد خرید مسکن یا خودرو و... دارند و خرید خود را تا احیای برجام و کاهش نرخ ارز به تعویق انداخته‌اند، بهتر است روی ثبات اقتصادی پایدار در کشور چندان حساب نکنند.
کد خبر : ۲۴۰۵۰۹

انتظارات خوشبینانه در اقتصاد بیمار، ممنوع!

به گزارش بورس نیوز، به‌رغم وعده کاهش نرخ ارز، دلار بازهم‌ به کانال ۲۲ هزارتومانی بازگشته و قیمت کالاها نیز شیب صعودی دارد.

حسین مرید سادات تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بیان کرد: با توجه به پارامترهای اقتصاد کلان و اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه چاپ پول انجام‌شده است، تورم خواهیم داشت. چاپ پول دو حالت داشته و درگذشته مبنای چاپ پول، پشتوانه طلا بوده و دز چند سال اخیر هم چاپ پول بر مبنای تولید ناخالص ملی صورت می‌گیرد. یعنی به ازای هر هزارتومانی که دولت پول چاپ کرده، باید یک محصول هزارتومانی در بازارهای ما تولید شود که تورم ایجاد نشود.

این تحلیلگر بازارهای مالی اضافه کرد: ولی در کشور ما چاپ پول بدون پشتوانه‌ای صورت گرفته که بر مبنای تولید ناخالص ملی به ازای آن محصولی وجود ندارد!

وی افزود: باوجود وعده کاهش نرخ ارز، اعتقادی به دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان ندارم. با توجه به مؤلفه‌های اقتصادی، شاید به‌صورت مقطعی در شرایط سیاسی خاصی، به بازار شوک دهند و نرخ ارز به‌صورت دستوری کاهش یابد، ولی متغیرهای کلان اقتصادی کشور گویای این نکته هستند که در سال ۱۴۰۰ تورم خواهیم داشت.

مرید سادات با اشاره به اینکه ما در دهکده دورافتاده‌ای قرار داریم که هیچ کشوری با ما مراوده مالی ندارد، تصریح کرد: حتی در صورت احیای برجام، کماکان مشکل FATF وجود دارد و اقتصاد ما در دور تسلسل مشکلات قرار دارد. مگر آنکه اقتصاد ما تغییر رویکرد دهد و شرایطی فراهم شود که تولید ناخالص ملی افزایش یابد.

این کارشناس بازارهای مالی در خاتمه ضمن تاکید بر اینکه نرخ واقعی دلار، کمتر از ۲۰ هزار تومان نخواهد بود، گفت: سرمایه‌گذاران بهتر است حداقل مقدار وجه نقد را داشته باشند و اگر قصد خرید مسکن یا خودرو و... دارند و خرید خود را تا احیای برجام و کاهش نرخ ارز به تعویق انداخته‌اند، بهتر است روی ثبات اقتصادی پایدار در کشور چندان حساب نکنند. انتظار کاهش نرخ در بازارهای کالایی و مسکن و خودرو بسیار خوش‌بینانه است و همین پول پاشی در اقتصاد خود مُسکن موقتی است و عوارض واقعی اقتصاد بیمار ما، در کوتاه‌مدت رفع نخواهد شد.


  • بیشتر بخوانید: 

ادامه رشد شاخص در گرو نرخ دلار

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"اعتماد" بزرگ‌ترین اشتباه در بازارهای مالی

تاثیر تصویب ۳ بند از بسته حمایت بر
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر تصویب ۳ بند از بسته حمایت بر "بورس"

ادامه رشد شاخص در گرو نرخ دلار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ادامه رشد شاخص در گرو نرخ دلار

فیلتر‌هایی برای شناسایی سهام ارزنده
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

فیلتر‌هایی برای شناسایی سهام ارزنده

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
اين بنده خدا ظاهرا دلار اينا زياد داره،قيمت بده شايد بخريم ازت ولي خدايي تحليل گر نيستي.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
درست گفتی احسنت.