بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶
سردرگمی در بخش حوض کوچک بورس
در گروه‌های بزرگ و اصلی نیز، به نظر می‌رسد که با توجه به انتشار تدریجی گزارش‌های عملکرد سالیانه شرکت‌ها و همچنین نوسان قیمت‌های جهانی، شاهد معاملات پرنوسانی در این گروه‌ها طی روز‌های آتی باشیم.
کد خبر : ۲۴۰۶۴۰

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس‌نیوز، نخستین روز از بازگشت دامنه نوسان متقارن به جریان معاملات بازار سرمایه، شاهد رشد شاخص کل و افت شاخص هم‌وزن بودیم. شاخص کل که در میانه‌های بازار با رشد بیش از ۹ هزار واحدی نیز مواجه شده بود، در ادامه و با افزایش عرضه‌ها، در پایان معاملات با رشد ۵.۶۰۰ واحدی به کار خود پایان داد تا همچنان در سطح کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد باقی بماند.

بااین‌حال، شاخص کل هم‌وزن افت در حدود یک درصدی را تجربه کرد که نسبت به‌روز‌های کاری گذشته کاهش بیشتری محسوب می‌شود و علت آن نیز کاهش حجم‌مبنای منظور شده در معاملات سهام شرکت‌هاست.
ارزش معاملات بورس هم با رشد اندکی نسبت به میانگین ارزش معاملات هفته گذشته به حدود ۳۹ هزار میلیارد ریال رسید.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های گروه کانه‌های فلزی و فلزات اساسی داشتند. پس از انتشار گزارش عملکرد سالیانه چادرملو، نماد این شرکت و دیگر شرکت هم‌گروه آن یعنی گل گهر با صف خرید مواجه بودند. دو نماد "فولاد" و "فملی" نیز روند تقریبا مثبتی را در جریان معاملات روز گذشته داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته مهلت ثبت‌نام کاندیدا‌های ریاست جمهوری به پایان رسید و در واپسین روز از این مهلت شاهد حضور چهره‌های سیاسی زیادی از تمام جریان‌های سیاسی بودیم. ازجمله مهم‌ترین اشخاص می‌تواند به حضور حجت‌الاسلام رئیسی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد لاریجانی و همچنین همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اشاره کرد. در روز‌های آینده و با مشخص شدن ترکیب تائید صلاحیت شده‌ها، روند برگزاری انتخابات شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت. سیاست‌های اقتصادی کاندیدا‌های اصلی که در روز‌های آینده مشخص می‌شود، می‌تواند موردتوجه فعالین بازار قرار گیرد. در حال حاضر تنها کاندیدی که در خصوص بورس در بیانیه حضور در انتخابات سخنانی را ایراد کرده، محسن رضایی است که از برنامه خود در جهت رفع زیان افراد در بورس سخن گفته است.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی راهکار‌هایی در مورد برون‌رفت از شرایط فعلی بازار سرمایه ارائه کرد. در این نامه با تأکید بر اصلاح ریزساختار‌های بازار سرمایه در جهت کمک به بهبود شرایط بازار و همچنین جلب اعتماد سرمایه‌گذاران فعلی، پیشنهاد‌های دیگری را نیز در مورد عدم قیمت‌گذاری دستوری و تشویق به رقابت و تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی و همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس و افزایش شفافیت در بازار و توسعه ابزار‌های مالی و همین‌طور ثبات مقررات و حذف مقررات زائد تأکید کرد.

در خبری از گروه خودرویی، طرح عرضه خودرو در بورس در حالی دوباره مورد چکش‌کاری خودروسازان و مجلسی‌ها قرارگرفته که وزارت صنعت معتقد است قیمت خودرو در بورس باید توسط خودروسازان تعیین شود، اما مجلسی‌ها می‌گویند نرخ‌ها باید با ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مشخص شود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد جلسه هفته پیش خودروسازان با اکبری رئیس کمیسیون صنایع مجلس به فارس گفته بود: در این جلسه مشکلات اصلی و بحرانی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی مطرح شد که مهم‌ترین آن، کمبود نقدینگی در این صنعت بود و از قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌ها ناشی شده است. وی ادامه داد: روزی که قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، شورای رقابت مصوبه افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو را صادر کرد که دیرهنگام بود و مشکلی از خودروسازان و قطعه‌سازان را حل نمی‌کند.

بازار امروز
در بازار امروز انتظار ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در گروه‌های کوچک بازار را خواهیم داشت. در گروه‌های بزرگ و اصلی نیز، به نظر می‌رسد که با توجه به انتشار تدریجی گزارش‌های عملکرد سالیانه شرکت‌ها و همچنین نوسان قیمت‌های جهانی، شاهد معاملات پرنوسانی در این گروه‌ها طی روز‌های آتی باشیم.

در گروه بانکی نیز همچنان عدم مشخص شدن سود تسعیر ارز بانک ملت، منجر به کاهش سطح تقاضا در این گروه و روند نزولی قیمت‌ها شده و انتظار ادامه این روند را برای روز‌های پیش رو خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
اکبر ترکان خیلی تلاش کرد صنعت کشور را براه راست هدایت کند ولی نشد . ولی جنتی هنوز حیاط دارد . نباید نگران بود
مرگ بر حکومت دزد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
یه مشت مافیای حرومزاده در حکومت قیمت خودرو رو نمیزارن ازاد بشه تا جلوی دزدیهاشون گرفته نشه.خودرویی که در بازار قیمتش 400 میلیونه چرا باید قیمت کارخانش 100 میلیون باشه و تازه بدست مشتری واقعی هم نرسه.