بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
رشد قیمت ها در گروه های اصلی و بنیادی
با توجه به روند مثبت ایجاد شده در گروه‌های اصلی و بنیادی بازار از جمله گروه‌های فلزات و پالایشگاهی و پتروشیمی، انتظار داریم که امروز نیز شاهد رشد قیمت‌ها در این گروه‌ها باشیم.
کد خبر : ۲۴۰۴۲۹

رشد قیمت ها در گروه های اصلی و بنیادی

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد بیش از ۲۱ هزار واحدی و نزدیک به ۲ درصدی شاخص کل بودیم. علیرغم این رشد، شاخص کل هم وزن رشد اندک و جزئی ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و این موضوع نشان می‌دهد که در روند فعلی بازار، سهام شرکت‌های بزرگ در حال افزایش قیمت هستند و شرکت‌های کوچک همچنان در حال نزول قیمتی هستند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال رسید که بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به معاملات خرد بازار بوده است.

نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "فارس"، "شستا" و "کگل" بیشترین اثر مثبت را در رشد شاخص کل داشتند.

سیاست و اقتصاد کلان

عضو هیأت مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، از اقدامات تازه سازمان برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی خبر داد. جعفر جمالی معاون حقوقی سازمان بورس اظهار داشت: نهایی‌سازی مستندات تشکیل و صدور مجوز فعالیت کانون سهامداران حقیقی (اقلیت) در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از فراخوان اظهارنظر درباره پیش‌نویس اساسنامه کانون سهامداران حقیقی (اقلیت) خبر داد و گفت: به همین منظور درگاهی برای اظهارنظر عموم فعالان بازار سرمایه اختصاص داده شده است. جمالی افزود: از عموم صاحب نظران درخواست می‌شود، ضمن بررسی مستندات، دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی راجع به مستندات موضوع فراخوان را از طریق درگاه تخصصی به آدرس پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به سازمان بورس اعلام کنند.

در خبری دیگر از حوزه بازار سرمایه، محمدعلی دهقان دهنوی با بیان این مطلب، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای توسعه بازارسرمایه، افزایش نهاد‌های مالی و تسریع در اعطای مجوز‌ها را در دستورکار دارد و از آنجا که مجوز تامین سرمایه‌ها باید به تایید شورای عالی بورس برسد، امروز این شورا، با راه اندازی تامین سرمایه خلیج فارس، موافقت کرد.

در خبری از گروه فلزات اساسی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در برخی از محصولات فولادی مازاد تولید داریم و تولیدکنندگان مجاز به صادرات هستند. محمدصادق مفتح، در حاشیه نشست هم اندیشی توسعه صادرات در جمع خبرنگاران گفت: تولید فولاد در کشور در شرایط خوبی قرار دارد و اگر به همین میزان تولیدات باکیفیت ادامه داشته باشد میزان صادرات نیز بیشتر می‌شود.

همچنین هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دولت برای رفع موانع صادرات صورت گرفته از جمله اینکه برخی مشکلات برای رفع تعهد ارزی مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ برطرف و راه برای صادرکنندگان باز شده است. وی افزود: ظرفیت سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد که باید برای رسیدن به این عدد برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

در بازار ارز شاهد دومین روز افزایشی قیمت‌ها بودیم. قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. با این حال، نرخ‌ها در سامانه نیما کاهشی بوده و بهای هر دلار آمریکا با کاهش تقریبا محسوسی به ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

در بازار‌های جهانی قیمت‌ها با افزایش جزئی همراه بودند. قیمت جهانی مس با بیش از ۰.۸ درصد افزایش به محدوده‌های ۱۰.۵۰۰ دلار نزدیک می‌شود. قیمت روی نیز مجددا به بیش از ۳ هزار دلار رسیده است. قیمت جهانی نفت خام برنت نیز به ۶۸ دلار و ۵۰ سنت در زمان تنظیم این گزارش رسید. بهای جهانی اونس طلا نیز در معاملات دیشب با ۵ دلار کاهش به ۱.۸۳۱ دلار رسید.

بازار امروز

برای بازار امروز دو بخش متفاوت را انتظار خواهیم داشت. با توجه به روند مثبت ایجاد شده در گروه‌های اصلی و بنیادی بازار از جمله گروه‌های فلزات و پالایشگاهی و پتروشیمی، انتظار داریم که امروز نیز شاهد رشد قیمت‌ها در این گروه‌ها باشیم.

با این حال، انتظار افزایش عرضه‌ها در ساعات پایانی بازار و با توجه به قرار گرفتن در روز پایانی هفته وجود خواهد داشت.

همچنان ارزش معاملات بازار در حدی نیست که بتوان بیان داشت که سرمایه‌گذاران جدید و یا افرادی که در حال حاضر نظاره گر بازار هستند، نسبت به خرید سهام اقدام کرده اند و اطمینان از رشد بازار صرفا در زمان رشد ارزش معاملات در کنار افزایش قیمت‌ها موضوعیت خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر