بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
ادامه روند خسته‌کننده روزهای گذشته
برای بازار امروز نیز انتظار شرایط مشابهی با روند خسته‌کننده روز‌ها و هفته‌های اخیر را داریم.
کد خبر : ۲۴۰۱۹۶

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد یکی از ناامیدکننده‌ترین روند‌های معاملاتی و نوسانی در بازار سرمایه بودیم. علیرغم رشد خوب قیمت‌های جهانی فلزات و به خصوص فلز مس، شاهد خاموش شدن خوش‌بینی‌ها نسبت به این گروه با توجه به جو بسیار منفی اکثر گروه‌های بازار بودیم.

دامنه نامتقارن که ابداعی از مدیریت جدید سازمان بورس بود در کنار عدم اصلاح قیمتی بسیاری از نماد‌هایی که صف فروش دارند، همچنان بازار سرمایه را در حالت بحرانی و نیمه تعطیل نگاه داشته و گوش مدیران سازمان نیز به تمامی انتقادات برحق مبنی بر غیرمنطقی بودن لغو قانون گره معاملاتی و بازگشت دامنه نوسان متقارن بسته شده است.

شاخص کل با حدود ۵ هزار واحد کاهش دیگر به یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۸۳۶ واحد کاهش که معادل درصد نازل ۰.۲ درصد است به ۴۲۲ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات خرد نیز اندکی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بود که خود نشانی از وضعیت بحرانی‌ای است که مدیران سازمان با لجبازی تمام به آن دامن می‌زنند.


سیاست و اقتصاد کلان

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه سال گذشته روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی خلق شد، گفت: در حال حاضر نقدینگی موجود در اقتصاد به سمت بازار رمزارز‌ها و سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها رفته است. وحید شقاقی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در اقتصاد ایران طی سال گذشته روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به کشور پمپاژ شده که آمار‌های بانک مرکزی نشان از ثبت بالاترین حجم نقدینگی در طول ۶دهه اقتصاد ایران در سال گذشته دارد. زمانی که چنین رشد فزاینده در نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم و نااطمینانی نسبت به آینده اقتصادی وجود دارد، مردم سعی می‌کنند تا مازاد درآمد مصرفی خود را به سمت بازار‌ها هدایت کنند.

در خبری از گروه مخابرات و فناوری اطلاعات، با توجه به گردش مالی بالای پروژه پایانه‌های فروشگاهی، به تازگی بعضی مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق شورای اجرایی فناوری اطلاعات تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا این پروژه به صورت انحصاری به PSP‌های بانکی واگذار شود.

همچنین در خبری از گروه خودرویی، با وجود تصویب افزایش ۱۰درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، ظاهراً خودروسازان به افزایش ۹درصدی قیمت محصولاتشان رضایت نداده و در حال نامه‌نگاری و رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو هستند. با این مصوبه شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند قیمت محصولاتشان را مطابق با درصد‌های تعیین شده، افزایش دهند و بر این مبنا نسبت به تحویل خودرو به خریداران اقدام کنند، اما شواهد حاکی از آن است که ارسال دعوتنامه برای تحویل خودرو‌ها با روند کندی همراه بوده و همین موضوع شکایت برخی خریداران را به همراه داشته است.

یک مقام آگاه در این رابطه به فارس گفت: خودروسازان چندان از این مصوبه شورای رقابت رضایت ندارند و به دنبال آزادسازی قیمت خودرو‌ها هستند. وی افزود: در این رابطه نامه‌نگاری‌هایی را نیز با دستگاه‌های مختلف انجام داده و در حال رایزنی برای عملی کردن خواسته خود هستند.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز انتظار شرایط مشابهی با روند خسته‌کننده روز‌ها و هفته‌های اخیر را داریم. تکرار مکررات خواهد بود لیکن تا زمانی که اجازه اصلاح قیمت به سهام شرکت‌هایی که چند ماه در صف فروش و بدون اصلاح قیمتی مناسب باقی مانده اند، داده نشود، متاسفانه روند روز‌ها و هفته‌های اخیر ادامه خواهد داشت.

امیدواریم روزی برسد که مسئولین بی‌تدبیر بازار سرمایه کشور به جای دستکاری شاخص کل، به وظایف ذاتی خود که شفافیت معاملات، نظارت بر بازارگردان‌ها و معاملات کد‌های مشکوک است، بپردازند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
بورس نیوز نگفتی روباه بنفش یعنی چی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
لیبرالیسم یعنی این با پوست و استخوان لمس کنین و عترت بگیرین