بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
کاهش صف فروش و افت شتاب کاهشی قیمت‌ها
انتظار می‌رود که از حجم صف‌های فروش کاسته شده و شاهد افت شتاب کاهشی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار باشیم.
کد خبر : ۲۴۱۱۱۲

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد سنگین‌ترین افت شاخص کل در سه ماه گذشته بودیم. شاخص کل حمایت یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی را از دست داد و با حدود ۲۸ هزار واحد افت به یک میلیون و ۱۲۷ هزار واحد رسید.

به نظر می‌رسد با ادامه این روند شاهد از دست دادن کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز در طول هفته جاری باشیم. شاخص کل هم وزن نیز بیش از یک درصد افت را تجربه کرد و به ۳۹۲ هزار واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در جریان معاملات دیروز به حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های "فملی"، "کگل"، "فارس" و "شستا" بیشترین اثر منفی را در افت شاخص کل به خود اختصاص دادند.

سیاست و اقتصاد کلان

نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوار‌های کشور به ٤١,٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه گذشته، ٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه گذشته ٢,٦ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی¬ها و دخانیات» با کاهش ٢,٠ واحد درصدی به ٦١.١ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ٤٠.٣ درصد رسیده است.

تعداد چک‌های صیادی ثبت شده در سامانه صیاد تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به یک میلیون برگ رسید. بر همین اساس، نسبت چک‌های برگشتی به وصولی در سامانه صیاد از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۲۶ اردیبهشت سال جاری حدود ۹ درصد بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قابل ملاحظه داشته است.

میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان بهمن سال گذشته نسبت به سال قبل خود معادل ۴۳.۷ و ۴۹.۲ درصد افزایش یافته است.

براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان بهمن ماه سال گذشته، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۷۰۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

با مصوبه هیأت مدیره شرکت فولاد مبارکه اصفهان سرمایه این شرکت به ۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. سرمایه شرکت فولاد مبارکه در پی جلسه هیأت مدیره فولاد مبارکه اصفهان در روز شنبه اول خرداد ۱۴۰۰ که با حضور تمامی اعضای هیأت مدیره در محل شرکت برگزار شد، تصمیماتی به شرح زیر گرفته شد.

با توجه به مجوز افزایش سرمایه این شرکت که در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۹ و با استناد به مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده ۲۵ اسفند مبنی بر تفویض اختیار مجمع به هیأت مدیره برای پیاده کردن افزایش سرمایه و اصلاح ماده ۵ اساسنامه و اطلاعیه زمان تشکیل جلسه هیأت مدیره درباره افزایش سرمایه، هیأت مدیره شرکت افزایش سرمایه از مبلغ ۲۰۹ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۲۹۳ هزار میلیارد ریال که شامل ۸۳ هزار و ۵۵۳ میلیارد و ۷۳۸ میلیون ریال از محل سود انباشته و مبلغ ۴۴۶ میلیارد و ۲۶۲ میلیون ریال از محل سایر اندوخته‌ها و در مجموع به مبلغ ۸۴ هزار میلیارد ریال منقسم به ۲۹۳ میلیارد سهم یک هزار ریالی مورد تصویب قرار داد.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه کاهش قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. با این حال انتظار می‌رود که از حجم صف‌های فروش کاسته شده و شاهد افت شتاب کاهشی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار باشیم.

عدم تحقق انتظارات از گزارش‌های سالیانه در برخی گروه‌ها و همچنین ادامه ابهامات در خصوص سود تسعیر ارز بانک ملت و سود سه ماهه پایانی شرکت‌های پالایشگاهی و نامشخص بودن مسیر مذاکرات برجامی، همچنان بازار را در شرایط پر از ابهام نگاه داشته که به این موارد، انتخابات مهم ریاست جمهوری را می‌بایست اضافه کرد. انتخاباتی که مسیر اقتصادی کشور را برای ۴ سال آینده مشخص می‌کند.

در این شرایط بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی که نقدینگی در اختیار دارند، تا زمان مشخص شدن این ابهامات صبر خواهند کرد و شاید بتوان گفت که در خرداد ماه نیز نمی‌بایست انتظار رشد بازار را داشت و صرفا می‌توان نسبت به کاهش شتاب افت قیمت‌ها امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
با همون دو تا بیلی که روباه بنفش زد تو سر مردم انشاا... باید بخوره تو سر روباههای بنفش نابود بشن این روباههای بنفش که ما را به نابودی سوق دادند