بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد مدعی شد؛

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد گفت: بهترین تعاریفی که می‌توان برای واژه اعتماد ارائه کرد، آن است که تلاش کنیم اتفاقی که درگذشته رخ‌داده و موجبات نگرانی و دلسردی شده، یا رفتار غیرحرفه‌ای که در چارچوب قواعد و مقررات بازارها بوده، باردیگر رخ ندهد.
کد خبر : ۲۴۲۹۴۶

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا

به گزارش بورس نیوز، رئیس‌جمهور منتخب مردم روز گذشته در نشست خبری خود تأکید کرد اعتماد مردم را به بازار سرمایه برمی‌گرداند؛ اما به روش‌ها و راهکارهای در نظر گرفته‌شده برای تحقق این هدف، اشاره‌ای نکردند.

جواد عشقی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: آقای رئیسی با توجه به نظراتی که در جلسات‌شان با کارشناسان مختلف بازارسرمایه دریافت کرده‌اند، قطعاً راهکارهایی برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه‌ دارند و در زمان مناسب، این راهکارها جامه عمل پوشیده و وعده بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست خبری روز گذشته و صحبت‌های این چند روز ایشان، فرصت کافی برای برداشت‌های عمیق از راهکارهای برگرداندن اعتماد به بازارسرمایه نبوده و برای ارائه جزئیات بیشتری از این طرح به فضایی بدون التهاب نیاز خواهد بود اما؛ معتقدم ایشان در عمل، به سمت تحقق این هدف گام برداشته‌اند.

فاصله زیاد «بورس» با بازاری پویا و کارا

این فعال بازارسرمایه افزود: به‌هرحال سرمایه‌گذاران در هر حوزه‌ای، قبل از هر اقدامی نیازمند آرامش هستند و آقای رئیسی با رفتار خود، آرامش را تعریف و اشاعه می‌کنند ضمن آنکه با توجه به هوشمند بودن پول، پیش‌بینی‌پذیری فضای کسب‌وکار، یکی از ضروریات موردنیاز بازار سرمایه است که باید محقق گردد.

وی افزود: اگرچه شرکت‌های فعال در بازارسرمایه، گزارش پیش‌بینی سود خود را منتشر می‌کنند اما؛ ابهام‌زدایی از متغیرهای دیگری که خارج از فضای کسب‌وکار هستند، ولی تأثیر زیادی بر فعالیت بازار سرمایه‌دارند، قطعاً قابلیت پیش‌بینی در بازارسرمایه را افزایش خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: واژه "اعتماد" تعاریف مختلفی دارد؛ یکی از تعاریفی که می‌توان برای واژه اعتماد ارائه کرد، آن بوده که که تلاش کنیم اتفاقی که درگذشته رخ‌داده و موجبات نگرانی و دلسردی شده، یا رفتار غیرحرفه‌ای که در چارچوب قواعد و مقررات بازارها بوده، رخ ندهد؛ نمی‌توان مانع تأمین مالی دولت از بازار سرمایه شد بلکه باید روش تأمین مالی دولت و نهادهای وابسته به دولت و حتی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از این بازار اصلاح شود.

عشقی‌نژاد تاکید کرد: علاوه بر این، مکانیزم‌های کنترلی دولت برای نظارت بر بازارها، نیازمند اصلاحاتی است تا رفتاری منتج به آرامش خیال سرمایه‌گذاران بروز کند. همچنین می‌بایست از رفتارهای هیجانی و تصمیمات سیاسی و اقتصادی که در سایر بازارها اثرگذار خواهد بود، اجتناب شود برای مثال تصمیمات هیجانی و ناگهانی در بازار پول، مستقیماً بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی گفت: به‌هرحال بازار سرمایه ما با بازاری پویا و کارا فاصله زیادی دارد و سیستم نظارتی و اقتصادی و دولت باید با هماهنگی بیشتری در مورد بازار سرمایه تصمیم‌گیری کنند تا درنهایت بازار سرمایه، محفلی برای توسعه اقتصادی کشور باشد. توجه داشته باشید که نقطه مقابل بازار سرمایه، بازار پول است که با شرایط فعلی این بازار، به‌هیچ‌عنوان قابلیت اتکا برای توسعه اقتصادی و فعالیت‌های تولیدی و صنعتی نخواهد داشت. بنابراین بازار سرمایه تنها بازار جایگزینی است که باید با هماهنگی‌های کارشناسی شده، نقش خود را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

عشقی نژاد در خاتمه ضمن اشاره به تأکید آقای رئیسی به حمایت از تولید، گفت: رونق تولید، فرایندی است که مقدمه و مؤخره‌ای دارد و باید در تک‌تک بخش‌های این فرآیند، رفتاری که در چارچوب استاندارد تولید قرار دارد و منجر به رونق تولید می‌گردد، توسعه یابد. این رونق تولید هم در بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. اتفاقاتی مثل تسهیل فرآیند فروش و صادرات شرکت‌ها و عدم قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از رانت و... موجب افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد و طبیعی است که با رشد سودآوری شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران هم رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهند داشت.


  • بیشتر بخوانید: 

FATF و چالش کفایت سرمایه بانک‌ها

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حرکت نمادین اقای رئیسی و سیگنالی به "بورس"

بورس با رئیسی ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

بورس با رئیسی ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رانندگی در جاده مه زده «بورس»

ارسال نظر
نظرات بینندگان
زاغارت
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
این نوسان سازی 2% در بورس بکام دیوید بکام
از اون موقعی که پای نوسانساز های حاکمیتی در قالب بازارساز به بورس باز شده شاهد نوسانات حول و حوش 2% هستیم
در یک اقدام خداناپسندانه مدیریت بورس دست در دست کارگزاریهای بورسی ، بدون دلیل از هر معامله 1.3% به جیب میزنن به اسم مالیات و حق الزحمه
پس هر روز معاملات رو در همین سطح نگهمیداریم که سیخ نسوزه ، کباب مهم نیست
یه بازی صعود و نزول و بعد چند ساعت معکوس
یه عده ای رو به تله انداخته و از معامله بدون سود اونها ما سود خودمون رو میبریم
کی بود کی بود من نبودم