بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!

چرا خودروسازان در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستند!
خودروسازی ما در تیررس تحریم ها قرار دارد و چه بسا اگر صنعت خودرو در کشور ما به جای تمرکز بر داخلی سازی، اقدام به مونتاژ خودرو می کرد، با شروع تحریم ها، کارخانجات خودروسازی ناچار به تعطیلی بودند.
کد خبر : ۲۴۶۶۱۷

چرا در درآمدزایی، از ترکیه عقب هستیم

به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که صنعت خودروسازی در کشور ما و ترکیه، عمر تقریبا یکسانی دارد، وضعیت سودآوری این صنعت در دو کشور قابل قیاس نیست. خودروسازان بزرگ کشور ما بار زیان انباشته هنگفتی را به دوش می کشند. حال آنکه ترکیه از محل صادرات خودروهای مونتاژ شده خود سالانه ۵.۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

امیرحسن کا‌کایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مقایسه صنعت خودرو در کشور ما و ترکیه، اساسا مقایسه درستی نیست. نکته اینجاست که خودروسازی ما در تیررس تحریم ها قرار دارد و چه بسا اگر صنعت خودرو در کشور ما به جای تمرکز بر داخلی سازی، اقدام به مونتاژ خودرو می کرد، با شروع تحریم ها، کارخانجات خودروسازی ناچار به تعطیلی بودند. فراموش نکنید که به محض تحریم، حتی چینی ها حاضر به همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ما نبودند. ضمن اینکه ما با چالش کمبود ارز هم مواجه هستیم و در صورت تعطیلی خودروسازی در کشور، امکان تامین نیاز بازار خودرو در کشورمان از طریق واردات نبود.

وی افزود: رشد خودروسازی و تولید خودرو رقابتی، در گرو زنجیره تامین جهانی است اما؛ خودروسازان ما در زنجیره جهانی تامین و توسعه تکنولوژی نیستند. کشور ما سیاست های خاص خود را دارد و باید تبعات این سیاست ها را بپذیریم. اقتصاد خودرو و هزینه های نوآوری به گونه ای است که در یک اقتصاد بسته و جزیره ای جواب نمی دهد. پس صنعت خودروسازی ما در این شرایط، چاره ای جز داخلی سازی، ولو به قیمت تحمیل زیان یا تولید خودروهایی پایین تر از انتظارات مردم نداشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت صنعت خودرو در صورت رفع تحریم ها، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بوده ایم و فقط شدت تحریم ها متفاوت بوده است‌‌. با این سیاست، مونتاژکاری تطابق ندارد و باید روی داخلی سازی و توسعه برخی فناوری های راهبردی در کشور خودمان نداریم. این به معنای همکاری با شرکای خارجی نیست و هر زمان امکان و فرصت همکاری با خارجی ها بود، به آن حوزه هم توجه خواهیم داشت. مونتاژکاری اگرچه ارزش افزوده بالایی دارد، ولی این استراتژی در بلندمدت، استراتژی اقتصادی مناسبی نیست و باید اوضاع سیاسی کشور را هم در نظر داشت و طوری برنامه ریزی و تولید کرد که تحریم ها، کمترین آسیب را برای بازار خودرو کشور به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آزادسازی قیمت خودرو نیازمند عزم ملی است

۲ نکته مغفول مانده قبل از آزادسازی قیمت خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نکته مغفول مانده قبل از آزادسازی قیمت خودرو

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سینا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
مشکل اصلی خودروسازهای ایرانی سیستم مدیریت دولتی است. برای مثال به دلایل سیاسی اقدام به سرمایه گذاری در خط تولید سوریه، ونزوئلا و سنگال کردند که هر سه به فنا رفت. همچنین تقسیم سودهای هنگفت در زمان رونق اوایل دهه 80 به جای سرمایه گذاری اشتباه بود. شرکت های فناورانه مثل اپل اصلا سود تقسیمی ندارند و با افزایش قیمت سهمشان به سرمایه گذاران سود می دهند.