بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز عنوان کرد:

افزایش نرخ دارو لازم است/رشد 15 درصدی سودآوری دارویی ها

صنعت دارو طی 10 سال گذشته به استثنای سال 92 که با رشد سود بیش از 100 درصدی همراه شد، از روند پایدار و یکنواخت 10 تا 15 درصدی در افزایش سودآوری خود برخوردار بوده است.
کد خبر : ۱۲۷۹۴۹
نویسنده :
کیوان فر
از نظر سودآوری در میان صنایع مختلف در دنیا، صنعت دارو یکی از سودآورترین صنایع پس از نفت، گاز و پتروشیمی است که این موضوع توجه بسیاری از سرمایه گذارانی که در بازار سرمایه حضور دارند را به خود جلب کرده است تا از محل آن بتوانند برگشت های مناسبی از سرمایه های خود داشته باشند. در این شرایط احتمال افزایش نرخ برخی داروها و در نتیجه رشد سودآوری شرکت های فعال در حوزه دارو وجود دارد.

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: صنعت دارو طی 10 سال گذشته به استثنای سال 92 که با رشد سود بیش از 100 درصدی همراه شد، از روند پایدار و یکنواخت 10 تا 15 درصدی در افزایش سودآوری خود برخوردار بوده است.

شیرازی افزود: در حال حاضر نیز شرکت های دارویی عملکرد مناسبی را طی دوره سه ماهه از خود به نمایش گذاشته اند و ریسک خاصی متوجه آنها نیست.

وی از احتمال افزایش نرخ دارو طی شش ماهه دوم سال جاری سخن گفت و اظهار داشت: این احتمال می رود که طی نیمه دوم امسال افزایشی در نرخ ها محقق گردد که میزان آن برای هر محصول دارویی متفاوت خواهد بود.

وی در خصوص کاهش ریسک های پیرامون صنعت دارو تصریح کرد: با توجه به اینکه خرید مواد اولیه خارجی طی سال جاری همانند سال گذشته با ارز مبادله ای صورت می گیرد، افزایشی در هزینه ارزی شرکت های دارویی رخ نداده است؛ افزون بر اینکه به واردات دارویی های خارجی که مشابه داخلی دارند، ارز مبادله ای تخصیص داده نمی شود. از این رو داروهای وارداتی توان رقابت با تولیدکنندگان داخلی را ندارند.

از این رو دارو صنعت کم ریسکی است و با توجه به افزایش بخشی از نهاده های قیمت تمام شده تولید همچون هزینه دستمزد و سرباز، لازم به نظر می رسد تا در نرخ ها بازنگری صورت گیرد تا رشد هزینه ها جبران شود.

این کارشناس صنعت دارو با ابراز خوش بینی نسبت به رشد قیمت انواع محصولات دارویی، تأکید کرد: طی سال گذشته شرایط اقتصادی ایران موجب شد که از نظر مقداری میزان تولید این نوع محصولات کاهش یابد، اما طی سال جاری با سیاست های دولت و مجلس، بودجه بهداشت و درمان افزایش یافته و با توجه به این امر افزایش مقداری تولید نیز افزون بر افزایش ریالی آن پیش بینی می شود که نکته ای مثبت برای سهام دارویی است.

شیرازی حداقل نرخ رشد سود شرکت های دارویی را 15 درصد عنوان کرد و افزود: این امکان وجود دارد که این رقم در برخی از شرکت های فعال این صنعت به 40 تا 50 درصد در سال جاری نیز افزایش یابد.

وی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: شرکت های این گروه افزون بر افزایش میزان تولید با ظرفیت کنونی، امکان تغییر سبد محصولات تولید و عرضه داروهای گران قیمت تر و با حاشیه سود بیشتر را نیز دارا می باشند که این تغییرات همواره بر مبنای تقاضای موجود در بازار مصرفی اعمال می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر