بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

کاهش نرخ بهره بانکی برگ برنده بورس در ماه های آتی

بالا رفتن نرخ بهره بانکی خود معلول عوامل دیگری بود چرا که با اعمال تحریم های خصمانه بین المللی علیه سیستم بانکی کار نقل و انتقال پول با دشواری روبرو شد و فعالان اقتصادی برای جابجایی پول مجبور شدند به روش هایی روی بیاورند که موجب بالا رفتن نقدینگی در گردش می شد و این مسئله در کنار بالا رفتن نرخ تورم، تقاضا برای وام بانکی را افزایش داد و در نتیجه نرخ تسهیلات رشد بی سابقه ای داشت و به رقم هایی رسید که تقریبا هرگونه فعالیت اقتصادی را فاقد توجیه می نمود.
کد خبر : ۱۶۴۱۷۶
نویسنده :
حسینی

یکی از مهمترین متغیر هایی که نقش زیادی در شکل گیری بحران اقتصادی طی چند سال اخیر داشت و زمینه ساز بسیاری از مصائب اقتصادی شد، بالا رفتن میزان سود تسهیلات و سپرده بانکی بود. چرا که بالا رفتن هزینه پول، افزایش هزینه های مالی را برای بنگاه های تولیدی و خدماتی به همراه آورد و از سوی دیگر با جذاب شدن بازار پول همه چیز به ضرر بازار سرمایه رقم خورد.

عضو هیئت مدیره کارگزاری اردیبهشت ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار بورس نیوز ادامه داد: بالا رفتن نرخ بهره بانکی خود معلول عوامل دیگری بود چرا که با اعمال تحریم های خصمانه بین المللی علیه سیستم بانکی کار نقل و انتقال پول با دشواری روبرو شد و فعالان اقتصادی برای جابجایی پول مجبور شدند به روش هایی روی بیاورند که موجب بالا رفتن نقدینگی در گردش می شد و این مسئله در کنار بالا رفتن نرخ تورم، تقاضا برای وام بانکی را افزایش داد و در نتیجه نرخ تسهیلات رشد بی سابقه ای داشت و به رقم هایی رسید که تقریبا هرگونه فعالیت اقتصادی را فاقد توجیه می نمود.

علی اصغر مهری زاده ادامه داد: در چنین فضایی هزینه های تامین نقدینگی در صورتهای مالی اکثر شرکت ها به خصوص شرکت های واردات محور رو به فزونی نهاد و این در حالی بود که به دلیل شرایط رکودی این بنگاه ها با مشکل فروش نیز روبرو بودندکه برآیند این مشکلات موجب شد تا اکثر شرکت های فعال در بازار سرمایه یکی دو سال اخیر را با مشکل کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم کنند و با کاهش سودآوری روبرو گردند.

وی افزود: اما خوشبختانه اجرای برجام و رفع مشکلات مبادلات بانکی با خارج از کشور کم کم در حال تأثیر گذاری است به طوری که شنیده می شود امکان گشایش اعتبارات LC ده درصدی و همچنین پرداخت اعتباری مدت دار مبلغ کالای خریداری شده برای واردکنندگان فراهم شده که در نتیجه این امر نیاز به نقدینگی شرکت های واردات محور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و گره از مشکلات بسیاری از شرکت های بورسی باز و راه رشد این بنگاه ها را هموار خواهد کرد.

مهری زاده در ادامه با اشاره به وعده های مسئولین در ارتباط با کاهش نرخ سود بانکی در ماه های آتی گفت: اگر کاهش نرخ سود در چند ماه آتی رخ دهد قطعا این موضوع به نفع بازار سرمایه رقم خواهد خورد چرا که در پی آن بسیاری از شرکت ها به خصوص مجموعه هایی که هزینه های مالی بخش زیادی از سود عملیاتی آنها را به خود اختصاص می دهد از این ناحیه تأثیر خوبی می پذیرند و این مسئله می تواند موجب افزایش سودآوری آنها گردد و اقبال سرمایه گذاران را برای آنها به ارمغان آورد.

وی همچنین کاهش سود بانکی را از جهت حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه نیز موثر خواند و افزود:کاهش نرخ بهره موجب تنزل جذابیت بازار پولی می شود در نتیجه مقداری از نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر خواهد شد. از مشخصه های نقدینگی که به موجب شرایط جدید به سمت بازار می آید آن است که به دنبال سهم هایی با بنیاد که توان ساخت سود هایی با کیفیت نظیر سود های بانکی را دارد، خواهد رفت و این شرکت ها را مورد توجه قرار خواهد داد از همین رو شرکت های بنیادی را باید کاندیدای اصلی صعود در ماه های آتی بازار دانست.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان صحبت خود با اشاره به احتمال کاهش نرخ تورم تا پایان سال جاری و در نتیجه تداوم روند کاهشی نرخ سود بانکی، روزهای خوبی را برای بازار سرمایه در سال جاری به خصوص در شش ماهه دوم سال پیش بینی کرد و سرمایه گذارانی را موفق دانست که برای هماهنگی با تغییرات ایجاد شده در فضای اقتصادی سرعت عمل بیشتری داشته باشند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
GERMANY
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
جناب بورس نیوز
برگ برنده ی بورس در ماههای آتی نرخ سود بانکی نیست

خرج نکردن پول ملت در دیگر کشورها ، عدم دخالت دولت در بازار سرمایه ، دست کشیدن از چپاول اموال سهامداران و اختلاسهای بیشمار ، مسئولیت پذیری مسئولان ، آزاد بودن اقتصاد برای همه نه یک گروه خاص ، پایان دادن به این دعواهای جناحی تهوع آور ، بودن وزرایی باکفایت و کاربلد در 3 گروه اقتصاد ، صنعت و معدن و نفت ، و بسیاری دلایل دیگر که چون شما قطعا برنمیتابید و سانسور میکنید نوشتن نداره
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کسی به وعده مسئولین برای پایین آوردن بهره بانکی طی ماههای آتی اعتماد نمیکنه، چرا که بارها و بارها وعده های پوچ آنها مردم را دلزده و دلسرد کزده! تا وقتی دولت بدهیش را به بانکها نپردازد بهره بانکی کاهش چشمگیری پیدا نمیکند زیرا پول سپرده های مردم همان پولی است که دولت از بانکها گرفته و فعلا هم توانایی پس دادنش را ندارد و اگر بهره را کاهش چشمگیر بدهند و مردم بخواهند سپرده هایشان را از بانکها بیرون بکشند در واقع دولت باید اول بدهیش را به بانکها بپردازد تا بانکها پول مردم را پس بدهند. پس کاهش بهره چنان با تاخیر و در اندازه های کوچک صورت میگیرد که کسی رقبت بیرون آوردن پولش از بانک را نداشته باشد. بقیه این گفته ها حرف است و وعده پوشالی که در گذشته هم بارها آنها را از آقای طیب نیا شنیده ایم ولی هیچکدام عملی نشدند.
بازنشسته
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
افرین .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
با سلام مواردی که علی شاه اشاره کرده در صورتیکه درست باشد فاجعه است امیدوارم اینگونه نباشد
غلامی
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
رضا جان برادر ، ایرانی؟؟؟؟
خوابی؟؟؟؟
اصلا زنده ای؟
اینهایی که علی شاه گفت نتها 10 درصد وضع موجو کشور می باشد و مابقی نیز از درک ملت خارجه!
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
در این قمارخونه رو ببندین خیال همه راحت بشه.