تعداد بازدید : ۸۹۸
کد خبر : ۱۸۸۹۷۵
عضوهیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با بورس نیوز؛
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
صنعت خودروسازی ایران دارای قدمتی بیش از نیم قرن بوده و در این سال‌ها فرازو نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته اما در حال حاضر این صنعت با مشکلات ناشی از تحریم، کمبود قطعه و افزایش قیمت بی رویه خودروها مواجه بوده ازسویی دیگر حضور دلالان در این عرضه نیز موجبات افزایش قیمت بی‌رویه خودرو را فراهم کرده است.

افزایش زیان خودروساز به دلیل مقاومت دولتی‌ها / خودروساز به حمایت نیاز دارد

  امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو به بورس نیوز گفت: کمبود قطعه خودروسازان ناشی از مشکلات بلندمدت بوده که سرمایه‌گذاری نادرست نیز موجبات نقص در زنجیره را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش و نوسان نرخ ارز نیز شرایط را برای ایجاد مشکلات موجود در صنعت خودرو فراهم کرده است، افزود: قرار بود ارز4200 تومانی برای خرید قطعات و مواد اولیه اصلی وارداتی این صنعت به میزان کافی تخصیص یابد اما نه تنها این امر اجرا نشد بلکه همزمان قیمت مواد اولیه داخل کشور نیز افزایش یافت.

کاکایی ادامه داد: افزایش بی رویه نرخ مواداولیه موجبات ایجاد مشکل در برنامه ریزی و سفارش گذاری شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی را فراهم کرده است.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه دولت در راستای کنترل مصرف ارز قوانینی را برای گمرک در نظر گرفت، افزود: اجرایی این قوانین موانع و اختلالاتی را در روند تولید شرکت‌های خودروسازی ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های خودروسازی هر سه ماه یکبار سفارش گذاری انجام می‌دهند، ادامه داد: در طول این مدت به تدریج محصول را دریافت و پول خودرا به شرکت خارجی پرداخت می‌کردند اما براساس قوانین گمرکی جدید باید مدارک و مستنداتی از شرکت‌های واردکننده دریافت شود که این امر موجبات تاخیر در فرآیند دریافت و کمبود مواد اولیه در بازار را فراهم کرده است.

کاکایی افزود: به تبع اعمال تحریم‌ها قطعه‌سازان نیز باید اقداماتی را در راستای دور زدن تحریم‌ها انجام دهند اما این امر نیز نیازمند صرف زمان و هزینه‌های گزاف است.

وی با بیان اینکه ازسویی دیگر دولت موانعی را در راستای افزایش قیمت خودرو به طورمنفی ایجاد کرده است، ادامه داد: این امر زمینه ای را برای زیان خودروسازان و قطعه‌سازان فراهم کرده است.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اکثر قطعه‌سازان در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، افزود: اکنون این شرکت‌ها متحمل زیان‌های فراوانی هستند.

کاکایی با بیان اینکه تحریم‌ها موجبات توقف واردات مواد اولیه خودروها را فراهم کرده است، ادامه داد: در این شرایط تولید برخی از خودروهای جدید نیز متوقف شد.

وی با بیان اینکه حتی برای تولید برخی از خودروهای داخلی نیز از قطعات خارجی استفاده می‌شود، گفت: قطعه‌سازان برخی از قطعات را از دیگر کشورها وارد می‌کنند از سویی دیگر فناوری‌های مربوط به ساخت خودرو در داخل کشور نیز باید توسعه یابند .

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید شرکت‌های خودروسازی در راستای دورزدن تحریم‌ها اقداماتی را انجام دهند اما این روند به کندی انجام می‌شود از سویی دیگر انتقال فناوری به داخل کشور نیز به دلیل عدم توجه کافی مسئولین با تعویق مواجه شده است.

کاکایی خاطرنشان کرد: اقتصاد نابسامان این صنعت موجبات کمبود قطعه و در نهایت کاهش تولید را فراهم کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گمرک شرایط را برای واردات تجهیزات را فراهم کرده است،گفت: در ابتدای سال جاری قرار بود که دلار 4200 تومانی به واردات این تجهیزات تخصیص یابد بنابراین مقدار کمی از این ارز به واردات تعدادی از خودروها اختصاص یافت اما به دلیل محدودیت‌های اعمال شده مسیر عادی قفل شد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: مسیر عادی مسیری بوده که شرکت‌های معتبر سالهاست براساس آن فعالیت می‌کنند و پس از خرید ماده اولیه ال‌سی باز می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها نیز به دلیل اعتبار زیاد ال‌سی باز نمی‌کردند، افزود: شرکت‌هایی که صادرات انجام می‌دهند نیز پول خود را پس از صادرات محصول پرداخت می‌کردند اما گمرک در این زمینه قوانینی در نظر گرفت که به موجب آن بوروکراسی‌هایی ایجاد و فرآیند تحویل ارز نیز با مشکلاتی مواجه شد.

کاکایی با اشاره به اینکه این امر یکی از دلایل تعلل خودروسازان برای پرکردن انبارها نیز محسوب می‌شود،ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا مردادماه زمانی طلایی برای خودروسازان محسوب می‌شود اما گمرک با ایجاد محدویت و اعمال قوانین و مقررات جدید موجبات از دست رفتن آن را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه بازگشت ارزهای صادراتی یکی دیگر از مشکلات صنعت خودروسازی محسوب می‌شود، افزود: کنترل نرخ ارز توسط دولت و نیز دلار 4200 تومانی موجبات آسیب به این صنعت را فراهم کرد.


ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
چه حمایتی بخور ببرشون کم کنن کم حمایت شدن مگه همیشه اویزونن
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

پارس خزر به ازای هر سهم 800 ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنعتی پارس خزر (سهامی عام) در ساعت 15 مورخ 1398/04/13 با حضور صاحبان 92/88 درصد از کل سهام و با نمایندگان تام‌الاختیار آنان در محل قانونی شرکت تشکیل شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: