بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
کارشناس بازار ارز در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

پائین نگاه داشتن مصنوعی نرخ ارز ممنوع

کارشناس بازار ارز گفت: نباید ضمن مطرح کردن شعار تعدیل و متعادل کردن نرخ ارز اقداماتی در راستای سرکوب نرخ و پائین نگاه داشتن مصنوعی آن انجام شود.
کد خبر : ۱۹۰۰۷۳

به گزارش بورس نیوز، براساس آخرین گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد تولید ایران در سال 98 کاهش می یابد از سویی دیگر بسیاری از کارشناسان نیز از سال‌جاری به‌عنوان سال سخت برای بخش تولید یاد می‌کنند که در صورت تحقق این امر رشد اقتصادی نیز میسر نخواهد شد اما باتوجه به نام گذاری سال جدید بعنوان سال رونق تولید متولیان صنعتی کشور سعی دارند اقداماتی را در راستای واقعی شدن نرخ ارز انجام دهند که به تبع آن تحقق این شعار نیز امکان پذیر شود.

در این خصوص اصغر سمیعیزفرقندی کارشناس و تحلیلگر بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز گفت: علامت های صحیح یکی ازمهم ترین آرزوها برای اقتصاد کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت ها واقعی باشد،دست اندر کاران اقتصاد نیز گمراه نمی شوند همچنین موجبات رونق تولید ، مهار تورم و کاهش نرخ بیکاری و بهره نیز فراهم می شود بنابراین تا زمانی که تصمیمی درخصوص تک نرخی و واقعی شدن قیمت ارز و حامل های انرژی گرفته نشود اجرای اصلاحات اقتصادی بیشتر شبیه به یک شوخی خواهد بود.

سمیعی با اشاره به نامگذاری سال 98 به سال رونق تولید،افزود: در این زمینه باید اقدامات لازم انجام شود.
کارشناس بازار ارز، افزود: واردات کردن کالا با ارز ارزان مانعی در مقابل رشد تولید محسوب می‌شود از سویی دیگر نمی توان انواع فشارها را به تولید کنندگان وارد کرد اما انتظار احداث کارخانه‌های جدید را داشت.

سمیعی زفرقندی ادامه داد: نمی توان قیمت محصولات را به تولید کنندگان تحمیل کرد و انتظار افزایش بهبود سطح کیفی کالاها را داشت.

وی با اشاره به اینکه درصورت حمایت از واسطه‌گری و دلالی نباید توقع پیشرفت تولید را نیز داشت، گفت: نباید شعار مهار تورم را مطرح اما از سویی دیگر با چاپ اسکناس بیش از قابلیت جذب و خلق پول به تبع بهره‌های بالا موجبات افزایش تورم را فراهم کرد.

کارشناس بازار ارز افزود: نباید ضمن مطرح کردن شعار تعدیل و متعادل کردن نرخ ارز اقداماتی در راستای سرکوب نرخ و پائین نگاه داشتن مصنوعی آن انجام شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر