بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
وزیر اقتصاد در همایش بین المللی آینده جهان اسلام؛

سهم ما ازتولید ناخالص، تنها ۱۵.۳ درصد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: چرا سهم ما از تولید ناخالص جهان، با وجودی که ۲۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل داده‌ایم، باید تنها ۱۵.۳ درصد باشد.
کد خبر : ۱۹۰۸۸۱

سهم ما ازتولید ناخالص، تنها ۱۵.۳ درصد

به گزارش بورس نیوز، فرهاد دژپسند سخنانی در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی با بیان اینکه تحقق جامعه مهدوی از جمله اهداف مسلمین جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این جامعه را، باید واجد شرایطی دانست که از جمله مهم‌ترین آن عدالت‌افزایی همراه با رشد اقتصادی بالا است.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای اسلامی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بعضا در شرایط نامساعدی هستند. چند سوال پیش می آید. ابتدا اینکه چرا کشورهای اسلامی با بهره‌مندی از منابع سرشار طبیعی و خدادادی، باید شاهد چنین وضعیت نابسامانی به لحاظ اقتصادی باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: چرا سهم ما از تولید ناخالص جهان، با وجودی که ۲۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل داده‌ایم، باید تنها ۱۵.۳ درصد باشد.

دژپسند بیان کرد: همچنین باید روشن شود که چرا با وجود آن که کشورهای جهان اسلام، ۲۵ درصد وسعت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، از ۱۴۰۰ میلیارد دلار «سرمایه گذاری مستقیم خارجی جدید»، تنها ۱۰۷ میلیارد دلار، یعنی حدود 7 درصد این رقم، در این گروه انجام شده است.

وی تاکید کرد: دلایل وضع موجود، به نظر من روشن است؛ و آن این است که ما تا به حال، از اهمیت ظرفیت‌های انسانی و طبیعی و بویژه منابع سرشار زیرزمینی خود غافل بوده‌ایم و به همین خاطر هم‌ نتوانسته‌ایم از محل این منابع خلق ثروت کنیم.

وزیر اقتصاد تعیین پول واحد، تشکیل اتحادیه‌ها در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی، انعقاد قراردادهای مالی و پولی، راه‌اندازیِ نظام تامین مالی، شبکه بانکیِ پیوسته و توسعه متقابل و متشکل تجارت بین کشورهای اسلامی را از جمله راه‌های تسهیل در توسعه این کشورها عنوان کرد.

دژپسند با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان با نقش‌آفرینی آسیا و با محوریت چین است، از کشورهای اسلامی خواست، با الگوبرداری از ایده دولت چین در راه اندازی پروژه «یک پهنه، یک راه»، نقش خود را در جهانِ قرن بیست و یکم ایفا کنند.

وزیر اقتصاد گفت: ما در جهان اسلام، یک برند معتبر «غذای حلال» داریم که اگر همه کشورهای اسلامی، حول این محور حرکت کرده و به عنوان مثال، کشاورزی و دامپروری خود را در این راستا، متمرکز و ساماندهی کنند، می‌توانیم ارزش‌افزوده بسیار زیادی خلق کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر