بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

ابتدا از بازار قرمز شروع کنیم

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: به جای این که هر سه بازار زرد، نارنجی و قرمز را به یک باره وارد رقابت Dark کنیم، ابتدا از بازار قرمز شروع کنیم که شامل تعداد سهام کمتری است.
کد خبر : ۱۹۲۲۱۶

به گزارش بورس نیوز، روح الله میرصانعی درباره وجود حدود ۲۰۰ شرکت در سه تابلوی بازار پایه فرابورس و شرایط مختلف این شرکت‌ها اظهار کرد: نبود اطلاعات کافی از این شرکت‌ها برای ایجاد شرایط تصمیم‌سازی صحیح سرمایه‌گذاران زمینه را برای جولان برخی سودجویی‌ها فراهم می‌کند که این مساله ضایع شدن حقوق سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران ناآشنا با دانش سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد.

وی افزود: حرکت تدریجی راهی برای اجرای بهتر این قانون است. البته ممکن است سرمایه‌گذاری که تاکنون در این شیوه معامله نکرده دچار اضطراب شود و نتواند به سرعت با این قانون که البته به نفع وی نیز هست ارتباط لازم را برقرار کند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: پیشنهاد من این است که به جای این که هر سه بازار زرد، نارنجی و قرمز را به یک باره وارد رقابت Dark کنیم، ابتدا از بازار قرمز شروع کنیم که شامل تعداد سهام کمتری است. بازار نارنجی نیز فقط در پیش‌گشایش مشمول این قانون شود و خود معاملات آن عادی انجام شود و فعلا داد و ستد در بازار زرد مانند بورس و فرابورس عادی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط واکنش‌ها نیز کمتر خواهد بود و امکان بیشتری برای رسیدن به نتایج مثبت این فرآیند ایجاد می‌شود.

میرصانعی با تاکید بر دغدغه ارکان بازار سرمایه برای ایفای نقش بهینه نظارتی خود در بازارها یادآور شد: سرمایه‌گذاران در برخورد با هر دستورالعمل و شیوه جدید مقاومت‌هایی دارند و همچنین دغدغه‌هایی برای آنها ایجاد می‌شود. بنابر این باید برای شفاف سازی و کاهش این دغدغه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: لزوم فرهنگسازی و افزایش دانش سرمایه‌گذاری در کنار اجرای شیوه‌های نظارتی مهم بوده و برای اجرای بهتر تصمیم‌های گرفته شده باید نهاد تصمیم‌ساز با انعطاف بیشتری حرکت کند تا به سرمایه‌گذاران امکان آشنایی با شیوه جدید معاملات داده شود.

وی تاکی کرد: اجرای شیوه مخفی شدن سفارشات خرید و فروش یا همان معاملات Dark را در بازار پیش‌گشایش اغلب بورس‌ها مکانیسمی برای جلوگیری از دستکاری بازار است.

میرصانعی: البته این معاملات در این بورس‌ها تنها در زمان پیش گشایش Dark است و در معاملات عادی Dark نیست،اما به طور کلی اگر بخواهیم به این سمت برویم پیشنهاد من این است که باید خیلی تدریجی حرکت کنیم تا شرایط برای معامله گران قابل هضم شود.زیرا سرمایه‌گذاران ما به چنین روشی عادت ندارند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر