بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
آنچه دور از انتظار نیست، اصلاح قیمت ها در بسیاری از سهم‌های کوچک و حبابی در روزهای آتی است که شاید استارت این امر را بتوان در معاملات روز جاری مشاهده کرد.
کد خبر : ۱۹۴۰۳۵


عنوان گزارش : گزارش پیش گشایش پنجم مرداد ماه 1398

آنچه در آخرین روز معاملات گذشت :

به گزارش بورس نیوز، رشد 1586 واحدی شاخص بورس در روز چهارشنبه هفته گذشته عمدتا مدیون معاملات مثبت هلدینگ های پتروشیمی نظیر فارس، تاپیکو، نمادهای پالایشگاهی شتران، شبندر، شبریز بود. پس از انتشار گزارش های مناسب شرکت های پتروشیمی در روزهای اخیر و رشد اکثر نمادهای این گروه در هفته گذشته، افزایش عرضه ها در روز معاملاتی قبل نیز چندان دور از انتظار هم نبود.

اخبار سیاسی

شاید مهمترین خبر سیاسی را در روز گذشته بتوان اظهارات علی اکبر صالحی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی دانست که نشان دهنده عدم عقب نشینی ایران از مواضع هسته ای صلح آمیز حتی در روزهای پر تنش بین المللی است.

اتمام طراحی‌ جنبه‌های مختلف نوسازی راکتور اراک شامل طراحی مفهومی، تفصیلی، جزئی، نقشه‌ها و ...، همچنین مشخص کردن ابعاد تجهیزات، سفارش برای تامین تجهیزات داده شده و در حال آماده شدن از مهمترین اظهارات ایشان در روز گذشته بود.

از دیگر اخبار با اهمیت حوزه بین المللی و سیاسی در روز گذشته می توان به اخبار منتشره در خصوص نقش سوئد در رایزنی های میان ایران و انگلستان اشاره کرد.

روز گذشته وزیر خارجه سوئد در این زمینه گفت: استکهلم در حال پیشبرد مذاکراتی در سطوح مختلف با مقامات ایران و انگلیس و دیگر طرفهای مربوطه است. ما امیدواریم یک راه حل برای این مساله پیدا کینم و تنش ها را کاهش بدهیم.

سخنگوی وزارت خارجه سوئد افزود: استکهلم نگران شرایط در تنگه هرمز است. برای سوئد و اتحادیه اروپا آزادی کشتیرانی محافظت شده بسیار حیاتی است.

اقتصاد کلان :

از مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد ایران در روزهای گذشته می توان به گزارش بلومبرگ در خصوص ادامه صادرات نفت ایران به چین اشاره کرد. بر اساس این گزارش و همچنین بر مبنای گزارش منتشر شده گمرک چین، این کشور در ماه ژوئن 855 هزار تن نفت از ایران وارد کرده که معادل روزانه 209 هزار بشکه بوده است.

اگرچه میزان تناژ واردات چین از ایران چندان جالب به نظر نمی رسد اما اقدام  چین در خصوص عدم رعایت تحریم های آمریکا علیه ایران در خصوص واردات نفت ایران در نوع خود بسیار با اهمیت و امیدوارکننده است. شاید در ادامه روند چین در خرید نفت ایران در ماه های آتی نیز شاهد خرید نفت ایران از سوی کشور هند، ترکیه و برخی کشورهای شرق آسیا نیز باشیم.

از دیگر گزارش های امیدوارکننده و جالب توجه روزهای گذشته می توان به گزارش بازبینی شده صندوق بین‌المللی پول از کشورهای جهان و پیش‌بینی‌های مربوط به ایران برای سال‌های آینده اشاره کرد که بر اساس آن، اقتصاد ایران از سال آینده پس از دو سال، از رکود خارج می‌شود و رشد آن تا سال ۲۰۲۴، مثبت خواهد بود.

بر این اساس نرخ رشد اقتصاد ایران برای سال جاری میلادی منفی ۶ درصد پیش‌بینی شده اما برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران به ترتیب معادل ۰.۱۹۴ درصد، ۰.۸۵۸ درصد، ۰.۹۶۷ درصد، ۰.۹۷۳ درصد و ۱.۰۸۳ درصد باشد.

ظاهرا عملکرد قابل دفاع بانک مرکزی در مهار تورم و افزایش نرخ ارز، پس از رویترز حالا توجه صندوق بین المللی پول را نیز به خود جلب کرده است.

ارز و سکه :

پس از طی روزهایی هیجانی، رشد محسوس و بازگشت قیمت دلار از کانال 11.000 تومان به کانال 12.000 تومان، افزایش عرضه ها در بازار ارز روز پنجشنبه کشور قیمت دلار را تا محدوده 11900 تومان پایین آورد که این موضوع نشان دهنده عدم تمایل جدی دلالان برای ورود به این بازار داشت.

از سوی دیگر علیرغم آنکه شاهد کاهش قیمت طلا به واسطه کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی بودیم، شاید افزایش در حدود 3 دلاری قیمت جهانی هر انس طلا، محرکی برای افزایش نامحسوس طلا در روز جاری باشد.

بازارهای جهانی :

در بازارهای جهانی شاهد تثبیت قیمت نفتWTI در قمیمت 56 دلار بودیم همچنین قیمت هر اونس طلا نیز با بیش از 4 دلار افزایش به محدوده 1419 دلار بازگشت.

قیمت جهانی هر تن مس با کاهشی 0.8 درصدی، روی با کاهشی 0.08 درصدی و سرب نیز با کاهشی بیش از 2 درصدی معاملات خود در روز گذشته را پشت سر گذاشتند و به استقبال تعطیلات آخر هفته رفتند.

اخبار صنعت :

اظهارات وزیر صنعت در خصوص شرایط ایران خودرو و سایپا نیز در نوع خود جالب توجه بود . وزیر صنعت، معدن و تجارت طوری از فروش 1000 میلیارد تومان دارایی مازاد این دو شرکت صحبت نمودند که ظاهرا خبر ندارند که مشکلات این شرکت ها با مجموع زیان انباشته ای در حدود 20.000 هزار میلیارد تومان با این مبالغ رفع نمی شود.

رضا رحمانی در مورد واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ ایران‌خودرو و سایپا اظهار کرد: برای واگذاری باید وضعیت مالی این دو شرکت اصلاح شود که اصلاح وضعیت را آغاز کرده‌ایم و این بخشی از برنامه واگذاری آنها به شمار می‌رود.

وی گفت: واگذاری ایران‌خودرو و سایپا در سه قسمت قابل توجه است؛ اول اینکه املاک و اموال غیرتولیدی آنها باید واگذار شود. دوم؛ شرکت‌های وابسته به آنها باید واگذار شوند و سوم؛ مشکل وثیقه بودن آنها حل شود و خود دو شرکت به بخش غیردولتی واگذار شوند.

وی افزود: املاک و اموال غیرتولیدی دو خودروساز در تهران و جاهای دیگر که با وظایف ذاتی آنها همخوانی ندارد، باید واگذار شوند و این واگذاری شروع شده است و هر دو خودروساز بزرگ باید هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان از اموال مازاد خود را واگذار کنند که نقدینگی لازم برای تولیدشان فراهم شود و تولید تقویت شده و قطعات موردنیاز سفارش دهند.

کدال نگر:

از گزارش های ناامیدکننده و هشداردهنده کدال در روزهای گذشته می توان به تحقق مجدد زیان توسط شرکت حمل و نقل بین المللی فارس اشاره داشت که درست چند ماه پس از افزایش سرمایه ای چند صد درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، مجددا در مسیر شمول ماده 141 قانون تجارت قرار گرفت، اتفاقی که دیر یا زود برای اکثر شرکت هایی با چنین سازوکاری خواهد افتاد.

افزایش سودآوری عملکرد شرکت کوچک شهداب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از جدید ترین گزارشات منتشر شده در سامانه کدال بود که علیرغم افزایش این افزایش سود، قیمت های کنونی سهام این شرکت با چنین سودی تناسبی ندارد.

رشد بیش از 60 درصدی مبالغ فروش عملکرد 4 ماهه فولاد خراسان و رشد 41 درصدی این سرفصل در عملکرد 4 ماهه آلومینیوم ایران نیز از دیگر نکات قایل توجه گزارشات منتشر شده شرکت ها در روزهای انتهای هفته بود.

بازار امروز:

آنچه دور از انتظار نیست، اصلاح قیمت ها در بسیاری از سهام کوچک و حبابی در روزهای آتی است که شاید استارت این امر را بتوان در معاملات روز جاری مشاهده کرد. همچنین افزایش عرضه ها در نماد شرکت های حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی هم با توجه رشد محسوس و قابل توجه قیمت سهام این شرکت ها در روزهای هفته گذشته نیز می تواند از رخدادهای خبر ساز بازار امروز باشد.

کاهش شدید حجم معاملات مسکن ، عدم توانایی رشد قیمت ارز در روزهای آتی با توجه به احتمال انتشار خبرهای مثبت در خصوص حل برخی مشکلات نفتکش های ایران و انگلستان به عنوان بازاهای موازی با بازار بورس، چه بسا بسیاری از فعالان و سهامداران بازار بورس را به فکر شناسایی سودهای خود در سهام ریسکی و خرید سهام شرکت های بنیادی و یا حتی خروج از بازار سرمایه بیندازد که این موضوع می تواند زنگ خطری برای سهامداران تازه وارد باشد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش نرخ فروش گریبانگیر این مس‌ساز شد؛

سرخی از رخساره «فسرب» پرید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آستانه روز خبرنگار عنوان کرد:

ارتقاء اطلاعات جامعه حاصل تعامل صنعت و رسانه

ارسال نظر