بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
آنچه در مجمع پتروشیمی فجر مطرح شد؛

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
کد خبر : ۱۹۴۰۸۹

به گزارشبورس نیوز، غلامعلي زال خانی مدیرعاملپتروشیمی فجردر مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که با حضور 94 درصد سهامداران برگزارشد، گفت: در سال مالی 97، راه‌اندازیسامانه جامع تجارتایران باهمت و تلاش پتروشیمی فجر انجام شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته پرداخت 55 میلیون یورو از بدهی های ارزی این شرکت نیز پرداخت شد.

مدیرعامل پتروشیمی فجر افزود: پایداری شبکه برق منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و عدم قطعی کامل برق به مدت 3 سال، ساماندهی شغلی کارکنان و افزایش رضایتمندی، مذاکره با شرکت صنایع پتروشیمی وشورای رقابتدر مورد نرخ فروش محصولات برای افزایش رضایت مندی سهامداران،تشکیل کمیته حسابرسی، تلاش برای افزایش تولید برق وسود آوری160 میلیاردی با اجرای طرح بازیافت آب دورریز اسمز معکوس از مهم‌ترین دستاوردهای پتروشیمی فجر در سال 97 محسوب می شوند.

زال خانی با بیان اینکه تمام تلاش پرسنل این شرکت درراستای تامین پایداریوتیلیتیبرای واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انجام می‌شود، ادامه داد: از این رو خوشبختانه به‌واسطه تلاش شبانه‌روزی پرسنل شرکت طی سه سال گذشته قطعی کامل برق در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه تداوم حیات تمامی شرکت ها وابسته بهتامین قطعات یدکیآن ها است،گفت: ازطریق مکاتبات و رایزنی های انجام شده با مراجع قانونی و مقامات عالی سامانه جامع تجارت ایران برای صنایع مستقر درمناطق ویژه اقتصادیبه منظور واردات بدون استفاده از کارت بازرگانی راه اندازی شد .

زال خانی ادامه داد: تامین قطعات این مجتمع بالغ بر ۵ الی ۶ میلیون یورو است.

وی افزود: در راستای کاهش و کنترل ریسکنوسانات نرخ ارزهمچنین جلوگیری از تحمیل هزینه های نوسانات نرخ ارز نیز مدیریت شرکت مصمم به تسویه بدهی های ارزی از محل منابع داخلی و نقدینگی موجود است.

مدیرعامل پتروشیمی فجر خاطرنشان کرد:سود عملیاتیاین شرکت در سال گذشته بالغ بر ۷۷۷ میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از عملکرد خوب و مطابق برنامه در این دوره، تحقق میزان فروش مورد انتظار و همچنین مدیریت وکنترل هزینه هااست.

وی با اشاره به سود خالص 734 میلیارد تومانی پتروشیمی فجر در پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ ، گفت: این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.

براساس این گزارش، درادامه مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:


پیام هیات مدیره


با توکل بر خداوند بزرگ سال 97 را آغازنمودیم، سالی که با چالش ها و موفقیت های بزرگ به شرح ذیل پیش رو بوده است:

عدم تعدیل و افزایش نرخ های فروش محصولات شرکت توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سال 93 که در طی سال 97 با پیگیری های مستمر و اثربخش با محوریت مدیریت محترم هلدینگ خلیج فارس در حال نهایی شدن است.

عدم دسترسی به منابع ارزی جهت تامین قطعات ولوازم یدکی تجهیزات تولید

بخش نامه های محدود کننده تامین ارز و خرید کالا از طرف مراجع و نهادهای دولتی از جمله بانک مرکزی و وزارت خانه های صمت، اقتصادودارایی بدهی های بلندمدت ارزی به صندوق ذخیره ارزی و هلدینگ خلیج فارس و تاثیر آن بر عملکرد سود و زیان پایان سال شرکت که قسمت عمده ای از آن در سال مورد گزارش تسویه شده اند.

اتصال مجموعه نیروگاه های 1و2 در سال مورد گزارش در جهت ثبات و پایداری شبکه برق منطقه و جلوگیری از نوسانات حاصله و همچنین افزایش ظرفیت انتقال برق

ناهماهنگی در پرداخت های کارکنان با توجه به تنوع نوع استخدام و متعاقب آن افزایش نارضایتی در بین کارکنان قراردادی و پیمانکاری که با اجرای به موقع و دقیق طرح طبقه بندی مشاغل تا درصد بسیاربالایی رضایتمندی در بین اقشار مختلف کارکنان بوجود آمد و بسیاری از مشکلات خرد و کلان دیگر با تلاش شبانه روزی نیروهای متعهد، دلسوز و هوشیار خود توانستیم در جهت تعالی و ارتقا جایگاه پتروشمی فجر قدم برداشته و تک تک مشکلات و موانع مشروحه فوق حل و فصل و یا در حال نهایی شدن هستند.

مرور کلی بر جایگاه شرکت پتروشیمی فجر در صنعت و وضعیت رقابتی آن:

جهت صرفه جویی در هزینه های ساخت و همچنین ارتقای کیفیت عمل انتقال UTILITY به شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال 1377شرکت ملی صنایع پتروشیمیایران اقدام به تاسیس و به دنبال آن ساخت شرکت پتروشیمی فجر کرده است.

امروزه شرکت پتروشیمی فجر بزرگترین طرح تامین سرویس های حیاتی به صورت متمرکز ( UTILITY ) در ایران است. این مجتمع پیشرفته و مدرن، همانند یک قلب تپنده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دو ناحیه 1و2 در سایت 4 مستقر شده و عملیات تولید و انتقال سرویس‌های جانی به شرکت های مستقر در این منطقه را برعهده دارد.

شرکت پتروشیمی فجر تنها تامین کننده سرویس های حیاتی (UTILITY) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است. باتوجه به نوع محصولات و ماهیت فعالیت شرکت، محصولات تولیدی درفرایند تولید شرکت های مستقر در منطقه نقشی اساسی دارد و میزان تولید محصولات به رونق بازار محصولات پتروشیمی و میزان افزایش یا کاهش تولید دیگر مجتمع ها بستگی دارد.

انتظار می رود که با احداث و بهره برداری از طرح های جدید تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی در سنوات آتی به میزان تولید و فروش محصولات این شرکت افزوده می شود. شرکت پتروشیمی فجر در حال حاضر یوتیلیتی موردنیاز مجتمع های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که حدود 34 درصد صنعت پتروشیمی را شامل می شوند را تامین می کند.


استراتژی کلی شرکت

رهبری هزینه، توسه بازار، توسعه محصول، تعهد سازمانی

چشم انداز پتروشیمی فجر

حضور در بازار بازار انرژی کشورهای منطقه به منظور تحقق افزایش سود، پایداری تولید و رضایت ذینفعان که به برترین شرکت بورسی بازار انرژی در افق 1404 در حال بازنگری است.

ماموریت پتروشیمی فجر

شرکت پتروشیمی فجر از سال 1383 تاکنون یوتولیتی شرکت های مستقر د ر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خینی را برعهده دارد. در این مسیر به منظور افزایش سودآوری و رضیت ذینفعان جهت کسب سهم بیشتری از بازارهای هدف، نسبت به فروش برق مازاد برمصرف شرکت های مستقر در منطقه ویژه به کشورهای همسایه اقدام می کند.


ارزش های شرکت پتروشیمی فجر

رضایتمدی ذینفعان

مسئولیت پذیری و آینده نگری کارکنان

رشد و خلاقیت

شفافیت درارائه گزارش ها


بودجه شرکت برای سال مالی آتی


بودجه شرکت پتروشیمی فجر برای سال مالی منتهی به 29/12/98 براساس مصارف شرکت های مصرف کننده طبق قرارداد و پیش یبینی هزینه ها وحجم خرید ها و فعالیت ها برای سال آتی تنظیم شده است.به دلیل عدم ابلاغ نرخ های جانبی برای سال 98 سود خالص به طور دقیق قابل برآورد و محسابه نیست. دستورالعمل قیمت گذاری در اوایل خردادماه سال 98 به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام و شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید براساس مصوبه مذکور نرخ های فروش محصولات را به این شرکت اعلام کند. پیگیری های این شرکت از شرکت مذکور جهت ابلاغ نرخ های یوتیلیتی تاکنون منجر به نتیجه نشده و این شرکت به دلیل زمان اندک جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه با درنظر گرفتن کلیه جوانب احتیاط، فرمول شورای رقابت را برای محاسبه درآمدعملیاتی سال 97 اعمال کرده و براین اساس صورت‌های مالی را ارائه کرده لیکن از آنجایی که نرخ ها باید از جانب شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شود محاسبات صورتحساب های ارسالی برای مشتریان در سال مورد گزارش براساس نرخ های مصوب سال 93 بوده است.


گستره فعالیت شرکت:

تولید و تحویل سرویس های حیاتی شامل برق،بخار،اکسیژن، نیتروژن، هوای ابزار دقیق، هوای سرویس، آرگون، آبRO، آب DM، آب سرویس، آب بهداشتی، آب خوراک بویلر و همچنین تصفیه پساب های صنعتی و بهداشتی شرکت های تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی.


موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه

موضوع فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 2 اساسنامه، سرمایه گذاری در احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعیمرات و نگهداشت، تحقیقات، ازمایش، پژوهش، بسته بندی به منظور تولید و بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی، ،رآورده های فرعی، مشتقات نفتی به مواداولیه صنایع پایین دستی و انجام کلیه فعالیت های تولید، صنعتی، فنی، مهندسی، بازرگانی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور بوده با رعایت قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت اصلی شرکت طی سال مالی موردگزارش تولید و توزیع یوتیلیتی درمنطقه اقتصادی ویژه پتروشیمی است.

فعالیت فرعی:

تشکیل انواع شرکت ها و یا مشارکت با شرکت های دیگر در زمینه موضوع اصلی شرکت در داخل و خارج از کشور

مبادرت به خرید و فروش و معاملات بازرگانی داخلی و خارجی با موضوع اصلی شرکت

استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک ها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی

خرید و فروش سهام شرت های تولیدی و خدماتی

خریدو فروش اوراق بهادار

اخذ نمانیدگی،ایجاد شعبه و اعطا نمایندگی در داخل و خارج از کشور

انجام کلیه عملیاتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف شرکت لازم و مفید بوده و یا در جهت اجرای موضوع اصلی شرکت ضرورت داشته باشد.

سرمایه گذاری و مشارکت در صنایع منفردا و یا با سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه موضوع اصلی شرکت در داخل و خارج از کشور


سرمایه پتروشیمی فجر

سرمایه فعلی شرکت به مبلغ 6500 میلیاردریال شامل 6.500.000.000 سهم یک هزارریالی با نام تمام پرداخت شده است.

سرمایه شرکت از بدو تاسیس تاکنون به شرح ذیل است.


افزایش ۲۴ درصدی سود خالص


ترکیب سهامداران شرکت در تاریخ ترازنامه


افزایش ۲۴ درصدی سود خالص


شرکت پتروشیمی فجر از منظر بورس


شرکت پتروشیمی فجر به موجب مصوبه و صورت‌جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار در مورخ 4/12/93 در فهرست بازاردوم بورس اوراق بهادارتهران پذیرفته شد پس از تغییر شخصیت شرکت شرکت از سهامی خاص به عام و تغییر اساسنامه به شکل فرمت سازمان بورس، ایفای تعهدات و الزامات بورس و احراز موارد تعیین شده در مصوبه مذبور، شرکت پتروشیمی فجر در تاریخ 6/7/94 بعنوان چهارصدونودو پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش تامین برق،گازو آب گروه تامین برق، گاز، بخارو آب گرم و طبقه تامین بخاروآب گرم با کد 4011 و نماد بفجر در فهرست نرخ های تابلوی بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد پس از درج نماد و کشف قیمت اولیه به قیمت 11500 ریال برای هرسهم تعداد 200 میلیون سهم معادل 8 درصد از 10 درصد سهام تعهدشده برای نخستین بار در تاریخ 28/11/94 از طریق بورس اوراق بهادار عرضه شد.


افزایش ۲۴ درصدی سود خالص



وضعیت نقدشوندگی سهام شرکت:


افزایش ۲۴ درصدی سود خالص



صورت سودوزیان

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص



اطلاعات 3 ساله ترازنامه

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص


افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص



افزایش ۲۴ درصدی سود خالص


افزایش ۲۴ درصدی سود خالص


مهم ترین دستاوردهای شرکت پتروشیمی فجر تا سال 97

(1 دریافت گواهینامه استاندارد GC MARK جهت واحدهای تفکیک هوا

(2 اخذ مجدد گواهینامه ملی استقرار مدیریت امنیت اطلاعات ISMS مبتنی براستاندارد ISO27001 ازفضای تبادل از اطلاعات نهاد ریاست جمهوری

(3 اخذ مجدد گواهینامه استقرار سیستم مدیریت ISO17025:2005 از اداره استاندارد و تایید صلاحیت ازمایشگاه ایران

(4 کسب رتبه سه شرکت برتر ارزیابی مدل توانمندی فرآیندی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس



مصوبات مجمع


براساس رای گیری انجام شده در پایان مجمع مقرر شد سود 1200 ریالی به هر سهم اختصاص یابد همچنین حق حضور اعضای غیرموظف 15000000 ریال و پاداش هیات مدیره نیز 3500 میلیون ریال تعیین شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در فهرست نرخ بازار اوراق بدهی درج شد؛

درج دو نماد «مشهد ۰۱۱۲» و «مشهد ۱۴۱۲»

در چارچوب تفاهم کلی با کشور عراق صورت می گیرد؛

حجم مبادلات مالی ۲۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
باسلام خیلی عالی وشفاف بود باسپاس فراوان