بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

دونرخی بودن ارز، زنجیری به پای واحدهای تولیدی/ حذف دلار 4200 تومانی به نفع صنعت غذا!

در شرایط فعلی که امکان واردات کالا با ارز آزاد وجود ندارد تولیدکنندگان در راستای تامین مواد اولیه خود با صف های طولانی برای دریافت صلاحیت تخصیص ارز مواجه می شوند که در صورت تک نرخی شدن، واحدهای تولیدی از جمله تولیدکنندگان صنعت غذا با آرامش بیشتری می توانند واردات مواد اولیه مورد نیاز خودرا انجام دهند.
کد خبر : ۱۹۴۸۰۴

به گزارشبورس نیوز، صنعت غذا به‌عنوان یکی از صنایع پیشران از ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی فراوانی برخوردار بوده و نقش مهمی را در مسیر تحقق هدف‌گذاری‌های کلان ایفا می کند و به‌عنوان یکموتور محرک می تواند بخشی از صنعت و تولید داخلی را راه بیندازد.

برخی از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی اقتصاد ایران، صنعت غذا زمانی می‌تواند به‌عنوان بخشی از پازل رشد اقتصادی اثرگذار باشد که ظرفیت‌های خاموش و پنهان آن آشکار شود اما؛ در حال حاضر عواملی همچون دو نرخی شدن ارزموانعی را در مسیر رشد این صنعت قرار داده اند. 

در این خصوص کاوه زرگران،دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران نیز به خبرنگار بورس نیوز گفت:دلار 4200 تومانییکی از عوامل ایجاد شرایط نابه هنجار در اقتصاد ایران محسوب می شود بنابراین؛ همه فعالان اقتصادی از جمله اعضای اتاق بازرگانی بیانیه های متعددی در خصوص ضرورت تک نرخی شدن ارز ارائه کردند و انتظار می رود دولت نیز در این راستا اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از واحدهای تولیدی در راستای واردات مواد اولیه خود باید بوروکراسی اداری طولانی را پشت سر بگذارند، افزود: این امر ناشی از اعمال نظارت های خاص برایتخصیص ارزاست.

زرگران با بیان اینکه حذف دلار 4200 تومانی برای صنعت غذا همانند آزاد کردن زنجیری از پای واحدهای تولیدی است، ادامه داد: در شرایط فعلی که امکان واردات کالابا ارز آزاد وجود ندارد تولیدکنندگان در راستای تامین مواد اولیه خود با صف های طولانی برای دریافت صلاحیت تخصیص ارز مواجه می شوند که در صورت تک نرخی شدن، واحدهای تولیدی با آرامش بیشتری می توانند واردات مواد اولیه مورد نیاز خودرا انجام دهند.

دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه ارز بازار آزاد را با هزینه کمتری می توان انتقال داد، گفت: ارز آزاد آسانی به هر کشوری انتقال می یابد در حالی که انتقال ارز دولتی (که دولت تنها در تعداد محدودی از بانک های دنیا ارائه می دهد) بهتامین کنندگان اصلیهزینه های زیادی در بردارد که این امر موجبات افزایش قیمت موادغذایی را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه آزاد کردن نرخ ارز موجب کاهش هزینه های تولید می شود، افزود: دو نرخی شدن ارز مشکلاتی در راستایتامین سرمایه در گردشبنگاه های تولیدی ایجاد می کند که درصورت تک نرخی شدن سرمایه در گردش این بنگاه ها نیز به دو برابر افزایش می یابد بنابراین دولت باید اقدامات لازم را در راستای تک نرخی کردن ارز انجام دهد.

زرگران با اشاره به اینکه دولت باید به مصرف کنندکان نیز توجه ویژه ای داشته باشد، افزود: روش پرداخت یارانه ای که از طریق ارز آزاد به مردم اختصاص می یابد باید تغییر کند به نحوی که حتی در صورت تک نرخی شدن نرخ ارز بازهم دولت طریق باید از طریق اعمال روش هایی همچون اختصاص یارانه الکترونیکی،کالاهای خوراکیرا به قیمت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

همچنین فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: درشرایط فعلی علاوه بر مشکلات ناشی از دو نرخی بودن ارز شرکت های دارویی با مشکلات ناشی ازکمبود نقدینگینیز دست و پنجه نرم می کنند بنابراین سود سهامداران خود را به سختی پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی صنعت دارو تحریم نیست اما با مشکلات ناشی از مشکلات بانکی و تامین مواد اولیه مواجه است،ادامه داد: اخیرا زمزمه هایی در خصوص آزادشدن نرخ ارز شنیده می‌شود که این امر موجبات حال خوش سهم هایداروییرا فراهم کرده است.

اردبیلیون جهانی با بیان اینکه هنوز زمان قطعی تک نرخی شدن ارز مشخص نیست،تاکید کرد: به دلیل انتشار اخباری در خصوص تک نرخی شدن ارز در حال حاضر سهام شرکت های دارویی وغذاییدر شرایط مطلوبی قرار گرفته اند.

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم با اشاره به اینکه قاچاق دارو و موادغذایی بهانه ای برای آزاد شدن نرخ ارز محسوب می شود، تصریح کرد: دونرخی شدن ارز موجبات افزایشقاچاق داروو غذا را فراهم کرد که در صورت تک نرخی شدن ارز میزان قاچاق اینمحصولاتنیز کاهش می یابد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تزریق خون تازه به رگ‌های این داروساز؛

«دابور» خریدار دارد

نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجام شد؛

رشد ۶۷ درصدی واردات کالای اساسی

ارسال نظر