بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
در سال ۹۷ حدود ۲۵ میلیارد تومان زیان ناخالص فعالیت بیمه‌ای در «بیمه سامان» شناسایی شد اما؛ ۱۰۲ میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری، از ثبت زیان خالص جلوگیری کرد. این موضوع در دوره‌های بعد نیز تکرار شد.
کد خبر : ۱۹۵۰۰۵

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «بیمه سامان» در ۴ ماهه نخست سال جاری ۴۰۷ میلیارد تومان حق بیمه صادر و در مقابل، ۱۷۶ میلیارد تومان خسارت پرداختی ثبت کرده است. قابل ذکر است که این میزان حق بیمه صادره، ۲۸ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

«بیمه سامان» پیش از این برآورد کرده بود در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۸ مبلغ حق بیمه صادره را به سطح ۱۳۸۹ میلیارد تومان برساند و ۶۱۵ میلیارد تومان خسارت پرداختی متحمل شود. بنابراین، تاکنون توانسته ۲۹ درصد از پیش بینی‌ها را در ۴ ماهه سال جاری محقق کند.

سودسازی «بساما» زیر سایه سرمایه گذاری‌ها

کته جالب توجه در خصوص این شرکت بیمه‌ای آن است که تقریبا سودسازی شرکت تنها به مدد درآمد سرمایه گذاری‌ها صورت می‌گیرد. چرا که در سال ۹۷ حدود ۲۵ میلیارد تومان زیان ناخالص فعالیت بیمه‌ای شناسایی کرده بود اما؛ ۱۰۲ میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری، از ثبت زیان خالص جلوگیری کرد. این موضوع در دوره ۳ ماهه نخست سال ۹۸ نیز به نوعی تکرار شد و با وجود آن که شاهد افت سود ناخالص فعالیت بیمه‌ای بودیم، درآمد سرمایه گذاری به همراه سایر درآمد‌های غیربیمه ای، رشد ۷۱ درصدی در سود خالص شناسایی شده در فصل بهار را رقم زدند.

سودسازی «بساما» زیر سایه سرمایه گذاری‌ها

به این ترتیب، پایه و اساس سودآوری «بیمه سامان» بر فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بنا نهاده شده و از فعالیت‌های بیمه‌ای که حوزه عملکرد اصلی شرکت است، مبلغ چندانی عاید شرکت نمی‌شود. به عبارت بهتر، می‌توان گفت که این شرکت برای فرار از زیان‌دهی و نمایش ارقام بهتر در مقابل سود خالص، مسیر سرمایه گذاری را انتخاب کرده است.

در نظرسنجی آبسیم پلاس در خصوص معاملات «بساما»، ۵۱ درصد از شرکت کنندگان رأی به خرید این سهم داده اند و ۴۹ درصد دیگر موقعیت فروش را انتخاب کردند.

 

بر این اساس، در معاملات بیست و هشتمین روز مرداد ماه، ۴۵۱ خریدار در مقابل ۵۸۸ فروشنده قرار گرفتند. با وجود آن که تعداد فروشندگان بیش از خریداران بود اما؛ قدرت خرید از فروش فزونی یافت و شاهد تشکیل صف خرید در نماد «بساما» بودیم.

نکته جالب توجه حضور حقوقی‌ها در سمت تقاضا بود. به طور کلی از ابتدای سال جاری تا به امروز، ۱۶ میلیارد تومان از سهام این شرکت بیمه‌ای را به حقیقی‌ها واگذار کردند.

نگاهی به روند سهام «بساما» در بازار سرمایه حاکی از آن است که هر زمان حجم معاملات جهش یافته، رالی صعودی سهم نیز آغاز شده است. در مدت قبل نیز با افزایش حجم معاملات و ورود سهامداران تازه نفس، شاهد افزایش قیمت در این سهم هستیم. بنابراین، برای کسب بازدهی، باید چشم به حجم معاملات این سهم دوخت.

سودسازی «بساما» زیر سایه سرمایه گذاری‌ها

در مجموع، «بساما» از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی ۷۱ درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر