بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
این پتروشیمی در حاشیه امن؛

«شیراز» شعر سودآوری سرود

برآورد‌ها حاکی از آن است، در صورتی که «شیراز» با همین فرمان حرکت کند، توانایی شناسایی سودی چند برابری نسبت به گذشته را دارد.
کد خبر : ۱۹۵۳۳۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پتروشیمی شیراز» در ۵ ماهه نخست سال جاری ۱۴۶۵ میلیارد تومان درآمد فروش شناسایی کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد جالب توجه ۷۷ درصدی را حکایت می‌کند.

«شیراز» شعر سودآوری سرود

با توجه به پیش بینی فروش مقداری ۲ میلیون تن از انواع محصولات در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۸، این شرکت با تحقق فروش ۷۹۰ هزار تن محصول، تا دوره ۵ ماهه، ۴۰ درصد پیش بینی‌ها را پوشش داده است.

«شیراز» شعر سودآوری سرود

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است، «پتروشیمی شیراز» فراتر از انتظار‌ها عمل کرده و جهش مطلوبی در درآمدزایی رقم زده است. این شرکت بهار ۹۸ را با تحقق ۶۷.۷ تومان سود به ازای هر سهم به پایان رساند، در حالی که بهار سال ۹۷ سود ۵۷ ریالی ساخته بود. در صورتی که «شیراز» با همین فرمان حرکت کند، توانایی شناسایی حدود ۱۲۰ تومان سود برای هر سهم در پایان دوره ۶ ماهه را دارد.

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان حاکی از آن است که «پتروشیمی شیراز» با رشد حاشیه سود در چند دوره اخیر همراه بوده است. حاشیه سود ناخالص ۴۲ درصدی در سال مالی ۹۶، در دوره ۳ ماهه نخست سال ۹۸ به ۵۷ درصد رسیده است. این در حالی است که حاشیه سود ناخالص گروه محصولات شیمیایی، به صورت میانگین، ۴۷ است و اختلاف حدود ۱۰ درصدی با «پتروشیمی شیراز» دارند. بنابراین، از این منظر، عملکرد «شیراز» بهتر از میانگین گروه بوده است. هر چند که در این بخش رتبه دهم را در گروه دارا است.

«شیراز» شعر سودآوری سرود

نگاهی به ساختار بهای تمام شده این شرکت بیانگر آن است که سربار حجم بالایی از بهای تمام شده تولید را به خود اختصاص می‌دهد که در این میان، هزینه استهلاک نقش بسیار پررنگی دارد.

«شیراز» شعر سودآوری سرود

به طور متوسط، «پتروشیمی شیراز» گاز مصرفی خود را ۷۰۰ تومان خریداری می‌کند. بهای تمام شده تولید اوره برای این شرکت ۸۱۰ هزار تومان در هر تن است که این محصول را در فصل اول سال ۹۸، در بازار داخل به نرخ ۱.۶ میلیون تومان و در بازار خارج با نرخ ۱.۹ میلیون تومان به فروش می‌رساند. در سال ۹۷ نرخ داخل و خارج اوره به ترتیب و به صورت میانگین ۱.۳ و ۱.۵ میلیون تومان بود.

در مجموع باید گفت که «شیراز» توانایی شناسایی درآمد و سود فراتر از انتظار را دارد و باید به انتظار گزارشات بهتر از این شرکت نشست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شبکه پرترافیک در خطوط «وبملت»؛

شاپرک بر شانه کدام بانک‌ها می‌نشیند!

نظر سرمایه‌گذاران در خصوص روند بازارپایه چیست؛

قوانین جدید بازار پایه بدون اثر بر کاهش ریسک

ارسال نظر