بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
مدیرعامل بورس کالا گفت: راه‌اندازی بازار‌های مشتقه می‌تواند التهابات را کنترل کند، زیرا بخشی از بازار نقد به‌سمت بازار مشتقه کشیده می‌شود، به این‌صورت که سازوکار‌های این بازار به‌صورت استاندارد و خودنظام‌یافته سعی می‌کند قسمتی از بازار را جدا کند و به‌سمت بازار مشتقه بکشاند
کد خبر : ۱۹۵۵۹۰

راه‌اندازی بازار‌های مشتقه می‌تواند التهابات را کنترل کند

به گزارش بورس نیوز، حامد سلطانی‌نژاد درخصوص وضعیت بازار‌های مشتقه دنیا و حجم معاملات این بازار اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار‌های موجود، بازار‌های مشتقه در چند دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹میلادی، حجم معاملات قرارداد‌های مشتقه در سراسر جهان نزدیک به ۶۰۰ تریلیون دلار بود که بسیار بالاتر از تولید ناخالص داخلی آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود.

وی افزود: بازار‌های مشتقه در وضعیت فعلی دنیا ازجمله کنترل‌گر‌هایی است که می‌تواند در تعادل‌بخشی‌ها کمک کند و به سرعت درحال رشد است.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: در شرایط فعلی، ابزار‌ها و قرارداد‌های مشتقه در بازار‌های بورسی و خارج از بورس رشد بسیاری داشته است. این ابزار‌ها از طریق سازوکار به‌اشتراک‌گذاری ریسک، فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بازده بالقوه بالاتر از آنچه در بازار اوراق قرضه و سهام وجود دارد، ارائه می‌دهند. محصولات مشتقه ابزار‌های مالی هستند که قیمت آن به سایر متغیر‌های اساسی مانند قیمت سهام و شاخص‌ها، نرخ بهره، نرخ ارز، قیمت کالا‌ها و… وابسته است

سلطانی‌نژاد خاطر نشان کرد: در حقیقت ابزار‌های مشتقه ابزار‌های مالی مرتبط با دارایی پایه‌اند و ابزار مفیدی برای پوشش ریسک نوسانات قیمت در محیط‌های ناپایدار به‌شمار می‌آیند و هر روز درحال کسب جایگاه‌های تازه‌تری در بازار‌های مالی دنیا در کشور‌های متفاوت است.

مدیرعامل بورس کالا درباره راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: راه‌اندازی بازار‌های مشتقه می‌تواند التهابات را کنترل کند، زیرا بخشی از بازار نقد به‌سمت بازار مشتقه کشیده می‌شود، به این‌صورت که سازوکار‌های این بازار به‌صورت استاندارد و خودنظام‌یافته سعی می‌کند قسمتی از بازار را جدا کند و به‌سمت بازار مشتقه بکشاند و در واقع بخش التهابی بازار به‌سمت بازار مشتقه منتقل می‌شود و با این سازوکار وضعیت در شرایط کنترل‌شده‌ای قرار می‌گیرد. درحال حاضر و در بورس کالا، در شرایطی که هنوز درخواستی از سوی نهاد‌های بالادستی اعلام نشده، همه زیرساخت‌های بازار مشتقهٔ ارزی در بازار سرمایه آماده شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر