بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
کارشناسان بازار‌سرمایه از عرضه‌های اولیه می‌گویند؛

بازار آماده پذیرایی از عرضه‌های بزرگتر

بررسی عرضه اولیه‌های صورت گرفته در سال جاری، نشان از حضور شرکت‌های کوچک با سرمایه کم داشته که این امر باعث شده تا جذب نقدینگی بالایی را در بازار شاهد نباشیم.
کد خبر : ۱۹۵۹۷۹

بازار نیازمند عرضه اولیه های بزرگتر/ حجم تخصیص کم، بی تاثیر است

بورس عرضه اولیه‌های بزرگتر انجام دهد
علیرضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری آوا نوین در این رابطه به بورس‌نیوز گفت: طی چند وقت اخیر، عرضه‌اولیه‌ها نتوانسته تاثیری جدی بر بازار داشته باشد.

وی ادامه داد: میزان سهمیه‌های ایجاد شده بسیار کم بوده بنابراین نمی‌تواند در جذب سرمایه‌های سرگردان تاثیر بسزایی داشته باشد.

این کارشناس سرمایه به اقدامات بورس اشاره داشت و افزود: انتظار می‌رود بورس به سمت پذیرش شرکت‌های بزرگتر گام بردارد و مقدمات عرضه‌های اولیه‌ بزرگتری را برای منفعت بازار در دستور کار خود قرار دهد تا منابع جدید نقدینگی به بازار سرمایه تزریق شود.

بازار نیازمند عرضه اولیه های بزرگتر/ حجم تخصیص کم، بی تاثیر است

حجم تخصیص کم، بازار را تکان نمی‌دهد
همچنین نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا نیز در همین خصوص به خبرنگار بورس نیوز گفت: عرضه‌های اولیه‌ را نمی‌توان از عوامل تاثیرگذار بر بازار دانست چراکه حجم تخصیص کم، نمی‌تواند جزو عوامل تکان دهنده بازار باشد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی شرکت‌ها در زمان پایان یافتن سال مالی جو بازار را برای عرضه مناسب دیدند و اقدام به عرضه اولیه کردند، ولی نکته آنجاست که حجم تخصیص کم، افزایش فروشنده‌ها را در پی‌نخواهد داشت.

بازار نیازمند عرضه اولیه های بزرگتر/ حجم تخصیص کم، بی تاثیر است

بازار نیازمند بستری مناسب است
به گزارش بورس نیوز، بیشترین ورود صورت گرفته توسط شرکت‌ها، به بازار فرابورس بوده که این امر نقدینگی چندانی با خود به همراه نیاورده و در واقع به نظر می‌رسد این امر با هدف بالا بردن آمار عرضه اولیه‌ها صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش باید اشاره داشت که با وجود تقاضای زیاد سهامداران نوپا برای خرید عرضه‌اولیه، مبلغی جزیی عاید هر سهامدار شده که اگر رشدی با درصد بالا هم برای سهم‌ها در نظر بگیریم باز هم سود زیادی به سهامداران نخواهد رسید.

علاوه بر این، در روز‌های پس از آن نیز نقدینگی نسبتا قابل توجهی در صف خرید عرضه‌های اولیه می‌نشیند؛ نقدینگی که می‌تواند در جریان معاملات بازار سهام قرار گیرد و به رشد بیش از پیش این بازار کمک شایانی کند.

از دیگر مشکلات در ارائه عرضه‌های اولیه‌ می‌توان اختلال سیستم‌های معاملاتی اشاره داشت که امری موثر بر روند خرید و فروش سهم‌های دیگر نیز هست.

در پایان می‌توان گفت بازار نیازمند فراهم‌سازی بستری مناسب در جهت دریافت کارایی مطلوب است، در شرایط حال حاضر شتاب بالا برای عرضه اولیه شرکت‌های کوچک نمی‌تواند کمکی به حال بازار سرمایه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازارسرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته

بورس کالا در هفته ای که گذشت:

مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

راهکاریی برای حفظ نقدینگی در بازار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
warrior
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
پذیرش شرکت های بزرگتر با این سیستم هایی که دارید؟؟؟