بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
این کارشناس بازار محصولات کشاورزی گفت: کشف قیمت عادلانه محصولات و رشد کیفی تولید از مزیت‌های ابتدایی ورود محصولات به بورس است که در صورت حمایت مسوولان این اتفاق به رشد انگیزه کشاورزان و افزایش تولید کشور منجر می‌شود.
کد خبر : ۱۹۶۶۴۸

به گزارش بورس نیوز، مظفر محمدی درخصوص راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا اظهار کرد: تا قبل از آغاز معاملات زعفران و زیره سبز در بورس کالا برخی فعالان بازار این محصولات به دلیل ناآشنایی با سازوکار بورس شاید خیلی تمایل به عرضه محصولات خود در بورس کالا نداشتند، اما امروز بسیاری از کشاورزان زعفرانکار محصول‌شان را به انبار‌های بورسی می‌سپارند و حجم معاملات این دو محصول در گواهی سپرده و قرارداد‌های آتی نشان دهنده آغاز یک تحول در بخش کشاورزی است.

وی افزود: در همین راستا پسته در نوبت ورود به معاملات گواهی سپرده بورس کالا قرار دارد، اتفاقی که در مرحله نخست به سود کشاورزان بوده، زیرا وقتی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس آغاز شود، خیلی زود قیمت‌های شفاف پسته بر تابلوی بورس نمایان شده و کشاورزان از نرخ‌های واقعی محصول‌شان آگاهی می‌یابند؛ موضوعی که در خصوص زعفران و زیره نیز صورت گرفت.

این کارشناس بازار محصولات کشاورزی ادامه داد:، اما برخی افراد به دلیل ناآشنایی به کارکرد‌های بورس احساس می‌کنند که بورس کالا رقیب آن‌ها خواهد شد. در شرایطی که پس از کشاورزان، این صادرکنندگان هستند که با معاملات گواهی سپرده پسته به منبعی از محصول استاندارد و باکیفیت دسترسی پیدا می‌کنند و دیگر دغدغه‌ای در قبال کیفیت متفاوت پسته نخواهند داشت.

محمدی بیان کرد: برخی فعالان بازار پسته گمان می‌کنند اگر پسته وارد بورس شود، درآمد آن‌ها کم می‌شود. اما این کاملا اشتباه بوده؛ بورس در کنار فعالیت آن‌ها در شفاف سازی قیمت، ایجاد انبار‌های استاندارد و ارائه چشم‌انداز قیمتی عمل می‌کند و حتی همه فعالان بازار نیز می‌توانند با ورود به ابزار‌های مالی بورس از جمله گواهی سپرده کالایی به کسب سود بیشتر بپردازند که این موضوع افزایش نقد شوندگی و عمق بازار را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بازار محصولات کشاورزی شفاف و با حساب و کتاب شود، مزیت بزرگی برای کشور است به طوریکه مسیر عبور از مبادلات سنتی و بعضا با مشکل کالا‌های کشاورزی به خرید و فروشی الکترونیکی، قانونی و کارا با عرضه در بورس می‌گذرد و فعالان بازار انواع محصولات به مرور نسبت به این اتفاق تشویق خواهند شد.


این کارشناس بازار محصولات کشاورزی با بیان اینکه ورود این کالا‌ها به بورس، کشاورز را طی سال‌های آینده قدرتمند می‌کند، گفت: بخشی از اصلاح امور و ساماندهی بازار‌ها که وظیفه دولت است، امروز می‌تواند به واسطه بورس کالا محقق شود به طوری که کشف قیمت عادلانه محصولات و رشد کیفی تولید از مزیت‌های ابتدایی ورود محصولات به بورس است که در صورت حمایت مسوولان این اتفاق به رشد انگیزه کشاورزان و افزایش تولید کشور منجر می‌شود.

این فعال بازار پسته در پاسخ به این پرسش که آیا رقیبان ما مانند آمریکا، از مکانیزم بورس استفاده می‌کنند؛ گفت: بله؛ رقیبانی مثل آمریکا شرکت‌های محدود و مشخصی دارند. مثلا شرکتی است تحت عنوان پارامونت که ۶۰.۷۰ درصد پسته آمریکا را در اختیار دارد. شرکت پارامونت که اکنون نام خود را به واندرفول تغییر داده است خرید و فروش پسته را به شکل متشکل انجام می‌دهد؛ این عملا یک نوع از بورس است و همان کاری را که ما می‌خواهیم برای پسته انجام دهیم، به شکل دیگری انجام می‌دهند. می‌شود گفت کار ما یک نوع الگوبرداری از رقبای ماست. فقط آنان به طور شخصی قرارداد نمی‌بندند قرارداد‌ها را به صورت شرکتی می‌بندند که خیلی هم کارآمد است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ازسوی مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام شد؛

اطلاعیه زمان و فرایند تحویل قرارداد آتی زیره سبز

بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

ارسال نظر