بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
میزان مشارکت «عرضه اولیه»، در یک قاب؛

وقتی حقوقی‌ها عقب می‌ایستند!

میزان مشارکت در عرضه اولیه‌ها به‌شدت بالا رفته و نگاه‌های مردم عادی را هم به سمت بازار سرمایه سوق داده که این موضوع به چند شرط می‌تواند موجب رشد بازار سرمایه شود.
کد خبر : ۱۹۷۰۴۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، همواره یکی از گزینه‌های کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، مشارکت در عرضه اولیه است.

خرید سهام شرکت‌های تازه وارد به بازار سهام جذابیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در بیشتر موارد، این شرکت‌ها در ابتدای شروع معاملات خود بازدهی بسیار مطلوبی را عاید سهامداران می‌کنند.

نفس تازه به بازار سرمایه دمیده می‌شود

البته از آن جایی که میزان سهام قابل تخصیص به معامله‌گران چندان دندان‌گیر نیست، حقوقی‌ها کمتر در عرضه اولیه شرکت می‌کنند و بیش از همه، سهامداران خرد در سمت تقاضا می‌ایستند.

هر چه بازار سرمایه رونق بیشتری داشته باشد، سهامداران بیشتری اقدام به ورود سرمایه خود می‌کنند و در وهله اول، مطمئن‌ترین مسیر را در خرید عرضه اولیه می‌بینند.

در مدت اخیر نیز عرضه اولیه‌های انجام شده مورد اقبال شدید سهامداران واقع شد؛ به گونه‌ای که کارگزاری‌ها روز‌های شلوغی را از سر گذراندند و افراد تازه نفس بسیاری به جمع بورس‌بازان اضافه شد.

در عرضه اولیه «بجهرم» که در آخرین روز کاری هفته گذشته انجام گرفت، رکورد مشارکت زده شد و ۸۱۸ هزار و ۲۸۶ نفر اقدام به خرید این سهم کردند. پیش از این، رکورد مشارکت در عرضه اولیه در اختیار «فسازان» با حضور ۶۴۵ هزار و ۲۲۷ نفری بود.

نفس تازه به بازار سرمایه دمیده می‌شود

حال که میزان مشارکت در عرضه اولیه‌ها به‌شدت بالا رفته و نگاه‌های مردم عادی را هم به سمت بازار سرمایه سوق داده، باید به چند نکته توجه داشت.‌

می‌توان چنین گفت که عرضه اولیه موجب شده تا نقدینگی به بازار سرمایه تزریق شود؛ البته به شرطی که تازه وارد‌ها پس از دریافت سود از خرید و فروش آن سهم ها، اقدام به خروج تا عرضه اولیه دیگر نکنند و پول وارد شده را در سهم‌های دیگر به جریان بیاندازند.

از سوی دیگر، در روز‌های پس از عرضه اولیه، شاهد خواب نقدینگی در صف‌های خرید این سهم‌ها هستیم. بنابراین، در صورتی که سازوکار دیگری برای عرضه اولیه چیده می‌شد، نقدینگی وارد شده در مسیر بهتری هدایت می‌شد و به رشد بازار سرمایه کمک شایانی می‌کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

نگاهی به خرید و فروش حقوقی‌ها

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

مثلث مدیریت رشدهای عجیب

مدیرعامل پتروشیمی اروند در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کانال ورودی «اروند» به زیرتابلوهای حافظ

مدیرعامل «پترول» در گفتگو با بورس‌نیوز خبرداد: 

۲ عرضه‌اولیه در راه است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
با سلام بعداز روز کشف قیمت به هیچ عنوان امکان خرید عرضه اولیه نیست سیستم معاملات ایزی تریدر مفید مختل می شود!!!!!