بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
با توجه به حضور مناسب خریداران در قیمت‌های منفی در اکثر‌های نماد‌های اصلی بازار امروز و حداقل در ساعات ابتدایی معاملات، روند مثبت قیمت‌ها را انتظار داریم.
کد خبر : ۱۹۷۸۴۳

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد افت قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار و در نهایت کاهش بیش از ۶ هزار واحدی شاخص کل بودیم. طی یک هفته اخیر شاهد افت نرخ‌ها در بسیاری از نماد‌های بازار سرمایه بوده ایم و می‌توان گفت که این ریزش با افت قیمت‌ها در گروه بانکی آغاز شد و در معاملات دیروز نیز با رشد عرضه‌ها در نماد «وبملت» سایر گروه‌ها نیز روند منفی به خود گرفتند. در این میان نکته تاسف برانگیز افت بیشتر قیمت سهام شرکت‌های بنیادی و سود ساز در مقایسه با شرکت‌های زیان ده و بعضا حبابی است. عدم تحلیل و بررسی در سرمایه‌گذاری توسط اکثریت اشخاص اعم از افراد حقیقی و نهاد‌های حقوقی از جمله صندوق ها، شرکت‌ها و ...، منجر به شدت گرفتن عرضه‌ها در سهام شرکت‌های بنیادی و سودساز در مقایسه با برخی گروه‌های زیان ده همچون خودرویی و بانکی شده است. نماد‌های «وبملت»، «رمپنا»، «فولاد» و «اخابر» بیشترین اثر را بر افت شاخص کل بورس در جریان معاملات دیروز داشتند.

شاخص کل فرابورس نیز افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و با حدود ۲.۳ درصد کاهش به ۴ هزار و ۱۱۸ واحد تنزل یافت. «کگهر»، «ذوب» و «زاگرس» بیشترین افت قیمت‌ها را در فرابورس تجربه کردند.

ارزش معاملات بازار به ۳۴ هزار میلیارد ریال رسید. علی رغم عدم افت جدی ارزش معاملات نسبت به روز‌های مثبت بازار سرمایه، شاهد تغییر ترکیب معاملات به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و همچنین اوراق بدهی هستیم. در معاملات دیروز شاهد رشد قیمت نماد‌های اسناد خزانه دولتی و رشد بعضا ۳ تا ۵ درصدی قیمت‌ها در این ابزار‌های مالی بودیم. این تغییر جهت سرمایه‌گذاری‌ها نشان از تغییر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری برخی فعالان بازار سرمایه و عدم وجود چشم انداز رشد سنگین قیمت‌ها در سهام شرکت‌ها را دارد.

اقتصاد کلان
وزیر نفت از احتمال وجود سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: هر چیزی در این حوزه ممکن است. به نظر می‌رسد که محدویت‌های بودجه‌ای دولت در سال ۱۳۹۹ با توجه به افت صادرات نفت گزینه‌هایی همچون کاهش و بهینه سازی یارانه‌ها و همچنین رشد درآمد‌های مالیاتی را پیش روی دولت قرار داده و اعضای دولت نیز علیرغم میل خود نسبت به اصلاح برخی ساختار‌های اقتصادی اقدام کنند.
در بازار‌های جهانی شاهد افت قیمت‌ها در بازار نفت هستیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با حدود یک درصد کاهش به ۵۸ دلار به ازای هر بشکه رسید. احتمال افت رشد اقتصادی جهان در سال آینده و نگرانی‌ها در خصوص روند مذاکرات چین و آمریکا و همچنین مباحث در جریان استیضاح دونالد ترامپ، منجر به احتیاط سرمایه‌گذاران در بازار‌های جهانی شده و این منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار‌های کالایی شده است.

پیش گشایش

بازار امروز
با توجه به حضور مناسب خریداران در قیمت‌های منفی در اکثر‌های نماد‌های اصلی بازار امروز و حداقل در ساعات ابتدایی معاملات، روند مثبت قیمت‌ها را انتظار داریم. به نظر می‌رسد که در صورت ادامه حمایت‌ها از کلیت بازار و با توجه به ارزندگی اکثر سهام بنیادی در قیمت‌های منفی امروز، شاهد متعادل شدن قیمت‌ها و معاملات در بازار امروز باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد بیش از ۱۰۰ درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛

فروش "کگهر" به ۴۹هزار میلیارد ریال رسید

پیشنهاد افزایش سرمایه در حساب این معدنی؛

"کگهر" ۲۵هزار میلیارد ریالی خواهد شد

پیش‌گشایش؛

دوربرگردان سبز

ارسال نظر