بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
با توجه به رشد عرضه‌های صورت گرفته در بازار سرمایه طی روز‌های کاری اخیر و احتمال عرضه صف خرید بانک ملت به عنوان یکی از سهام پیشرو بازار سرمایه، انتظار رشد مجدد عرضه‌ها و نوسانی شدن نرخ‌ها در گروه‌های بانکی و گروه‌های مشابه همچون گروه‌های خودرویی را خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۹۷۵۶۳

 

آنچه در معاملات دیروزگذشت
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در حالی معاملات دیروز را با رشد یک هزار و ۱۸۸ واحدی شاخص کل به پایان رساند که همانند روی چهارشنبه شاهد افزایش عرضه‌ها در برخی گروه‌های اصلی بازار بودیم. در حالی که در معاملات ساعات ابتدایی بازار شاهد رشد شاخص کل به میزان بیش از ۴ هزار واحدی بودیم، به تدریج و با ضعف تقاضا شاهد افت قیمت‌ها و منفی شدن قیمت برخی نماد‌های مثبت بازار از جمله وبصادر و و تجارت و خودرو بودیم.

با این حال بانک ملت به عنوان یکی از پربیننده‌ترین نماد‌های بازار سرمایه صف خرید سنگینی را تجربه کرد و شاهد عرضه قابل توجهی در این نماد نبودیم. با این حال و با توجه به احتمال عرضه صف خرید این بانک در جریان معاملات روز جاری به دلیل عدم براورده شدن انتظارات بازار در خصوص شناسایی سود از محل غرامت دریافتی از انگلستان، انتظار رشد مجدد عرضه‌ها در گروه بانکی وجود خواهد داشت. در جریان معاملات دیروز ارزش معاملات به ۳۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید. شاخص هم وزن نیز با یک درصد افزایش به ۹۷ هزار و ۳۷۷ واحد ارتقا یافت، اما شاخص فرابورس با کاهش در حدود نیم درصدی به ۴ هزار و ۲۵۵ واحد تنزل یافت.


اقتصاد کلان
آمار نیمه نخست صادرات ایران نشان می‌دهد، ارزش صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته و این در شرایطی است که نصف صادرات ایران به کشور‌های همسایه بوده است. آمار ۶ ماهه نخست سال ۹۸ نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال، صادرات کالا‌های غیرنفتی به رقمی معادل ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، کاهش ۱۰.۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش ارزش صادرات کالا‌های غیرنفتی در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه قبل در شرایطی رخ داده که صادرات غیرنفتی در این مدت، از نظر وزنی رشدی ۲۲.۵ درصدی داشته است.

پیش گشایش

صنایع

در حوزه پرداخت الکترونیک، بررسی عملکرد یکساله شبکه الکترونیکی پرداخت کارت نشان‌دهنده روند صعودی پرداخت‌های الکترونیک در کشور و کاهش استفاده از پول فیزیکی در معاملات است.

جدیدترین آمار منتشر شده در این بخش حاکی است که در شهریور ۹۷ تعداد یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون تراکنش پرداخت الکترونیک در کشور انجام شده که تا شهریور امسال رشد حدود ۲۵ درصدی را تجربه کرده است، اما ارزش تراکنش‌های الکترونیک تنها ۲.۳ درصد بالا رفته و از ۲۴۴ هزار میلیارد تومان در شهریور پارسال به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در آخرین ماه فصل تابستان ۹۸ رسیده است.

بر اساس آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) که در بین ابزار‌های پذیرش شبکه پرداخت الکترونیک همچنان بیشترین سهم به دستگاه‌های کارتخوان اختصاص پیدا کرده و در دوره مورد بررسی حدود ۸۷.۵ درصد از تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش (کارتخوان) بوده و سهم ابزار پذیرش اینترنتی به ۶.۲ و موبایلی به ۶.۲۱ درصد رسیده بود.

در حوزه خودرو، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت گفت: خودروی جایگزین پراید مشخص شده و پس از تکمیل زنجیره تأمین قطعات، اعلام خواهد شد.

پیش گشایش


بازار امروز
با توجه به رشد عرضه‌های صورت گرفته در بازار سرمایه طی روز‌های کاری اخیر و احتمال عرضه صف خرید بانک ملت به عنوان یکی از سهام پیشرو بازار سرمایه، انتظار رشد مجدد عرضه‌ها و نوسانی شدن نرخ‌ها در گروه‌های بانکی و گروه‌های مشابه همچون گروه‌های خودرویی را خواهیم داشت. از سوی دیگر با توجه به ارائه تدریجی گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها و احتمال رشد سودآوری در برخی گروه‌ها از جمله فلزات اساسی و کانه‌های فلزی، انتظار داریم که در قیمت‌های منفی نماد‌های این گروه‌ها شاهد افزایش تقاضا باشیم.

پیش گشایش

اشتراک گذاری :
ارسال نظر